בשיתוף בית חולים בילינסון
בעשורים האחרונים חוקרים רבים ברחבי העולם עוסקים ללא הרף בקשר שבין אורח חיים לבין התפרצות מחלות שונות כמו סרטן. "כשאנחנו מדברים על אורח חיים אנחנו מתכוונים גם לתזונה, פעילות גופנית, שמירה על משקל תקין וגם על שינה איכותית, הפחתת רמות הלחץ והימנעות מזיהום אוויר", מפרטת סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית החולים בילינסון.
אורח חיים לא בריא, מסבירה פרישמן, הוא הגורם מספר אחד לסוגי סרטן רבים, ובראשם סרטן השד. "ישנם סוגי סרטן רבים שניתן למנוע אותם על ידי אימוץ אורח חיים בריא. הסיבה לכך היא שסרטנים אלו קשורים לרמות גבוהות של מדדים דלקתיים ושינויים הורמונליים בדם. לכן ברגע שאנחנו משנים את התזונה שלנו, עושים פעילות גופנית, ישנים כמו שצריך ונמנעים ממצבי לחץ, אנחנו מקטינים את המדדים הפרו-דלקתיים בגוף, מורידים את רמות האינסולין, משפיעים על תהליכים ביו-כימיים וגם על המערכת החיסונית וההורמונלית".
2 צפייה בגלריה
חודש המודעות סרטן השד
חודש המודעות סרטן השד
חודש המודעות סרטן השד
(צילום: shutterstock)
ומה לגבי הגנטיקה - היא לא משחקת תפקיד בהתפרצות סרטן השד? "השאלה של גנטיקה מול סביבה כל הזמן נשאלת, וכיום נהוג לקשור את שניהם ביחד. אנחנו מדברים לא רק על גנטיקה אלא גם על אפיגנטיקה, שהיא הביטוי או האי-ביטוי של הגנים שלנו. הכוונה היא שאורח חיים בריא יכול 'להשתיק' את הגנים הפגומים. על הגנטיקה מן הסתם אנחנו לא יכולים להשפיע, אבל על אורח החיים שמבטל גנטיקה בעייתית אנחנו בהחלט יכולים".

השאיפה היא לצרוך מזונות כמה שפחות מעובדים

מידי שנה מתפרסמים עשרות מחקרים שבוחנים מרכיב תזונתי כזה או אחר כמונע או מגביר את הסיכון לסרטן השד. המידע הוא רב ולעיתים המחקרים סותרים זה את זה, למשל סוגיית חלב הפרה. "כיום המחקרים מראים שצריכת חלב מקטינה את הסיכון לסרטן השד ובכל זאת יש מטפלים שמייעצים לנשים להפסיק לצרוך מוצרי חלב. אין לזה אחיזה במציאות. הקשר היחיד בין השניים ייתכן בצריכה גבוהה של שומן רווי שנמצא במוצרי חלב עטירי שומן", מדגישה פרישמן.
פרישמן מבהירה כי הנחיות התזונה הרשמיות נשענות על מסקנות שנאספו ממחקרים רבים, וכיום ההמלצה הגורפת בכל מה שקשור לאורח חיים בריא היא אימוץ תזונה ים תיכונית. "התזונה הים תיכונית מקורה בהרגלי תזונה וצריכה שהיו נהוגים באזורים כפריים במרחב הים תיכוני, והיא מושתתת על גידול מזונות באופן מקומי. אנחנו חיים בחברה מודרנית ומן הסתם אנחנו לא יכולים לגדל הכול בעצמנו, אבל השאיפה היא לצרוך מזונות כמה שפחות מעובדים, בעיקר מזון מהצומח - ירקות, פירות, אגוזים, שמן זית, אבוקדו. לצד אלו, ההמלצה היא לצרוך מוצרי חלב וחלבונים מהים, ולהימנע מאכילת בשר אדום ובשר מעובד".
לדברי פרישמן, "בעשורים האחרונים מספר מחקרים בדקו את הקשר בין צריכת מזונות שונים להתפרצות הסרטן. כמו ברוב המחקרים התזונתיים התוצאות אינן עקביות וגם הקשרים הסטטיסטיים לא מאוד חזקים כיוון שקשה לבודד מזון אחד ולראות בו אחראי בלעדי. למרות זאת, לדיאטה יש השפעה משמעותית על תוצאי סרטן שד. אימוץ הרגלי תזונה בריאה לצד פעילות גופנית כן מראה קשר חיובי להחלמה". בנוסף ישנה המלצה להמעיט בשתיית אלכוהול: "נמצא קשר ישיר בין שתיית אלכוהול מרובה להתפתחות סרטן השד".
2 צפייה בגלריה
תזונה ים תיכונית מונעת כולסטרול
תזונה ים תיכונית מונעת כולסטרול
תזונה ים תיכונית
(צילום:Shutterstock)
התזונה הים תיכונית לא מסתיימת רק באכילת מזונות מסוימים והיא מתייחסת לאורח החיים כמכלול. "יש המון מחקרים שמנסים לבודד רכיבים ולבדוק האם הם מונעים או מגבירים את הסיכון לסרטן השד, אבל אלו לא בהכרח הרכיבים שמונעים או מסכנים אלא אורח החיים כמקשה אחת. המטרה היא לחיות חיים רגועים ושלווים ככל האפשר. זה כולל גם אכילת ארוחות משפחתיות ללא מאכלים מעובדים וכמה שיותר מבוססים על מזון מהצומח, וגם ספורט".
האם יש פעילות גופנית שמומלצת למניעת סרטן שד? "אנחנו לא מדברים במונחים האלו, אין המלצות על לרוץ חצי מרתון. אנחנו מתייחסים לאורח החיים היושבני כמגביר את הסיכון לסרטן. ככל שאישה יותר פעילה גופנית, היא מקטינה את הסיכון לחלות. ההמלצה לנשים שעובדות בעבודה משרדית היא לקום לפחות פעם בשעה ולהפעיל את הגוף למשך חמש דקות. היום שלך צריך להיות פעיל, את צריכה להקפיד על תזוזה של מינימום 150 דקות בשבוע".
המודעות לאורח חיים בריא כמונע מחלות כגון סרטן השד הולכת וגוברת בשנים האחרונות בקרב הציבור הרחב, אבל מה לגבי נשים שחלו בסרטן? האם שינוי אורח החיים לאחר האבחנה יכול לסייע בהחלמה או בהישנות של המחלה? פרישמן מציינת כי במקרה של אישה שחלתה, לא הוכח כי שינוי אורח החיים משפיע על הגידול עצמו, אך שמירה על הבריאות יכולה לעזור ברמה הפסיכולוגית. "ברגע שאישה משנה את אורח חייה היא מרגישה שהיא עושה משהו טוב שמקדם את הבריאות שלה". לעומת זאת, ברגע שאישה החלימה מסרטן השד, בחירות תזונתיות לקויות ועודף משקל עלולים להעלות את הסיכון שהמחלה תחזור.

אל תוותרי על הייעוץ התזונתי

תקופת הטיפולים מביאה איתה קשיים משלה, ולכן שמירה על אורח חיים ושינוי הרגלים הוא אתגר בפני עצמו. לצורך כך, במרכזים האונקולוגיים ישנן יחידות תזונה שבהן ניתן טיפול וייעוץ על ידי דיאטניות קליניות, שמסייעות לנשים לצלוח את המחלה מבחינה תזונתית. "לנשים שחולות בסרטן יש נטייה לעלות במשקל בעקבות הטיפולים. יש גם נשים שיורדות במשקל בגלל הלחץ. בשני המקרים אנחנו דואגים שהן תשמורנה על משקל תקין ועל צריכה של כל רכיבי התזונה המומלצים".
הקשר בין אורח חיים בריא לסרטן ממשיך להיות נושא מרכזי ובוער במחקר המדעי. בשנים האחרונות, עולם הרפואה עוסק בלהט בתחום חדש ומסעיר - המיקרוביום, שקושר בין הרכב החיידקים הטובים בגוף לבין בריאותנו הפיזית והנפשית. פרישמן, שחקרה את הנושא בעבודת הדוקטורט שלה, מספרת כי הקשר בין סרטן השד לבין החיידקים הידידותיים בגוף, עדיין נמצא בשלבי מחקר ראשוניים.
"כרגע יש הרבה מחקר על נושא המיקרוביום בסרטן העור. שם כבר מתחילים לראות שתזונה דלת פחמימות מגיבה טוב לטיפולים. כרגע מה שאנחנו יודעים לומר הוא, שלאנשים חולים יש פחות חיידקים, גם מבחינה מספרית וגם מבחינת מגוון הסוגים. ולכן ההמלצה היא לאכול כמה שיותר סיבים ומזונות מגוונים מהצומח שירחיבו את מגוון החיידקים הידידותיים, יקטינו את הסיכון לתחלואה ויגדילו את הסיכוי לריפוי".
לסיכום, יש לציין את ההמלצות הכלליות של ארגוני מחקר הסרטן המובילים בעולם. על סמך המחקרים שהצטברו עד כה, גובשו ההמלצות הבאות להעלאת סיכויי ההחלמה לאחר אבחנת סרטן שד: שמירה על משקל גוף תקין, שמירה על פעילות גופנית, דיאטה עשירה בסיבים וסויה ולהגבלת צריכת שומנים (במיוחד שומן רווי).
בשיתוף בית חולים בילינסון