בשיתוף פורום Reboot
מה אתם עושים כשאתם נתקלים בבעיה בריאותית? כמובן – הולכים לרופא. ומה אתם מצפים מהרופא? כמובן – שימליץ לכם על הטיפול הכי יעיל והכי בטוח למצב שלכם.
אלא אם כן... אלא אם כן זה קנאביס רפואי. במקרה כזה אסור לרופא לרשום לכם קנאביס, אפילו אם הוא חושב שזה הפתרון הכי טוב ובטוח למצב שלכם. זה מצב אבסורדי כי קנאביס הרבה יותר בטוח לשימוש מרוב התרופות, הוא לא יכול להרוג אתכם ותופעות הלוואי שלו משמעותית פחות גרועות מאשר של רוב משככי הכאבים.
בספר שלי, "מלחמות הקנאביס", אני חושף סיפורים אמיתיים של מטופלי קנאביס רפואי שהמדיניות בישראל גרמה להם נזק בכך שהם נאלצו לקחת תרופות עם תופעות לוואי קשות, כתנאי לקבלת קנאביס רפואי, שבטוח בהרבה לשימוש.
ההגדרה של קנאביס רפואי בתור טיפול קו אחרון, שניתן רק לאחר מיצוי הטיפול התרופתי, היא אחד הכשלים החמורים של מערכת הבריאות. כשל שגובה מחיר בחיי אדם.
המדיניות הרשמית של משרד הבריאות אוסרת על הרופאים להמליץ על קנאביס רפואי ברוב המקרים, אלא רק לאחר שרשמו לחולה כמה סוגי תרופות שונים במשך שנה, בדרך כלל תרופות עם תופעות לוואי רבות שכוללות מוות, וזאת למרות שהקנאביס נחשב מדעית הרבה יותר בטוח לשימוש ובוודאי איננו הורג. נשמע לכם הגיוני? לא? בצדק. האם זה לטובת המטופל? בוודאי שלא. אז לטובת מי זה, בעצם? או! שאלה מצוינת.
על פי הגדרת משרד הבריאות בישראל קנאביס הוא "סם מסוכן ללא תועלת רפואית". ההגדרה השגויה הזו נותרה בעינה למרות שמזה עשרות שנים מדינת ישראל מפעילה יחידת קנאביס רפואי, במסגרתה רופאים רושמים לחולים במחלות מסוימות קנאביס ומתעדים את השיפור במצבם.
צפו בשיחת בריאות עם תום וגנר:
בגלל ההגדרה השגויה שממשלת ישראל משמרת בניגוד לרפואה ולמדע, נוצר מצב הזוי – רופאים מונחים להעדיף טיפול תרופתי המבוסס על קוקאין, הרואין ואופיום, המוגדרים כסמים בעלי תועלת רפואית, על פני קנאביס. כן. שמעתם נכון... הרופא שלכם מונחה מלמעלה לתעדף מתן אופיום שיכול להרוג, על פני מתן קנאביס רפואי, למרות שהספרות הרפואית קובעת שקנאביס בטוח יותר לשימוש.
בואו נדבר רגע על cbd, אותו רכיב מפורסם שמופק מקנאביס ומסייע בשלל מצבים רפואיים. הוא לא ממסטל, לא ממכר, לא מסוכן. במדינות העולם המערבי מוכרים אותו כתוסף תזונה, כמו ויטמינים – בדיוק כפי שאמור להיות.
ובישראל? אפילו לרופא שלכם אסור לרשום לכם cbd, שכן צריך רישיון מיוחד הניתן רק במצבים מסויימים.
ארגון הבריאות העולמי קובע כי cbd מסייע כטיפול בסכרת, מחלות זיהומיות, דיכאון, חרדות ועוד. אבל בישראל הסובלים ממחלות אלו לא יכולים לקבל cbd. לא מבלי לעבור על החוק. למה? שאלה טובה.
מגפת הקורונה שיתקה את המדינה והעולם וגרמה – בצדק - לקיצורי דרך באישור חיסונים וטיפולים רפואיים אחרים. אז מה קרה למחקרים שנערכו בישראל שהראו שיפור במצבם של חולי קורונה שקיבלו cbd? המערכת החליטה להתעלם מהם. גם חולי קורונה אינם זכאים לקבל cbd, למרות שמחקרים קבעו שהוא עשוי לשפר את מצבם. עובדה זו לבדה מצדיקה וועדת חקירה.
אז מי בעצם זכאי לקבל cbd, לפי כללי משרד הבריאות, ולאחר שעבר מסכת שלמה של איבחונים ושילם על רישיון מיוחד? למשל, ילדים על הספקטרום האוטיסטי – אבל רק אם הם עומדים בקריטריונים כמו פגיעה עצמית או באחרים פעם בשבוע, במשך עשר דקות לפחות. מה עם הילדים שפוגעים בעצמם או באחרים במשך 5 דקות בלבד? מה קרה לזכות שלהם לטיפול רפואי?
ואפרופו הפגיעה בזכויות האזרח של מטופלי הקנאביס הרפואי והנזקקים לו שאינם מטופלים – יש קסם אחד מדהים ששורה מעל כל התחום הזה, קסם המימון הציבורי הנעלם. שימו לב לטריק הבא – קחו לדוגמה חולה במחלה קשה כמו סרטן. המדינה וקופות החולים מסבסדות חלק גדול מעלויות הטיפול הרפואי שלו, זה מובן וברור.
אבל אם הטיפול התרופתי המקובל נגד כאבים לא עובד, והוא נזקק לקנאביס רפואי במקום לתרופה המופקת מאופיום או הרואין בבית חרושת של חברת תרופות– פוף! המימון הציבורי שלו נעלם! את הקנאביס הרפואי המדינה לא מסבסדת, גם לא קופות החולים. אין אפילו החזר חלקי או הטבה כלשהי, כל העלויות נופלות על החולה. ומדובר על אלפי שקלים מדי חודש במיקרים הקשים.
מטופלי הקנאביס הרפואי מעלים הרבה סימני שאלה, ומקבלים מעט מאוד תשובות, דבר היוצר משבר אמון חריף בין המטופלים לבין המערכת הרפואית. הגיע הזמן להתחיל לספק את התשובות, או לעשות את השינויים הנדרשים כדי להבטיח דבר אחד פשוט – את טובת החולה.
בחרתי להקדיש הרצאה זו לזכרה של סיון מימוני ז"ל, אחת מגיבורות ספרי, שבנסיבות קצת שונות היתה יכולה להיות בינינו היום. תודה על ההקשבה.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום ריבוט המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot