מפרק הכתף הוא בעל טווח התנועה הנרחב ביותר בגוף האדם, ובמסגרת תפקידו אחראי באופן בלעדי על תנועה ותפקוד של הגפה כולה. הוא אחד המפרקים החשובים בגוף האדם. כל הפעולות שאנו מבצעים עם הידיים והזרועות שלנו, מתחילות ומבוססות על התנועה והשליטה בחגורת הכתפיים.
קראו עוד:

מעצם היות הכתף כה חשובה ונחוצה לפעילויות יומיומיות בסיסיות, כמו גם לפעילויות ספורטיביות ומאתגרות יותר, יש חשיבות רבה לחיזוק השרירים המצויים סביב מפרק זה. יתרה מכך, גם במצבים של כאבים, מומלץ ברוב המקרים להמשיך לאמן את השרירים סביב הכתף, אך בצורה שלא תייצר כאבים משמעותיים, ובהתאמה למגבלות טווח התנועה הקיימות.
אך מה לגבי מצב שבו יש פציעה באחת מרקמות הכתף, כמו גיד של אחד השרירים, עצמות המפרק המקומיות, רצועות הכתף ועוד? ומה עושים כאשר הוחלט שהטיפול הנכון בנזק הקיים ובכאב הוא ניתוח?
3 צפייה בגלריה
שרירי הכתף
שרירי הכתף
מקבוצות השרירים החשובות בגוף האדם. שרירי הכתף
(shutterstock)

האם ניתן למנוע ניתוח?

חשוב לדעת כי בחלק גדול מהמקרים שבהם נמצא נזק באחת מרקמות הכתף, לא נמצא קשר ישיר של סיבה ותוצאה בין הנזק לכאב או המגבלה. כלומר, לא בכל מקרה, ניתוח אכן יפתור את הבעיה. כאן נכנס אחד הטיפולים השכיחים והיעילים במסגרת שיקום פיזיותרפיה - והוא כמובן שימוש בתרגילי חיזוק.
השימוש בתרגילים ככלי שיקומי לפתרון והתמודדות עם בעיות שונות בחגורת ומפרקי הכתפיים מוכר וידוע כבר שנים רבות וכולל תרגילים לייצוב הכתפיים וחיזוקן. התרגילים השכיחים הם תרגילים הניתנים לכל הגפה העליונה כמכלול, תוך התייחסות גם לייצוב וגיוס השרירים העמוקים המייצבים את הכתף, כמו גם תרגילים לשיפור השליטה בתנועת השכמות, ועד לשיפור תנועתיות וייצוב עמוד השדרה בפרט.
סוגי התרגילים נגזרים מהאבחון של הגורם המטפל (אורתופד או פיזיותרפיסט) והם תלויים בחומרת הפציעה או הפגיעה הקיימת הכתף, אמצעי הטיפול הקיימים, ההיסטוריה הרפואית ושיתוף הפעולה עם המטופל.
3 צפייה בגלריה
פיזיותרפיה לשרירי הכתף
פיזיותרפיה לשרירי הכתף
התרגול שיחסוך את הביקור בחדר הניתוח
(shutterstock)

ומה עושים כשהניתוח בלתי נמנע?

תרגול לפני ניתוח כתף תורם באופן משמעותי לשיקום מהיר יותר לאחר הניתוח בהשוואה לתרגול המתבצע רק לאחר הניתוח, ללא תרגול טרום ניתוחי. מטרות התרגול הן שיפור רכיבי הכוח (כוח מרבי, כוח מתפרץ, סיבולת), שיפור טווח התנועה עד כמה שניתן, ואף העלאת הביטחון העצמי של המטופל בכתף שלו, דבר התורם לגיוס אמונה גדולה יותר בדבר חזרה לתפקוד לאחר הניתוח, המעלה את סיכויי ההצלחה לאחריו. הצלחה בניתוח לא מסתיימת בניתוח, אלא בשיקום מוצלח שהצליח להחזיר את המטופל לתפקוד מלא.
מחקר מעניין של Seyahi משנת 2011 הבליט את יתרונות התרגול הטרום ניתוחי לפני ניתוחי כתף. במסגרת המחקר, שהתבצע בקרב מטופלים שעברו ניתוח ארתרוסקופיה לתיקון קרע בשרוול המסובב (Rotator Cuff) – השרירים המייצבים באזור הכתף, נמצא כי מטופלים שעברו תוכנית אימון טרום ניתוחית הדגימו תמונה קלינית של שיקום מהיר יותר.
תוכנית התרגול שבוצעה לפני הניתוח כללה תרגול יומי חד-פעמי של כשעה וחצי שבו הודרכו המטופלים לביצוע תרגילי חיזוק כנגד גומיית התנגדות, עבודה על שיפור טווחי תנועה ותרגילי ייצוב. לאחר ההסבר, המשיכו המטופלים בתרגול יומי של 15 דקות עד למועד הניתוח.
מסקנות המחקר החיוביות חידדו את חשיבות התרגול הטרום ניתוחי לפני ניתוחי כתף לשם השגת שיקום יעיל יותר וחזרה מהירה יותר לשגרה תנועתית עם הכתף המנותחת – לרבות שימוש בכתף בפעולות יותר קיצוניות כמו הרמת משקולות, משחקי כדור, שחייה וכדומה. כלומר, ביצוע תרגול טרום ניתוחי נמצא כתורם לשיקום קצר ואפקטיבי יותר לאחר הניתוח.
3 צפייה בגלריה
חזרה מהירה ומבורכת לשגרה
חזרה מהירה ומבורכת לשגרה
חזרה מהירה ומבורכת לשגרה
(צילום: shutterstock)

אילו תרגילים ניתן לעשות?

תרגול פיזיותרפיה טרום ניתוח כתף צריך לכלול תרגילי גמישות ותנועתיות בצורה מדורגת ועדינה ללא כאב משמעותי בתרגול. השאיפה היא להגיע למקסימום טווח תנועה לפי היכולת האישית של המטופל, על מנת להגיע ליום הניתוח עם טווחי תנועה גדולים ורחבים ככל הניתן.
דוגמאות לתרגול שיפור טווחי התנועה:
כפיפה לפנים: מניחים את אצבעות כף היד על קיר/דלת ו"מטפסים" מעלה עד כמה שניתן. באמצעות תרגול זה ניתן לשפר את טווח התנועה של הזרוע קדימה (תנועת כפיפה בכתף).
פשיטת זרועות לאחור: אוחזים בשתי הידיים במקל מטאטא (או מקל אחר לצורך העניין) ומניעים אותו לאחור בעזרת היד הלא מיועדת לניתוח, עד לרמת כאב נסבלת ביד המועדת לניתוח. תנועת הזרועות מעלה ולאחור תורמת לשיפור טווח התנועה של פשיטת הכתף.
בנוסף למתיחות ותרגול לשיפור טווח תנועה, מומלץ לשלב כמה שיותר תרגילים לשיפור כוח, שליטה שרירית וייצוב שרירי מקומי. תרגילי חיזוק אלה יבוצעו בשלב הראשוני כנגד התנגדות ללא תנועה, כמו למשל על ידי לחיצה של אגרוף היד לכיוון הקיר בכיוונים שונים ועד לעבודה כנגד גומיות התנגדות, משקולות וכדומה - והכל לפי יכולות, מטרות ורמת התנועה הקיימת.
לסיכום, לא כל כאב בכתף מחייב ניתוח. יש בעיות שהפתרון להן יכול להסתכם בטיפול שמרני ותרגול בהשגחת פיזיותרפיסט מוסמך. אם רמת המגבלה והכאב והפגיעה בתפקוד לא השתפרו והוחלט על ניתוח – מומלץ מאוד לבצע תרגול טרום ניתוחי.
התרגול יבוצע בהשגחה של איש מקצוע מוסמך שיבנה מערך של תרגילי חיזוק וייצוב, שיפור טווחי תנועה ועוד, ובכך יאפשר הבנה ברורה יותר של השלבים העתידיים לאחר הניתוח – דבר שיוביל לשיקום מהיר ויעיל ויאפשר חזרה מיטבית לשגרה.
הכותב הוא פיזיותרפיסט מוסמך, בעלים של הקליניקה "Physio Fitness+" ומרצה באקדמיה, בסדנאות ובקורסים מקצועיים