יותר מחודשיים לאחר חשיפת ynet לפיה מחבלי חמאס מטופלים בבתי חולים בישראל, מעגן לראשונה משרד הבריאות את הטיפול בהם במתקן ייעודי שהוקם להם לפני כחודשיים בשדה תימן. על פי הנוהל ובשל החשש לשלומם, זהותם של המטפלים תישמר בדיסקרטיות. כמו כן קובע הנוהל מי רשאי להורות על העברת מחבלים לבתי חולים.
לפי הנוהל מחבל יועבר לבית חולים, אם הרופא המטפל "קבע כי נשקפת סכנה לחייו אם לא יקבל טיפול רפואי שאין באפשרותו לקבלו במתקן הרפואי". עוד נקבע כי "הודעה על החלטה על צורך בהעברה לבית חולים תימסר בהקדם האפשרי לגורמי הביטחון, ולבית החולים המקבל - לשם היערכות". ההחלטה תעבור לאישור משרד הבריאות.
1 צפייה בגלריה
אמבולנס צבאי
אמבולנס צבאי
אמבולנס צבאי. ארכיון
(צילום: shutterstock)
משרד הבריאות מתכוון לשמור על אנונימיות של הצוות המטפל במתקן הייעודי, "הגנה על אלמוניות מוחלטת של הצוות המטפל הכרחית לשם שמירה על ביטחונם, שלומם וחייהם של המטפלים, והגנה על זכויותיהם כאזרחים וכחיילים בשירות מילואים".
לכן, כך נקבע, "אנשי הצוות רשאים להזדהות בפני המטופלים במקצועם והתמחותם בלבד, על מנת שהמטופל ידע מה מקצועו ומומחיותו של המטפל בו, באופן שיגביר את הבנתו את מצבו ואת הצורך בטיפול הרפואי הניתן לו".
הנוהל גם מעגן את התרחישים והמצבים הרפואיים שלפיהם יפונו המחבלים לבתי חולים. "החלטה על העברה של מטופל מהמתקן הרפואי לבית חולים כללי תתקבל על-ידי הרופא המטפל או הגורם הרפואי הבכיר במתקן הרפואי, מסיבות רפואיות בלבד, באישור ראש מכלול אשפוז בחמ"ל משרד הבריאות, או גורם רפואי בכיר אחר בחטיבת הרפואה של משרד הבריאות, וכן, ככל שניתן - בתיאום מראש עם בית החולים המקבל".
לפני שבוע בדיוק הובהל מחבל חמאס לבית חולים במרכז הארץ לאחר שנפצע ברצועת עזה. הוא נותח ואושפז שם. לטענת גורמים בבית החולים - מדובר בהנחייה של משרד הבריאות. המחבל עבר הערב להמשך טיפול במתקן צבאי. מחבל נוסף מעזה טופל בבית חולים אחר במרכז כמה ימים לפני כן.
בימים הראשונים למלחמה התחוללה סערה ציבורית בעקבות אשפוזם של מחבלים מעזה בישראל, לאחר הפרסום הראשון ב-ynet שלפחות שלושה מחבלי חמאס טופלו בבתי חולים בישראל יחד עם פצועים ישראלים מהמלחמה באותן מחלקות. בכירים בבתי החולים סיפרו שנאלצו לקלוט אותם, באין ברירה, והפצירו במשרד הבריאות לקחת את המחבלים הפצועים הבאים למתקן צבאי סגור. לאחר הפרסום אף ניסו עשרות חברי ארגון לה פמילה לפרוץ למחלקה בבית חולים שיבא בתל השומר שבה אושפז מחבל. הם נבלמו על ידי מאבטחי בית החולים והמשטרה. שלושה מהם נעצרו.