השתלת ריאות נדירה: לוחם צה"ל שנפצע אנוש בעזה באמצע ינואר ומאז היה מורדם ומונשם בגלל פגיעת ריאות בלתי הפיכה עבר אתמול (יום ו') השתלת ריאות במרכז הרפואי שיבא, בניסיון להציל את חייו. כך אנו מפרסמים לראשונה. בימים הקרובים ינסו הרופאים להעיר אותו ולגמול אותו מההנשמה. "עד כה הריאות החדשות מתפקדות היטב ויש רושם הם נקלטות באופן אופטימלי", אומר ד"ר לירן לוי, מנהל שירות השתלות ריאה במרכז הרפואי שיבא. "אני מקווה שנוכל לגמול אותו מהנשמה מהר ככל הניתן".
החייל, בן 23, לוחם בחיל השריון, היה חלק מצוות טנק שנפגע מטיל נ"ט שחדר לטנק ב-19 בינואר. הוא הובהל לבית החולים סורוקה שם אושפז במצב אנוש ביחידה לטיפול נמרץ פנימי, מורדם ומונשם. בהמשך, לאחר שמצבו הידרדר בשל כשל ריאתי קשה, חובר למכשיר אקמו, המחליף את פעולת הלב והריאות במטרה לאפשר להם להתאושש. אולם למרבה הצער, זה לא קרה.
3 צפייה בגלריה
השתלת ריאות במרכז הרפואי שיבא
השתלת ריאות במרכז הרפואי שיבא
השתלת ריאות במרכז הרפואי שיבא. ארכיון
(צילום: דוברות שיבא)
"הפגיעה הריאתית הקשה שהחייל הזה סבל ממנה נגרמה כנראה משתי סיבות", אומר ד"ר לוי. "הראשונה היא שאיפת עשן של כימיקלים ותרכובות לא מוכרות מהטיל שפגע בטנק. השנייה היא פגיעת הדף מאוד קשה שפגעה ברקמת הריאה. שני המנגנונים הביאו לכך שמצבו היה קשה מאוד והריאות שלו לא התאוששו מהפגיעה".
בבית החולים סורוקה, עשו הרופאים כל מאמץ להצילו, והתייעצו עם מומחים בארץ ובעולם. בסופו של דבר, חלחלה ההבנה שבמקרה שלו יצטרכו ככל הנראה להגיע לפתרון נועז ומסוכן, שלא בוצע מעולם קודם בסיטואציה כזו: השתלת ריאות.
ד"ר לירן לוי: "ההשתלה הייתה מורכבת מאוד בגלל מצבו הקשה של החייל והשתתפו בה עשרות אנשי צוות מכל בית החולים"
התקדים להשתלת ריאות באנשים צעירים ובריאים דוגמת החייל הזה, שהיו מחוברים למכשיר אקמו תקופה ממושכת וסיכויי ההשרדות שלהם היו קטנים מאוד, היה באירוע אחר לגמרי: מגפת הקורונה. אז עברו השתלה בישראל כמה חולים צעירים שהריאות שלהם נהרסו בגלל הנגיף. "עד הקורונה, המחשבה היתה שלא ניתן להשתיל מי שהיה מחובר לאקמו מעל פרק זמן מסוים, כי סיכוייו לחזור לתפקוד מלא במצב כזה מאוד קטנים, אומר ד"ר לוי. "עם זאת, למרות העובדה שהיה מדובר בחולים קשים מאוד, הם ביסודם צעירים ובריאים, ופוטנציאל השיקום שלהם מאוד גבוה. ביצענו השתלה כזו במספר חולי קורונה, רובם נמצאים כיום בבתיהם במצב טוב".

המצב הידרדר וחייב השתלה

האפשרות להשתיל לחייל הצעיר ריאות חדשות עלתה לפני כחודש וחצי. החייל, שלא התעורר מאז הפגיעה הקשה, לפני כמעט שלושה חודשים, עבר הערכה לקראת השתלה כזו בתקוה שהריאות שלו יתאוששו ויחזרו לתפקוד, אך זה לא קרה. להיפך, מצבו המשיך להידרדר, הוא פיתח זיהומים קשים בריאות וסבל מדימומים חוזרים, שחייבו את הרופאים בסורוקה לנתח אותו שוב ושוב. כשהיה ברור שאם לא יעבור את הניתוח המורכב והחלוצי סיכויי ההחלמה שלו אפסיים, הועבר לבית החולים שיבא, שם החלו ההכנות לקראת ניתוח ההשתלה.
3 צפייה בגלריה
ד"ר לירן לוי
ד"ר לירן לוי
"ההשתלה הייתה מורכבת מאוד בגלל מצבו הקשה של החייל ". ד"ר לירן לוי
(צילום: דוברות שיבא)
ביום חמישי בערב התקבלה ההודעה שנמצאה עבורו תרומת ריאות מתאימה. הוא הוכנס לחדר ניתוח ביום שישי לפנות בוקר, שם נותח במשך עשר שעות. "ההשתלה הייתה מורכבת מאוד בגלל מצבו הקשה של החייל והשתתפו בה עשרות אנשי צוות מכל בית החולים", מספר ד"ר לוי. היא הסתיימה בהצלחה, ובסופה נותק החייל ממכונת האקמו. כעת הוא מתאושש מההשתלה, והריאות החדשות מתפקדות כמצופה. בימים הקרובים ינסו לגמול אותו ממכשיר ההנשמה שאליו הוא עדיין מחובר.
בימים אלה מועמדים לפחות עוד שני פצועי צה"ל נוספים לעבור השתלת ריאות בנסיבות דומות. "בית החולים סורוקה והיחידה לטיפול נמרץ פנימי עשו עבודה מדהימה, ויש בינינו שיתוף פעולה מדהים", אמר ד"ר לוי. "החייל הזה שרד אך ורק הודות לעובדה שמשתמשים באקמו בנסיבות של טראומה, דבר שלא קרה בעבר. ניסיון הקורונה מלמד שאצל חולים כאלה משך האשפוז והשיקום ארוך יותר משל מושתלים אחרים, אבל ברגע שהם יוצאי מבית החולים הצפי להחלמתם דומה לזה של חולים אחרים".
3 צפייה בגלריה
ד"ר אורי גלנטה
ד"ר אורי גלנטה
"החייל נזקק לכמה ניתוחים ובשלב מסוים ריאותיו הפסיקו לתפקד כלל". ד"ר אורי גלנטה
(צילום: המרכז הרפואי סורוקה)
ד"ר אורי גלנטה, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ פנימי ומנהל שירות האקמו לכשל נשימתי בסורוקה, מספר על מצבו המורכב של הלוחם: "החייל פונה לסורוקה במצב אנוש עם פגיעה ריאתית קשה ביותר. הוא חובר בדחיפות למכשיר האקמו. במשך יותר מ-70 יום שבהם היה מאושפז ביחידה שלנו נלחמנו על חייו. מהלך האשפוז היה מורכב ביותר ובכל פעם שהיה נראה שריאותיו מתחילות להתאושש, המצב לצערנו החמיר שוב. הוא נזקק לכמה ניתוחים לצורך ייצוב מצבו ובשלב מסוים ריאותיו הפסיקו לתפקד כלל והוא היה תלוי במאה אחוז במכשיר האקמו ומנותק ממכונת הנשמה.
ד"ר אורי גלנטה: "החייל נזקק לכמה ניתוחים לצורך ייצוב מצבו ובשלב מסוים ריאותיו הפסיקו לתפקד כלל והוא היה תלוי במאה אחוז במכשיר האקמו ומנותק ממכונת הנשמה"
"ההחלטה מתי לשנות את התוכנית הטיפולית מהחלמה להשתלה בחולים מסוג זה קשה ביותר ואין לה קריטריונים מוגדרים. אנו תמיד נעדיף לנסות למצות כל אפשרות כדי שהפצוע יישאר עם ריאותיו המקוריות. ככל שחלף הזמן, הבנו שהסיכוי שכך יהיה הולך וקטן ולכן החלטנו להתקדם לכוון השתלת ריאות. צוות ההשתלות בבית החולים שיבא תל השומר נענה לבקשתנו בדומה למקרים אחרים שהיו בעבר, ולקח את האתגר המורכב הכרוך בהשתלה בתנאים קיצוניים אלה. העברנו את החולה בעודו מחובר לאקמו מסורוקה לשיבא בנסיעה מורכבת כשלעצמה. אני נמצא בקשר ישיר ויומיומי הן עם הצוות המטפל והן עם המשפחה וכולנו מצפים להחלמתו המהירה".
עוד באותו נושא: