עולה לנו בבריאות: השימוש בבדיקת CT בישראל הוא מהגבוהים בעולם, אך למרות זאת מספר המכשירים בארץ נמוך משמעותית בהשוואה למדינות מערביות. אם לא די בכך, מנתונים שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" עולה כי קיימים פערים עצומים במספר מכשירי ה-CT בין המרכז לפריפריה, מה שמונע קבלת שירות רפואי שוויוני.
מנתוני מרכז המחקר והמידע בכנסת, שנאספו לבקשת ח"כ אופיר כץ, עולה כי בעוד התקנה מחייבת מכשיר אחד ל-120 אלף תושבים, בפועל באזורים רבים ברחבי הארץ היחס נמוך משמעותית.
כך למשל, במחוז צפון, שכולל בתוכו בין היתר את בתי החולים פוריה בטבריה, זיו בצפת והעמק בעפולה, יש רק 11 סורקים. כלומר, מכשיר אחד ליותר מ-133 אלף תושבים. באזור הדרום, גם שם יש רק 11 סורקים, עומדים בתקנה וקיים מכשיר אחד ל-120 אלף תושבים.
לעומת זאת, במחוז תלאביב יש את מספר הסורקים הגבוה ביותר (17 סך הכל) וקיים מכשיר אחד לכל 89 אלף תושבים. מדובר כאמור בפערים משמעותיים שמשפיעים באופן ניכר גם על זמני ההמתנה בין הצפון והדרום למרכז הארץ.
2 צפייה בגלריה
מספר המכשירים בארץ נמוך משמעותית בהשוואה למדינות מערביות/ CT
מספר המכשירים בארץ נמוך משמעותית בהשוואה למדינות מערביות/ CT
מספר המכשירים בארץ נמוך משמעותית בהשוואה למדינות מערביות/ CT
(צילום: shutterstock)
אך ההבדלים הללו הם לא הבעיה היחידה.
על פי נתוני ה־OECD משנת 2018, ישראל ניצבת במקום ה־30 מתוך 33 מדינות בשיעור מכשירי ה-CT למיליון בני אדם. כמו כן, בישראל יש סך הכל 77 מכשירים פעילים כאשר בשורה של בתי חולים המשרתים ריכוזים גדולים יש רק מכשיר CT אחד.
"צריכים להיות לפחות שני מכשירים בכל מוסד רפואי שיש בו חדר מיון", אומר פרופ' יעקב סוסנה, מנהל אגף הדימות בהדסה ויו"ר איגוד הרדיולוגים בישראל. "צריך לדעת שמכשיר מושבת אחת לחודש לצורך טיפול. כמו כן, בשל השימוש המוגבר בישראל המכשירים נוטים להתקלקל יותר".
לדבריו של פרופ' סוסנה, משבר הקורונה החריף את המצוקה: "כעת בדיקות לוקחות הרבה יותר זמן בשל הצורך במיגון ולקראת הגל השלישי חשוב שיהיו מכשירים נוספים. פיזורם נעשה בחלוקה ארצית מבלי להתייחס לבעיות הספציפיות של הפריפריה".
2 צפייה בגלריה
עו"ד אופיר כץ
עו"ד אופיר כץ
ח"כ אופיר כץ
(צילום: יח"צ)
כפי שנחשף ב"ידיעות אחרנות" בחודש שעבר, גם מספר מכשירי ה־MRI בישראל הוא מתחת לתקנון הרצוי והתור נסחב עד 40 יום. נתון שממחיש עד כמה עגומה המציאות בישראל בהיבט זה. עוד עלה כי בתל־אביב בלבד ישנם 7.5 מכשירים למיליון בני אדם בעוד שבאזור הדרום ישנם 5.5 מכשירים לאותה כמות אוכלוסייה.
"תושבי הפריפריה צריכים לקבל את אותו שירות כמו תושבי המרכז", אומר ח"כ כץ, "השבוע קיימתי דיון ראשון בוועדה שבראשותי בכנסת לצמצום הפערים בשירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז. אני אעלה כל שבוע מחדש לוועדה את הפערים, אציג את הנתונים מהשטח ואביא את נציגי הממשלה בכדי להוביל לשינוי אמיתי. אני מחויב למאבק ולא אעצור - תושבי הפריפריה יקבלו שירות רפואי שוויוני".