שירלי יובל-יאיר היא פסיכולוגית סופרת ומוזיקאית, בפודקאסט שלה "ליהנות מהדרך" היא מזמינה אנשים לשיחה על החיים ועל איך לחיות אותם.
האזינו לשיחה המלאה עם יאנה:
כשחזרתי הביתה מהמפגש עם יאנה דרום, אופנאית ויזמית, בעלת רשת אביזרים ומוצרי אופנה לנשים המתמודדות עם סרטן השד. השעה הייתה מאוחרת, בראש חלפו לי מחשבות מודאגות בעקבות שיחת הטלפון שליוותה את הפקקים ובבית חיכו לי כמה פיות רעבים. אבל לפני שהוצאתי את החומרים לסלט הקבוע, חיברתי את הרמקול לפלייליסט עם השירים שעושים לי מסיבה, שמתי על פול ווליום והתחלתי לרקוד לכל אורך הקיצוץ והנקיונות והסיזיפיות-מטבח המשמימה. לאט לאט גם המתבגר שלי גלש למטבח ולמרות הבעת "שאט הנפש" שהוא טרח להפגין, הצטרף לריקוד.
אני יודעת שזה נכון לי לעשות את זה. זה לא חדש. ובכל זאת - עבר כל כך הרבה זמן מאז הפעם האחרונה. זה אחד הדברים הראשונים שיאנה הזכירה לי לזכור. לפעמים זה במרחק של לחיצת כפתור.
ההחלטה שאתה לא שוקע עכשיו, ההחלטה שאתה עושה פעולה יזומה שתגרום לך להרגיש טוב. גם אם זה לכמה דקות, גם אם זה רק לפתוח סוגריים בתוך מציאות מורכבת יותר.
1 צפייה בגלריה
שירלי ויאנה
שירלי ויאנה
שירלי ויאנה
(צילום: אלינור הררי , עידו לביא )
הטורים של שירלי:
בכל בוקר, עוד לפני צחצוח שיניים, יאנה מדליקה את המערכת ולחדר נשפכת מוזיקה. כזו שתרקיד ותשמח אותה, לפעמים זה מה שיחזיק לה את הראש מעל המים לכל אורך היממה. היא עשתה את זה גם בתקופות החשוכות ביותר.
איך מגדלים שמחת חיים גם לנוכח פחד המוות שמתדפק על הדלת? יאנה מומחית בזה, ולא בגלל שהחיים שלה דבש ושושנים, אולי אפילו להפך. נעמי שמר כתבה פעם בשיר "השמחה שלי, היא המחאה שלי". גם יאנה יודעת ששמחת החיים שהיא התעקשה לשמר, בפעולות שעשתה, ובגישה שאימצה, הייתה מה שעזר לה לצלוח את התקופות הקשות שעברה.
כשהייתה בת 28, במהלך ההריון הראשון שלה, היא חלתה בסרטן שד, עברה טיפולים וייסורים וכריתת שד שלא הצליחה. היא ידעה שבשביל הבריאות הנפשית שלה היא חייבת להמשיך ללכת לים. ובשביל לעשות את זה היא מוכרחה בגד ים שיתאים לפרוטזה שלה. כיוון שאי אפשר היה למצוא בגד ים מהסוג הזה, היא עיצבה ותפרה אחד כזה עבור עצמה.
אחר כך הגיעו החזיות ועוד מוצרים, ונולדה רשת של מוצרי אופנה ואביזרים שמשנה את חייהן של אלפי נשים המתמודדות עם סרטן השד בעשור האחרון.
ההתמודדות של יאנה עם המחלה וההחלמה ממנה היו אמנם מסע של כאב ופחד אבל גם הצביעו עבורה על שליחות חייה – לעזור לאחרות שעוברות את מה שהיא עצמה חוותה. הסיפור שלה הוא סיפור של בחירה לא רק בחיים אלא בשמחת החיים, בעשיה משמעותית, בתנועה קדימה תוך כדי ריקוד מתמיד.
סיפרתי ליאנה על מסיבת יומולדת 90 שבה נכחתי, ועל הנאום שנשא חתן השמחה. הכותרת של הנאום הייתה "למה אני אוהב להיות בן 90". הוא הודה בו על השפע בחייו, על ילדים, נכדים ונינים, על אהבה ומשפחה, והתייחס גם לבריאות שלו. בעשרים השנה האחרונות, התמודד עם מחלת סרטן כרונית שדרשה הרבה טיפולים. "בענין הבריאות שלי", הכריז, "אני מבקש להבהיר - אני אדם בריא, עם כמה מחלות".
אם יש חוכמת חיים אפשר לסכם אותה במשפט הזה. היכולת לא לתת לפחדים, למחלות ולשיבושים - להפוך להיות הדבר היחיד שמשתלט על התודעה ועל תפיסת החיים שלנו. לראות את עצמנו כ"בריאים עם כמה מחלות".
שירלי יובל-יאיר היא פסיכולוגית, מרצה וסופרת, בעלת הפודקאסט "ליהנות מהדרך"