למרות שאוכלוסיית אילת הוכפלה כמעט פי שניים בחודשים האחרונים בעקבות פינוי תושבי הדרום ולמרות האיום החות'י, הופסק המימון להפעלת פינוי במסוקים של חולים מבית החולים יוספטל לבתי החולים סורוקה ולבתי החולים במרכז הארץ. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות".
הפעלת המטוס החלה לפני כשנתיים בעקבות החלטת ממשלה מ-2019 לחזק את העיר ומאז מפונים מבית החולים להמשך טיפול רפואי ולעיתים טיפול מציל חיים. בין היתר מפונים חולים עם אוטם בשריר הלב שזקוקים לצנתור, פגים, חולים אחרים שאינם יציבים וגם פצועים לאחר אירועי טראומה כמו תאונות דרכים. מדי שנה מפונים מיוספטל לא פחות מ-150 חולים ופצועים ועלות הפינוי היא בין 15 ל-30 אלף שקלים, תלוי יעד הפינוי.
2 צפייה בגלריה
פינוי באמצעות מסוק מבית החולים יוספטל באילת
פינוי באמצעות מסוק מבית החולים יוספטל באילת
פינוי באמצעות מסוק מבית החולים יוספטל באילת
(צילום: דוברות כללית)
ממכתב ששלחה ד"ר אורלי וויינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים בכללית שאליה שייך בית החולים לד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, עולה כי למרות שעל פי המכרז הקודם תוקף הפעלת הפינוי הסתיים לפני יומיים – עד כה משרד הבריאות טרם פרסם מכרז חדש להפעלת המסוק והקודם הוארך בחודשיים אך הקופה משתתפת בעצמה בהוצאות עבור הפינוי. "ההתקשרות עתידה להסתיים ב-28 בפברואר לאחר שהוארכה לתקופה קצרה וקצובה של חודשיים בכדי להעניק למשרד הבריאות שהות להשלמת ההיערכות לפרסום מכרז בנושא", כתבה וויינשטיין.
היא הוסיפה כי "על פי המידע שנמסר לנו, הרי שחרף ההחלטה להיערך לפרסום מכרז – בפועל טרם אושר תקציב להמשך ההפעלה של המסוק ביוספטל. מובן, כי בהעדר תקציב לא ניתן יהיה להמשיך ולהפעיל את המסוק ונדמה שמשמעות הדברים וההשפעה – הדרמטית והשלילית - שתהיה להם על זמינות האפשרות לפינוי מוסק בפרט ועל שירותי הבריאות באילת בכלל הן ברורות כך שאין צורך להכביר במילים. מדובר בשירות חיוני בימי שגרה, וקל וחומר בעתות חירום ומלחמה, וזו בוודאי לא השעה לפגוע בשירותי הבריאות הניתנים לתושבי אילת ולעשרות אלפי העקורים המתארחים בעיר בימים אלה".
2 צפייה בגלריה
הפצועים מגיעים לבית החולים יוספטל באילת
הפצועים מגיעים לבית החולים יוספטל באילת
פינוי פצועים לבית החולים יוספטל. ארכיון
(צילום: מאיר אוחיון ורז גליל)
היא הוסיפה כי "סד הזמנים בעניין זה דוחק, כשההתקשרות הנוכחית עתידה כאמור להסתיים בעוד כחודש, ונכון לעכשיו – ולמרות שמדובר בעניין מהותי בעל השפעה ישירה ומהותית על מרכז רפואי יוספטל ועל יכולותיו להבטיח טיפול רפואי מיטבי - אין לכללית כל ודאות שההתקשרות אכן תימשך ובאיזו מתכונת". ברקע הדברים, ביקשה הקופה להיות חלק מכתיבת המכרז כך שיותאם לצורכי בית החולים. "כל תכליתו וייעודו של המכרז הוא הצבה והפעלה של מסוק בחצריה של כללית ולא יתכן שכללית תמודר מתהליך גיבוש והכנת המכרז, שכן הדבר עלול לגרור תקלות קשות ולשבש במידה רבה את הצלחת המכרז ויישום ההתקשרות מכוחו".
סימן השאלה סביב תקצוב הפעלת המסוק אינו עולה בקנה אחד עם המקום המרכזי שאילת תופסת בדיונים הפנימיים של משרד הבריאות וצה"ל באשר להיערכות העיר לתרחיש של התרחבות הלחימה והתמודדות עם איומי הירי של החות'ים מתימן. בשבועות האחרונים תוגברה מצבת כוח האדם בבית החולים באמצעות הגעת רופאים וצוותים סיעודיים מבתי חולים אחרים ברחבי הארץ (אם כי לא באופן מלא) וסוגיית יוספטל וההיערכות לתרחישי קיצון עלתה לא פעם באותם דיונים.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "פינוי מוסק מאילת מתוקצב בהתאם להחלטת ממשלה שתוקפה פג בדצמבר, נכון לעת הזו, משרד ראש הממשלה לא האריך את ההחלטה. לאור חשיבות הנושא, הוארך המכרז הקודם בחודשיים וישולם מתקציב משרד הבריאות ולא מתקציב המדינה. במקביל, ייצא מכרז שנמצא בשלבים מתקדמים. בימים הקרובים יתקיים דיון בהנהלת המשרד על מנת לבחון את נושא התקציב למתן השירות".