בבית החולים יוספטל באילת - היחיד מדרום לסורוקה - אין פגייה מאז הקמתו, אבל מתברר שלאיש זה לא בוער יותר מדי. הדיון בוועדת הכנסת על הנושא נדחה למושב הקיץ.
מאז הקמת בית החולים יוספטל באילת, שבו מתרחשות בין 600 ל-700 לידות בשנה, אין ומעולם לא הייתה פגייה פעילה. פגים לאחר לידה מפונים בדרך קבע באמצעות מסוק, לרוב לבית החולים סורוקה. הדיון בכנסת היה אמור להתקיים במושב הקודם לבקשת חברי הכנסת חילי טרופר מהמחנה הממלכתי, מיכל שיר מיש עתיד ואברהם בצלאל מש"ס. ברקע המאבק נגד המהפכה המשפטית וביטול דיוני ועדות הכנסת בישורת האחרונה של המושב הקודם – גם הדיון החשוב הזה נדחה.
2 צפייה בגלריה
פג פגייה אינקובטור פגים
פג פגייה אינקובטור פגים
פגים מוטסים מאילת לבאר שבע. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ח"כ חילי טרופר התייחס לנושא בפודקאסט "מחוץ לפריים" עם רן בוקר מבית ynet radio. "בכל היבט של החיים מי שגר בפריפריה יש לו פחות סיכוי להצליח ממי שבמרכז", אמר. "תתחיל מזה שאורך החיים שלו יהיה קצר יותר, הסטטיסטיקה נורא מובהקת. אם גדלת רחוק מהמרכז אתה תחיה פחות כי שירותי הבריאות פחות טובים. לדוגמה, אין פגייה בבית החולים יוספטל באילת, אם נולד פג באילת מטיסים אותו לבית חולים אחר. או ילדה חולת סרטן ברמת הגולן תקבל את הטיפולים הכי קרובים ברמב"ם בחיפה".
(האזינו לדבריו של ח"כ חילי טרופר, החל מדקה 19:02)
קראו עוד בנושא זה:
בבקשה לכינוס הדיון בכנסת, כתבו טרופר וחברי הכנסת מיכל שיר ואברהם בצלאל כי "במדינת ישראל נולדים בשנה כ-15 אלף תינוקות לפני השבוע ה-37 להריון", ציינו שלושת חברי הכנסת בבקשתם לדיון. "תינוקות אלו הם פגים ונדרשים להישאר תקופות ארוכות, לעיתים חודשים ארוכים ולעיתים אף למעלה משנה, בפגייה של בתי החולים. על כן, מיקום בית החולים ביחס למקום מגורי ההורים הוא קריטי לתקופת שהות זו, ההורים נאלצים להישאר ליד האינקובטור למשך רוב זמן האשפוז, ולעיתים אף כולו. העברת פג בין בתי החולים השונים היא הליך מורכב על סף הבלתי אפשרי בלי לסכן את חייו של הפג".
בהמשך ציינו כי "בכדי לתת מענה לצורך הדחוף, ברוב בתי החולים הכלליים בישראל יש פגייה, אך בבית החולים יוספטל באילת אין מחלקה כזו. המשמעות היא שזוגות תושבי אילת או הערבה, שנשקפה סכנה שיחוו לידה מוקדמת, נאלצים להתנייד לבתי חולים רחוקים, מבאר שבע ועד תל אביב. אף לאחר הלידה, הורים רבים נאלצים לישון בבתי החולים כשאין להם מערכת תמיכה משפחתית בשל המרחק הרב ממקום מגוריהם. אי קיומה של הפגייה בבית החולים יוספטל שבאילת היא פגיעה משמעותית ברווחתם של ההורים, בבריאותם של הפגים ומקשה מאוד על תושבי הנגב הנאלצים לעבור חוויה זו. הדרישה לעבור לבית חולים מרוחק היא פגיעה מהותית בשוויון בין הפריפריה לבין המרכז". נציין כי בית החולים יוספטל מתקשה לגייס רופאים ואנשי צוות רפואי, כמו גם מנהלי מחלקות.
2 צפייה בגלריה
בית חולים יוספטל באילת
בית חולים יוספטל באילת
עדיין מחכים לפגייה. בית החולים יוספטל באילת
(צילום: מאיר אוחיון)
בנייר עמדה ששיגרה רומי שחורי, מנכ"לית עמותת לה"ב (העמותה למען הפגים בישראל), לקראת הדיון בכנסת, התמקדה במצוקת ההורים. "למרות היותו בית החולים היחיד בטווח של כ-300 קילומטר מבאר שבע, אין בבית החולים יוספטל את התשתית הנאותה על מנת להתמודד עם לידות מוקדמות או הריון בסיכון", כתבה ."לכן, אימהות שיודעות כי הן בהריון בסיכון, או בסכנה ללידה מוקדמות, נאלצות לעבור לבתי חולים מרוחקים, בדרך כלל בבאר שבע או במרכז, על מנת למנוע לידה בתנאים שאינם נאותים. אי לכך, מעט מאוד לידות מוקדמות מתקיימות בבית החולים יוספטל. מנגד, כאלו אשר נולדים באילת בטרם עת נאלצים לעבור לפגייה בבית חולים אחר, לבד לחלוטין, בעוד שהאם נאלצת להישאר לכמה ימים נוספים בבית החולים באילת. לעיתים קרובות, השינוע עבור הפג מסוכן לחייו, יקר, ומורכב לוגיסטית, לרוב דורש הטסה באינקובטור".
עוד כתבה כי גם לאחר הלידה, נדרשים אותם הורים להעתיק את מקום מגוריהם למקום הקרוב יותר לבית חולים נאות. "המשמעות היא כי מוטלת על ההורים עלות כספית גדולה. "על כן, אנו מבקשים מהוועדה לקרוא להנהלת בית החולים יוספטל ועיריית אילת לתקן ליקוי זה ולהקים פגייה בבית החולים ולמצוא את הדרך להקים את התשתיות הנדרשות למען המעקב הרפואי אחרי הפגים למען תושבי אילת והערבה".
מבית החולים יוספטל נמסר כי מדי שנה נולדים בבית החולים בין שבעה לעשרה פגים בלבד: "במחלקת התינוקות בבית החולים יש שתי עמדות לטיפול בפגים. פגים שלהם נדרש טיפול נמרץ מועברים במסוק לרוב לסורוקה. במסוק יש אינקובטור טיפול נמרץ".