חברת התרופות הבריטית-שבדית "אסטרהזניקה" הודיעה אמש (שלישי) שהיא מורידה מהמדפים באירופה את החיסון שפיתחה נגד קורונה, בשל "שיקולים מסחריים". למרות טענת החברה, ההחלטה על כך הגיעה בעיתוי מעורר תהיות, חודשים ספורים בלבד לאחר שהיא הודתה כי החיסון עלול לגרום לתופעת לוואי נדירה מאוד, שגורמת לקרישי דם וספירת טסיות דם נמוכה.
החשש מהחיסון של אסטרה-זניקה, שצץ כבר במרץ 2021
(צילום: שמוליק דודפור)

לדברי החברה, "החיסון הוחלף בחיסונים חדשים ויעילים יותר, והוא כבר לא מיוצר או משווק". ב"טלגרף" הבריטי צוין כי "אסטרהזניקה" הגישה את הבקשה להורדת החיסון כבר לפני כחודשיים, ב-5 במרץ, חודש בלבד לאחר ההודאה בנוגע לתופעת הלוואי.
תופעת הלוואי הנדירה, Thrombosis with thrombocytopenia syndrome (TTS), גורמת כאמור לספירת טסיות דם נמוכה ולקרישי דם, שעלולים להוביל לשבץ מוחי, פקקת ורידים עמוקים, תסחיף ריאתי - ובמקרים חמורים אף למוות.
החיסון של "אסטרהזניקה" נבדק בחודשים האחרונים לאחר שהחברה נתבעה בבריטניה. לפי כתב התביעה, תופעת הלוואי TTS קשורה ליותר מ-81 מקרי מוות בבריטניה ולמאות פציעות חמורות אחרות. יותר מ-50 בני אדם שטוענים כי נפגעו מהחיסון ומשפחות של אנשים שמתו בעקבות התופעה המדוברת הגישו את התביעה נגד "אסטרה-זניקה".
החברה הודתה כאמור שהחיסון עלול לגרום לתופעה זו לפני כשלושה חודשים, אז טענה בפני בית המשפט שבו מתנהלת התביעה כי "החיסון יכול במקרים נדירים מאוד לגרום לכך".
1 צפייה בגלריה
אסטרהזניקה חיסון קורונה מתחסנים
אסטרהזניקה חיסון קורונה מתחסנים
הטענות על תופעות הלוואי נשמעו כבר ב-2021
(צילום: shutterstock)
הטענות על כך שהחיסון המדובר גורם לקרישי דם דימומים ואף למוות נשמעו כבר לפני יותר משלוש שנים, בחודש מרץ 2021, אז שורה ארוכה של מדינות החליטה לעצור את מתן החיסון לאזרחיהן. עם זאת, סוכנות התרופות האירופית (EMA) וארגון הבריאות העולמי (WHO) הבהירו אז כי בבדיקות שנערכו לא נמצאה שום ראיה לקשר בין החיסון לאותם אירועים רפואיים, וכי מבחינתם הוא בטוח לגמרי ויש להמשיך בשימוש בו.
כחודש לאחר מכן, סוכנות התרופות האירופית חזרה בה, והצביעה על "קשר אפשרי" בין החיסון לבין התופעה הנדירה של קרישי דם מוחיים שהתגלתה בקרב מיעוט זעום של מתחסנים. לפי הסוכנות, קרישי הדם הם תופעת לוואי "נדירה מאוד" של החיסון. למרות הקשר, הסוכנות מסרה שהתועלת מהחיסון עולה על הסכנות שאולי נשקפות ממנו. "סכנת מוות מקורונה גבוהה בהרבה מסכנת מוות מתופעות הלוואי הנדירות האלה", ציינה אז אמר קוק, שעומדת בראש סוכנות התרופות.
"אסטרהזניקה" עצמה התייחסה אז לטענות גם כן, וביקשה להפיג את החשש מהשימוש בחיסון שלה. היא מסרה כי בדיקה שנערכה ליותר מ-17 מיליון מתחסנים שקיבלו את החיסון בבריטניה ובאיחוד האירופי העלתה כי אין ראיות לסכנה מוגברת של היווצרות קרישי דם, גם לא בקבוצות אוכלוסייה או מדינות ספציפיות. החברה ציינה אז כי עד חודש מרץ 2021 דווחו 15 אירועים של פקקת ורידים עמוקה ו-22 מקרים של תסחיף ריאתי בקרב מקבלי החיסון, ולדבריה מדובר בנתונים דומים לאלה של חיסונים אחרים נגד קורונה שאושרו לשימוש. דובר החברה אף אמר כי למעשה מספר המקרים מסוג זה בקרב מקבלי החיסון נמוך ממספר המקרים האלה הצפויים להירשם באופן טבעי באוכלוסייה הלא-מחוסנת.