הקשר בין מזג האוויר להחמרה במיגרנות: אנשים שסובלים ממיגרנות רגישים מאוד לשינויים במזג האוויר. יש אפילו אנשים שהמיגרנה היא מעין סימן אזהרה עבורם, המבשר שמזג האוויר עומד להשתנות. התופעות במזג האוויר שעלולות לגרום למיגרנה הן חשיפה לשמש חזקה, חום וקור עזים, אוויר יבש מדי או לח מדי, רוחות חזקות ושינויים בלחץ הברומטרי.
קראו עוד:
את מזג האוויר אי אפשר לשנות, אבל מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לנצח את המיגרנה?

לשכב במיטה, לבד, בחושך

ראשית, חייבים להודות שהקשר שבין שינויי מזג האוויר להחמרה בכאבי הראש הוא עדיין בגדר תעלומה. נראה שלאנשים עם מיגרנה יש רגישות יתר מולדת לשינויים ולגירויים סביבתיים. הם רגישים לא רק לשינויים במזג האוויר, אלא גם לכל שינוי באורח החיים: הרגישות הזאת יכולה להשפיע אם הם לא ישנים בשעות קבועות, למשל, ישנים פחות או יותר מדי, לא אוכלים בשעות קבועות, מדלגים על ארוחה או עוסקים בפעילות גופנית מאומצת יתר על המידה.
2 צפייה בגלריה
מיגרנה
מיגרנה
מיגרנה היא לא סתם כאב ראש, אלא מחלה קשה, שמלווה בתחלואה ניכרת ובסבל משמעותי
(צילום: shutterstock)
במחקר נרחב שנערך בארצות הברית דיווחו 75% מהנשאלים ששינויים במזג האוויר גורמים להם לכאבי ראש. טריגרים נוספים שדווחו: ריחות עזים, בפרט של עשן סיגריות, הבזקי אור, חום וקור עזים ורוחות עזות. רוב המשתתפים במחקר אמרו שהטריגרים מנעו מהם להשתתף בפעילויות מחוץ לביתם, כולל הימנעות ממסעדות או מברים שיש בהם עשן סיגריות. שני שלישים ממשתתפי המחקר לא דיווחו לרופא על ההחמרה במצבם בעקבות הטריגרים הנ"ל. למרות זאת, יש מומחים רבים שטוענים שחולים נוטים לייחס את ההחמרה בכאבי הראש שלהם לשינויים במזג האוויר יותר ממה שהם צריכים.
אנשים שסובלים ממיגרנה כרונית צריכים להיות מטופלים בתרופות מניעה ייעודיות, במטרה לצמצם את מספר ימי המיגרנה בחודש, להימנע ממצב של כאב ראש כרוני, ובמקביל, להפסיק את הצריכה המופרזת של משככי הכאבים
עכשיו האביב בפתח, והאנשים האלה כבר יודעים שהם צריכים להיכנס לכוננות ספיגה. מיגרנה היא לא סתם כאב ראש, אלא מחלה קשה, שמלווה בתחלואה ניכרת ובסבל משמעותי. ההתקפים הם כמו סערה: באים וחולפים, מלווים בבחילות, בהקאות, ברגישות לאור ולרעש. כל מה שאדם שסובל ממיגרנה רוצה לעשות בזמן התקף, זה לשכב במיטה, בחדר חשוך, ולא לראות או לשמוע אף אחד. אלה ימים קשים של חוסר תפקוד מוחלט. כשיש לפחות שמונה ימים כאלה מדי חודש, מדובר במיגרנה כרונית. לא בכדי החליט ארגון הבריאות העולמי לדרג את המיגרנה במקום השני ברשימת המחלות המגבילות ביותר. בישראל, לפי ההערכות, יש יותר ממיליון אנשים הסובלים ממיגרנה, וכ-200 אלף שסובלים ממיגרנה כרונית.
2 צפייה בגלריה
מיגרנה מיגרנות כאב ראש כאבי ראש
מיגרנה מיגרנות כאב ראש כאבי ראש
אין סיבה שהוא יסבול ככה ממיגרנה. כדאי שיפנה לנוירולוג
(צילום: shutterstock)

איך תדעו אם אתם מושפעים משינויים במזג האוויר?

פשוט מאוד: מנהלים יומן כאבי ראש, במיוחד לקראת עונות המעבר, ומתעדים מדי יום את השינויים במזג האוויר ואם חלה החמרה בתדירות ההתקפים ובעוצמתם. יש גם אפליקציות ייעודיות לשם כך. אפשר להשתמש ביומן כאב הראש גם לניטור טריגרים אחרים - למשל, סוגי מזון ומשקאות שעלולים לגרום למיגרנה, ובהם שוקולד, גבינה צהובה, קפאין, יין אדום וחומרי שימור המכילים מונוסודיום גלוטמט וניטרטים.
לאנשים רבים יש סימנים טיפוסיים לכך שהמיגרנה עומדת להגיע. הם מגיעים כיממה עד שתיים לפני ההתקף - פרק זמן שמכונה "הפרודרומה של המיגרנה". הסימנים האלה כוללים פיהוקים מרובים, אי שקט, עצבנות, מצב רוח ירוד, פיוז קצר וכו'.

מה עושים כשיש החמרה במיגרנה בשל מזג האוויר?

ראשית, חשוב לשמור על אורח חיים בריא: לאכול בריא, לשמור על פעילות גופנית סדירה, לשתות מספיק, להקפיד על שינה סדירה ולהימנע מסטרס עד כמה שאפשר.
בזמן התקף נוטלים משככי כאבים - חלקם לא מצריכים מרשם רופא, וחלקם כן. אנשים שסובלים ממיגרנה כרונית צריכים להיות מטופלים בתרופות מניעה ייעודיות, במטרה לצמצם במידה משמעותית את מספר ימי המיגרנה בחודש, להימנע ממצב של כאב ראש כרוני, ובמקביל, להפסיק את הצריכה המופרזת של משככי הכאבים, שבעצמה עלולה להחמיר במידה משמעותית את כאבי ראש.
יש כיום שלל תרופות למניעת מיגרנה, בהן תרופות ותיקות, תרופות ביולוגיות בזריקה או בכדורים, בוטוקס (כן, לא רק לקמטים) ועוד.
לסיכום, מיגרנה היא לא סתם כאב ראש, אלא מחלה קשה שמלווה בתחלואה ניכרת ובסבל משמעותי, והיא יכולה להיות מושפעת מאוד משינויים סביבתיים. חשוב לאבחן ולטפל, כי אין שום סיבה שתמשיכו לסבול. פנו לנוירולוג.
הכותב הוא מומחה בנוירולוגיה ומכהן כיו"ר החברה הישראלית לכאב ראש של האיגוד הנוירולוגי בישראל