בחברת מודרנה חוזים שמגפת הקורונה תיבלם בתוך שנה, ואם עד לפני כמה חודשים התחזית הזו נראתה כחלום רחוק, הרי שהקפיצה המטאורית של עולם הרפואה מאפשרת אופטימיות זהירה: החיסונים ממשיכים להוכיח את עוצמתם בהפחתת הסיכון להדבקה, לתחלואה קשה ולמוות, והתרופות החדשות שבדרך עשויות לסייע למלחמה בנגיף. הנה העדכונים האחרונים בעולם שכדאי לדעת:

התרופה ש"עובדת" על נגיף הקורונה

הדרך היעילה להתגונן כיום מפני הנגיף היא באמצעות החיסונים, אבל חברות התרופות מתקדמות בפיתוח גלולות לטיפול בחולי קורונה. שלוש חברות כבר עובדות על פיתוח תרופות אנטי-ויראליות ובסוף השבוע הודיעה חברת "מרק" על ממצאי השלב השלישי של הניסוי בתרופה החדשה שלה, "מולנופיראוויר", שמונעת אשפוזים ותמותה. התרופה "מתלבשת" על נגיף הקורונה, שותלת בו טעויות והופכת אותו לנגיף מוטנטי שאינו יכול להתרבות בגוף.
2 צפייה בגלריה
תרופה לקורונה של מרק
תרופה לקורונה של מרק
"מולנופיראוויר". התרופה מפחיתה את הסיכון לאשפוזים ולתמותה בשיעור של 50%
(צילום: רויטרס)
בניסוי שהתבצע במרכזים רפואיים ברחבי העולם וגם בישראל נלקחה התרופה פעמיים ביום במשך חמישה ימים, ובסך הכול 40 גלולות למחזור טיפול. הממצאים מראים כי התרופה הפחיתה את הסיכון לאשפוזים ולתמותה בשיעור של 50%, כשאף אחד מהמטופלים בה לא נפטר. מדובר בתוצאות משמעותיות ביותר שעשויות להציל את חייהם של מיליונים ברחבי העולם.
גם חברות רוש ופייזר נמצאות בשלבים מתקדמים של ייצור תרופות אנטי-ויראליות לנגיף הקורונה. התרופות הביאו לירידה בריכוז הנגיפי בגופם של החולים. כיום מאושרת רק התרופה רמדסיוויר לטיפול בקורונה, אך היעילות שלה חלקית בלבד. טיפול תרופתי נוסף המאושר לחולי קורונה במצב קל, הנמצאים בסיכון לתחלואה קשה ולמוות, הוא עירוי רג'נרון הניתן בישראל מזה כשבועיים, ונמצא כמפחית את הסיכון ללקות בתחלואה קשה בעשרות אחוזים. העירוי מכיל קוקטייל נוגדנים המנטרלים את נגיף הקורונה, וניתן בבית המטופל על ידי רופא ואחות.

הדיון על חיסוני הילדים מתקרב

ובחזרה לחיסונים – ולמה שכולנו מחכים לו – חיסוני הילדים: פייזר כבר הגישה את כל תוצאות הניסוי ל-FDA וביקשה את אישור חיסוני הילדים לקורונה. במנהל המזון והתרופות אמרו שידונו בחיסוני הילדים ב-26 באוקטובר, אבל לא בטוח שהדיון יסתיים שם: ה-FDA נוטה להסס מאוד במתן האישורים. מרגע שיינתן האור הירוק של ה-FDA, חיסוני הילדים יתחילו גם בישראל. המינון הצפוי הוא שליש מהמינון של מבוגרים, ובקופות החולים כבר ערוכים.
2 צפייה בגלריה
המינון הצפוי הוא שליש ממינון המבוגרים. חיסוני ילדים
המינון הצפוי הוא שליש ממינון המבוגרים. חיסוני ילדים
המינון הצפוי הוא שליש ממינון המבוגרים. חיסוני ילדים
(צילום: Shutterstock)

הבוסטר: ישראל הובילה – העולם מצטרף

בישראל קרוב לשלושה וחצי מיליון איש חוסנו כבר בבוסטר, ובעולם עוקבים אחר הממצאים ומצטרפים. חיסון הבוסטר כבר אושר במדינות אירופיות רבות, בהן בריטניה, הונגריה, בלגיה, בולגריה, איטליה ולטביה. גם ארה"ב הצטרפה לבוסטר, וה-FDA צפוי לדון שוב במתן החיסון לכלל הגילים. מעניין היה לשמוע את הודעתו של אנתוני פאוצ'י, יועץ הבית הלבן לענייני הקורונה, שאמר כי ארה"ב ממתינה לתוצאות מחיסון הבוסטר בחיילי צה"ל, מה שיאפשר ל-FDA לקבל תמונת מצב נוספת על חיסון הצעירים, ולהחלטה על הרחבת האישור שם לגילים נוספים.

הסיכון לנשים הרות עולה

נתונים חדשים מצביעים על הסיכון המשמעותי מהקורונה לנשים בהיריון שלא מתחסנות: מחקר חדש מדאלאס שבארה"ב, שעקב אחר 1,515 נשים חולות קורונה בהיריון, מצא ש-82 מהן אושפזו במצב קשה. פרט לאחת, כולן היו לא-מחוסנות. החוקרים מצאו כי הדלתא מסוכן במיוחד לנשים הרות, ומקפיץ את הסיכון של נשים לא-מחוסנות בהיריון להתאשפז. שיעור הנשים חולות קורונה בהיריון שהתאשפזו במצב קשה היה בתחילת המגפה סביב 5%, וכעת, עם זן הדלתא, קפץ לעד 15% מהנשים ההרות. גם בארץ אנחנו ממשיכים לשמוע על עשרות נשים בהיריון שחלו בקורונה ואושפזו במצב קשה.