המחסור החמור בתרופות בישראל לא נגמר: מאות תרופות ותכשירים חסרים בבתי המרקחת הציבוריים והפרטיים, ולחלקם אין תחליפים. המחסור הזה מותיר את הרופאים ואת הרוקחים חסרי אונים, שכן אין ביכולתם לתת מענה למטופל המתוסכל.
קראו עוד:
מחסור בתרופות מסוימות הוא דבר שבשגרה בכל מדינה - לפחות אחת לחודש מקבלים רוקחים מחברות תרופות רשימה של תכשירים חסרים - אבל בדרך כלל יש חלופות גנריות לתרופות החסרות. המחסור הנוכחי חמור במיוחד. התרופה קלונקס למשל, המיועדת לטיפול בחרדה, אינה נמצאת בבתי מרקחת רבים. יש לה תרופות מקבילות, אבל מטופלים שמשתמשים בה שנים טוענים שהן אינן יעילות וגורמות לתופעות לוואי.
בשבועות האחרונים התרחב המחסור לתרופות רבות נוספות, בהן לשיכוך כאבים, להפחתת דלקת, לטיפול בתסמיני שפעת והצטננות, לטיפול בזיהומים ולהורדת כולסטרול. לחלק מהן יש חלופות גנריות, אולם רוקחים אמרו ל-ynet שגם בהן מסתמן מחסור, כך שלחלק מהתרופות לא יהיה תחליף בקרוב.
2 צפייה בגלריה
תורים ארוכים בבתי המרחקת
תורים ארוכים בבתי המרחקת
לדברי רוקחים, גם בחלופות גנריות יש מחסור
(צילום: טל שחר)

מהי תרופה גנרית?

מדובר בחלופה זולה שמייצרות חברות תרופות המחקות את התרופה המקורית לאחר שפג הפטנט עליה. ברוב המדינות תוקף הפטנט על תרופות הוא 20 שנה, כך שלאחר מכן יכולה חברה מתחרה לייצר אותה תרופה בשם אחר.
התרופה הגנרית, על פי הגדרתה, חייבת להיות בעלת אותה השפעה קלינית מבחינת יעילות ובטיחות כמו התרופה המקורית. עם זאת, ייתכנו הבדלים בחומרים הבלתי פעילים המרכיבים אותה, וייתכנו גם הבדלים בצבע, בטעם, בצורה, בחיי המדף ובאריזה.
טיפ חשוב: בררו עם הרופא שלכם אם קיימות חלופות לתרופה שרשם. אם כן, בקשו שינפק מרשם נוסף כגיבוי אפשרי, עם הערה שבמידה שהתרופה אינה קיימת, יש ליטול את התרופה החלופית, תוך ציון המינון המדויק
החלפה הגנרית הוכרה ב-1999 בתיקון שבוצע לפקודת הרוקחים, ובו הובהר כי לרוקח ניתנת סמכות לבצע את ההחלפה על פי שיקול דעתו המקצועי, בתנאי שהתרופה החלופית מאושרת לשיווק, וקיימת זהות מהותית בינה לבין התרופה המקורית בהרכב החומרים הפעילים, בעוצמה, בדרך נטילתה ובפעילותה הרפואית. אם נתן הרופא הוראה מפורשת לנפק את התרופה המקורית בלבד, הרוקח לא רשאי לבצע את ההחלפה.
על פי חוק, משרד הבריאות מאשר תרופה גנרית רק לאחר שבוצעו ניסויים קליניים לבדיקת יעילותה ובטיחותה במעבדה מוכרת ובעלת מוניטין. בישראל יש כמה מעבדות כאלה, בעיקר בבתי חולים. על פי דרישת משרד הבריאות, רמת הזמינות הביולוגית של התרופה הגנרית צריכה להיות זהה לזו של התרופה המקורית - כלומר, שיעור ספיגת החומר הפעיל בגוף המטופל יהיה זהה.
מחקרים רבים הראו שההבדל הממוצע בספיגת החומר הגנרי מול התרופה המקורית הוא כ-3.5%. המחקרים גם הראו כי לא חל הבדל משמעותי בתגובות החולים בין תרופה גנרית למקורית.
2 צפייה בגלריה
משבר המחסור בתרופות
משבר המחסור בתרופות
מחקרים רבים הראו שההבדל הממוצע בספיגת החומר הגנרי מול התרופה המקורית הוא כ-3.5%
(צילום: shutterstock)

איך נוצר המחסור?

"יש כמה סיבות אפשריות למחסור בתרופות בישראל", אומר מגיסטר דודו פאפו, יו"ר הסתדרות הרוקחות בישראל המאגד את בעלי בתי המרקחת הפרטיים. "אחת מהן: הרבה עובדים בפסי ייצור במפעלי התרופות, כמו גם עובדי ההפצה, לא חזרו לעבודה אחרי הקורונה. זה מעכב את העבודה, את הייצור, את האחסון ואת ההפצה של התרופות, והתוצאה היא מחסור. הוא קיים בכל העולם, אבל מכיוון שישראל היא מעין מדינת אי, והיא משתמשת בתרופות מיובאות רבות, המחסור מורגש כאן במיוחד. גם כשחברה מסוימת מצליחה לחזור לשגרה ולמלא את המחסנים, ישראל תקבל את התרופה מעט מדי ומאוחר מדי".
אינפו תרופות

מה אפשר לעשות כדי להשיג תרופה שחסרה?

  • בררו עם הרופא שלכם אם קיימות חלופות לתרופה שרשם. אם כן, בקשו שינפק מרשם נוסף כגיבוי אפשרי, עם הערה שבמידה שהתרופה אינה קיימת, יש ליטול את התרופה החלופית, תוך ציון המינון המדויק ומידע כיצד יש לשוב לתרופה המקורית כשחוזר המלאי.
  • בדקו עם הרופא את אופן המעבר לתרופה החדשה. חלק מהתרופות דורשות הפסקה הדרגתית בשימוש ("טייפרינג דאון") ועלייה הדרגתית נוספת בתרופה החדשה. חלק מהתרופות החדשות כוללות אופן פעולה אחר והוראות נטילה שונות. בדקו היטב כיצד יש ליטול את התרופה, ועיינו בעלון לצרכן המצורף אליה. עדכנו את הרופא שלכם בכל שינוי, תופעת לוואי או חוסר יעילות של התרופה החדשה.
  • ודאו שבמרשם שניפק הרופא, מופיעות בסוגריים התרופות הגנריות המקבילות, כך שהרוקח יוכל לנפק אותן באופן אוטומטי מאותו מרשם במקרה של מחסור.
  • חלק מקופות החולים מאפשרות לבדוק את מלאי התרופה שאתם מחפשים באמצעות האפליקציה. בדקו באפליקציה, או בבית המרקחת עצמו המקושר לשאר בתי המרקחת באותה קופה או באותה רשת פארם.
עמותת "חברים לרפואה" מסייעת בתרומת תרופות - בעיקר יקרות, שאינן בסל, אבל לא רק. אם יש ברשותכם תרופות בתוקף שאינכם משתמשים בה יותר, תוכלו לתרום אותן לעמותה, ואיש צוות יגיע לאסוף אותן מכם. אם אתם זקוקים לתרופה שאינה בנמצא, נסו לפנות לעמותה ואולי תוכלו להסתייע בתרופות שבמאגר, תחת מרשם רופא.