זריקת ההרזיה אוזמפיק אזלה בישראל: בדיקת ynet ב-20 בתי מרקחת פרטיים בכל הארץ, בהם של הרשתות סופרפארם ו-BE, מעלה שנותרו זריקות ספורות בלבד, השמורות לחולי סוכרת. בעולם כולו יש מחסור עולמי בזריקה.
קראו עוד:
הבהלה לאוזמפיק החלה לפני כשנה וחצי, בעקבות פרסום ב-ynet על הזריקה האמריקנית המקבילה, וויגובי, שמובילה לירידה משמעותית במשקל. מדובר בזריקה שתוכננה מלכתחילה לחולי סוכרת, אבל התגלה שהיא מסייעת גם לאנשים הסובלים מהשמנת יתר ומובילה לדיכוי תיאבון, לירידה במשקל ולשיפור ערכי הסוכר והשומנים בדם.
בעקבות הפרסום החלו רופאים לרשום את הזריקה גם לסובלים מהשמנת יתר, באופן פרטי, תחת טופס "29 ג" - טופס מרשם חריג של תרופה מחוץ להתוויות. הזריקה נלקחת אחת לחודש, ועלותה החודשית היא כ-500 שקל, מה שלא מנע מישראלים רבים מלרכוש אותה.
גם במדינות רבות אחרות זכתה התרופה להצלחה, והיצרנית התקשתה לעמוד בביקוש. לנוכח המחסור, ומחשש שחולי סוכרת לא יטופלו, החליט משרד הבריאות לאסור על רופאים לרשום את הזריקה למטופלים חדשים הסובלים מהשמנת יתר ולתת אותה רק לחולי סוכרת ולמי שכבר החלו בטיפול בזריקה לעודף משקל.
בישראל משווקת עוד זריקת הרזיה, סקסנדה, אלא שאותה יש להזריק מדי יום, והיא מביאה לירידה מתונה יותר במשקל. את הזריקה המקורית, ווגובי, אותה אישר ה-FDA להשמנת יתר, והיא במינון כפול מזה של אוזמפיק, ניתן להשיג רק בארצות הברית, ולא ידוע מתי תגיע לישראל.
1 צפייה בגלריה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
כשהזריקה תחזור למדפים, המטופלים יאלצו להתחיל מחדש את כל התהליך
(צילום: shutterstock)

פעם בשבוע - ויש תופעות לוואי

הזריקה אוזמפיק מכילה את המרכיב סמגלוטייד, ובדיקות הראו כי היא פועלת לא רק על הלבלב והכבד - ובכך מסייעת לחולי סוכרת - אלא גם על הקיבה. מדובר בתרופה מקבוצת האנלוגים להורמון GLP1, המחקה את פעילותו. GLP1 מיוצר ומופרש מתאי המעיים אל הדם, כשהייצור וההפרשה מתבצעים בגוף בתגובה למזון המגיע למערכת העיכול.
המולקולה GLP1 פועלת באופן רב-מערכתי, וכך גם התרופה הדומה לה: זו מעלה את הפרשת האינסולין מהלבלב בהתאם לרמת הגלוקוז בדם. הפעילות מתאפשרת רק בנוכחות גלוקוז: כשרמות הגלוקוז בדם יורדות, הפרשת האינסולין יורדת, וכשהרמות עולות, הפרשת האינסולין מהלבלב עולה.
התרופה פועלת במנגנון נוסף, בו היא מקטינה את הפרשתו של הורמון בשם גלוקגון, המגביר את ייצור הגלוקוז ואת שחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. הורמון זה בדרך כלל פועל בגוף כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו בכך שהוא משחרר את הגלוקוז מהכבד לדם.
ד"ר ילנה צ'רטוק מהמרכז הרפואי העמק: "המחסור באוזמפיק מכניס אנשים לבעיה. הם יכולים לנסות לעבור לזריקה סקסנדה, שמאושרת לירידה במשקל אבל פחות יעילה. אנשים שסובלים מהשמנת יתר חמורה יצטרכו בינתיים לחזור לדיאטה ולפעילות הגופנית, ובמקרה הצורך יעברו ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה".
במנגנון שלישי, שהוביל לירידה במשקל אצל מטופלים, התרופה מאיטה את התרוקנות הקיבה ומביאה בכך לדיכוי התיאבון ולעלייה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. היא גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן.
הזריקות מגיעות מאזור ההזרקה (לרוב באזור הבטן) למחזור הדם ומתחילות להשפיע בתוך יום עד שלושה ימים מרגע ההזרקה ולמשך כשבוע. הן ניתנות בזריקה תת-עורית פעם בשבוע. הטיפול מתחיל במינון נמוך שמועלה בהדרגה, בשל תופעות הלוואי שנגרמות בתחילת הטיפול. מדובר בתופעות הקשורות למערכת העיכול: שלשולים, גזים, בחילות ואי-נוחות בבטן. חלק מהמשתמשים מדווחים על רתיעה ממזונות מסוימים, כמו עתירי שומן ומלוחים, ועל כמיהה למזון מתוק.
זריקות הרזיה ירידה במשקל


"שיחזרו לדיאטה ולפעילות גופנית"

המחסור הקיים באוזמפיק מעמיד את המטופלים בפני חשש לעלייה מחודשת במשקל, שכן התרופה מפסיקה להשפיע בתוך כמה ימים. כשהזריקה תחזור למדפים, הם יאלצו להתחיל מחדש את הטיפול: בחודש הראשון ניתן מינון נמוך של 0.25 מיליגרם בשבוע, אחר כך ארבעה חודשים של 0.5 מיליגרם בשבוע, ורק חמישה חודשים מתחילת הטיפול מגיעים למינון הטיפולי של 1 מיליגרם, שאמור להוביל לירידה במשקל.
בחברת נובו נורדיסק, המייצרת את התרופה, לא יודעים מתי בדיוק יחודש המלאי בארץ. "המשלוחים ממשיכים להגיע לישראל חודש בחודשו", נמסר. "בשל יעילות התכשיר אנו עדים לביקוש הולך וגובר מעבר לציפיות, ולפיכך עדכנו והגדלנו את האספקה באופן משמעותי. למרות זאת, מעת לעת נוצר מחסור זמני.
"החברה אינה רשאית לתת המלצות טיפוליות לציבור הרחב. בהתאם לזאת, בתקופות של מחסור זמני המועצה הלאומית לסוכרת מוציאה המלצות ברורות לרופאים בישראל לגבי הטיפולים הרלוונטיים למטופלים מחוץ להתוויה, שסובלים מהשמנת יתר. החברה תמשיך לעשות כל מאמץ לעמוד בביקושים ההולכים וגוברים בישראל".
"אין ספק שהשמנת יתר היא מחלה לכל דבר", אומרת ד"ר ילנה צ'רטוק, רופאה בכירה במכון לאנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי העמק בעפולה. "המחסור באוזמפיק מכניס אנשים לבעיה. הם יכולים לנסות לעבור לזריקה סקסנדה, שמאושרת לירידה במשקל אבל פחות יעילה. אנשים שסובלים מהשמנת יתר חמורה יצטרכו בינתיים לחזור לדיאטה ולפעילות הגופנית, ובמקרה הצורך יעברו ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה".