בשיתוף פורום Reboot
צפו ביום בחיי טל גולד:
טל גולד מתמודדת עם מיגרנה מאז שהיא זוכרת את עצמה. בשיחה איתה היא מספרת על תקופות של חוסר תפקוד בעבודה, ועל ההתמודדות של הילדים עם אימא מרותקת למיטה. במסגרת פורום Reboot נפגשנו עם טל וילדיה לשיחה פתוחה וכנה על ההתמודדות עם מחלה מתעתעת וכואבת במיוחד, אך שקופה לעיתים, בלתי נראית לעין הציבור.
המפגש עם טל נעשה כחלק מפעילות פורום Reboot בשיתוף ידיעות אחרונות ו-ynet, יוזמה הפועלת על בסיס התנדבותי משנת 2014 במטרה לעודד את שיח הבריאות בישראל ולהעלות אותו לראש סדר העדיפויות הלאומי.

"ברגע שזה תופס אותך זה לא מרפה. כמו פטיש שדופק ללא הפסק"

טל היא מטפלת רגשית, פסיכותרפיסטית דינמית ומטפלת זוגית העובדת בבקרים במערכת החינוך ואחר הצהריים-ערב בקליניקה. והיא גם חולה במיגרנה כרונית.
"מיגרנה זה לא סתם כאב ראש", אומרת טל. "ברגע שזה תופס אותך זה לא מרפה, זה פשוט 'בום בום בום'. זה יכול להיות שעות של כאב עוצמתי ואינטנסיבי. זה כמו לצאת מתוך הגוף שלך, אתה לא יכול לשאת את זה, אין לאן לברוח. זה פשוט שם".
כאשר היא מתבקשת לחשוב על דימוי שהולם את התחושה בהתקף מיגרנה היא אומרת כי "זה כמו קורה שמפלחת את הראש, פטיש שדופק חזק וללא הפסק. זה משהו שצריך לשרוד אותו, משהו שיכול להיות מאוד כואב ואתה מרגיש שאתה לא יכול לסבול אותו יותר".

הרבה טריגרים להתקף מיגרנה, ובלי מספיק טיפולים

בכל הנוגע לגורמים אשר יכולים לעורר את המיגרנה, טל מספרת כי "אם אני חשופה מדי לשמש זה יכול לעורר את המיגרנה. אם אני לא אוכלת נכון, לא שותה מספיק, לא ישנה מספיק - זה יכול לנחות עליי. התחושה היא שצריך להיות כל הזמן על המשמר".
בניסיון למצוא את הפתרון היא מספרת, "הייתי אצל טובי הנוירולוגים בארץ, מרפאות כאב, פרטי, דרך קופות חולים. אני לא חושבת שיש משהו שלא ניסיתי, ואפילו יותר מפעם אחת. ניסיתי גם המון טיפולים אלטרנטיביים".

היעדרויות ארוכות מהעבודה, ותסכול מהאכזבה שהיא גורמת למטופלים שלה

חולי מיגרנה מתפקדים רגיל בין התקף להתקף, אבל בתקופות בהן יש התקפים רבים התפקוד יורד מאוד. "במאי-יוני שנה שעברה, למשל", מספרת טל, "נעדרתי המון מהעבודה והגעתי עד לאשפוז בבית חולים, כי שום דבר לא עזר".
בתור מטפלת במקצועה, טל מתוסכלת במיוחד כאשר היא לא יכולה להגיע לפגישה עם המטופלים. "אנשים מחכים לפגישה הזו פעם בשבוע. קשה לעשות להם את זה, אבל לפעמים אתה פשוט לא יכול להיות שם".
טל מספרת כי מצד המעסיקים שלה לאורך השנים היא תמיד קיבלה הרבה אמפטיה, הבנה והתחשבות, "אבל אני בטוחה שזה לא ככה בכל מקום", היא אומרת. "אני בעצמי הרגשתי מאוד לא בנוח מההיעדרויות, למרות שאני לא אשמה".

"בתור ילד לאימא עם מיגרנה, צריך לזהות את הסיטואציה ולהבין שהיא גיבורה"

בכל הנוגע לתפקוד שלה בתור אימא, טל אומרת כי "כשהילדים שלי היו קטנים, הייתי שוכבת במיטה כי לא יכולתי לתפקד, ובן הזוג היה צריך לחזור מהעבודה, או שסבתא היתה באה לעזור, או שחברה היתה באה לעזור. לפעמים זה יכול להגיע למצב של חוסר תפקוד מוחלט".
בתה של טל מספרת: "כשאימא היתה מרותקת למיטה, היא לא היתה יכולה להכין אוכל, לקחת אותי לחברים או לזוז מהמיטה". בנה מספר כי "בתור ילד צריכה להיות הבנה שלפעמים התפקידים קצת מתחלפים, שצריך לפעמים לעזור לאימא ולא הפוך. צריך לתת מעצמך ברגעים האלו כמו שאתה מקבל חזרה בשאר הזמן. הלוואי וילדים יכולים לא לכעוס או להיות מתוסכלים מהדבר הזה, זה קשה. צריך לזהות את הסיטואציה ולהבין שהיא בעצם גיבורה. אני מעריך אותה וההתמודדות שלה מעוררת השראה עבורי".
טל מסתכלת בחיוך על ילדיה ואומרת כי "אני פייטרית, נלחמת מאוד כדי לתפקד. אני לא רוצה צל"ש אבל רוצה שאנשים יבינו שהמאבק ממש קשה, ובימים קשים כשכדורים לא עוזרים ואני נאלצת לשכב בתוך כאב אחד מתמשך. בזמנים כאלו חשוב היחס מהמשפחה- להביא כוס מים, לשאול מה נשמע. בעיקר צריך שקט עד שהכאב עובר".

"אל תוותרו על מציאת מזור ומרפא, תדעו ליהנות מהימים שאתם מרגישים בהם טוב"

בפנייה לשאר הסובלים ממיגרנה, טל מפצירה "אל תוותרו על חיפוש מזור ומרפא, כי יש אנשים שמוצאים בסוף את מה שעוזר להם. צריך להמשיך לחלום ולשאוף ולהילחם על איכות החיים שלכם, לעשות דברים משמעותיים וליהנות מהימים שאתם מרגישים טוב ושעושים לכם כיף".
לדבריה, "יש דברים בחיים שלא תלויים בנו, אבל אני מרגישה שיש הרבה דברים שכן תלויים בי, חוץ מהמיגרנה". במבט לעתיד, טל אומרת כי "המשאלה שלי היא שיום אחד היא פשוט תיפרד ממני ותיעלם".
שיחת הבריאות בשיתוף פורום Reboot המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות

בשיתוף פורום Reboot