אתם הורים בדרך או הורים צעירים? מה אתם יודעים על "תזונת אלף הימים"? אלף הימים הראשונים לחייהם של פעוטות – מתחילת ההיריון ועד להגעתם לגיל שנתיים, ידועים כתקופה משמעותית ביותר, שמהווה חלון הזדמנויות בו ניתן להבטיח גדילה תקינה והתפתחות קוגניטיבית מיטבית.
קראו עוד:
גורמים רבים משפיעים על חלון ההזדמנויות הזה, ונכללים בהם בריאות האם, מהלך ההנקה, מתן מזון משלים וגורמים סוציו־אקונומיים ואחרים שמשפיעים על כל מערכות הגוף המתפתחות.
כל פגיעה בתנאי הגדילה המובילה לחסרים תזונתיים, סטרס והופעת מחלות עלולה להעלות אצל הפעוטות את הסיכון לפתח בעתיד מחלות כרוניות, השמנה, ליקויים בהתפתחות הקוגניטיבית וגם להשפיע על הצמיחה של הפעוט לגובה. במקרים רבים מדובר בפגיעה בלתי הפיכה, שלעיתים עלולה גם לעבור לדור הבא.
כדי להבטיח את מימוש פוטנציאל הגדילה של הפעוט ולבסס עבורו תנאי גדילה אופטימליים יש להקפיד על תפריט הנשען על רכיבי מזון מגוונים ומובחנים, מה שידוע גם בשם "תזונת אלף הימים", שמתחילה כאמור בהיריון ונמשכת עד גיל שנתיים – כך אומרת נעמה הורוביץ, דיאטנית קלינית ילדים ותינוקות בלאומית שירותי בריאות.
3 צפייה בגלריה
כשהארוחה היא חגיגה
כשהארוחה היא חגיגה
לבסס תנאי גדילה אופטימליים
(צילום: shutterstock)

מה אוכלים במהלך ההיריון?

לדבריה, במהלך ההיריון מערכות הגוף, ובפרט מערכת העצבים והמוח, מתפתחות במהירות. לשם כך הגוף זקוק לאבני בניין זמינות ומספקות הכוללות מינרלים, ויטמינים, חומצות שומן מסוימות וחלבון. מחסור של אחת מאבני הבניין הללו עלול לפגוע בהתפתחות תקינה של העובר. ולכן על האמא להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה, לשמור על עלייה נאותה במשקל ולהיות מלווה על ידי איש מקצוע שמוודא שהכל תקין. בין היתר יש לשמור על ארוחות מסודרות – בוקר, צהריים, ערב וביניהן שלוש ארוחות ביניים. בנוסף יש להקפיד ליטול במידת הצורך תוספי תזונה, על פי המלצת הרופא המטפל.
מה עלייך לאכול? כמות טובה של חלבון. חלבון מצוי ברמה גבוהה בבשר, בעוף, בדגים, בביצים ובמוצרי חלב. מקורות חלבון לטבעונים הן קטניות, למשל חומוס, סויה, שעועית, עדשים, אפונה ועוד. מומלץ גם להכניס לתפריט דגנים מלאים: חיטה מלאה, אורז מלא, קינואה, כוסמת ובורגול. חשוב לצרוך כמות גבוהה של פירות וירקות המכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים ונוגדי חמצון.

יתרונות ההנקה

גם תקופת הינקות של הפעוט, עד גיל שישה חודשים, מאופיינת בהתפתחות משמעותית של המוח, מערכות העצבים והגוף. בתקופה זו התזונה המומלצת ביותר לתינוק היא חלב אם, כאשר העדיפות הראשונה היא הנקה – בין היתר בשל הקשר שנוצר במהלכה בין האם לתינוק. לצד היותו קריטי לשמירה על גדילה והתפתחות, חלב אם גם מחזק את מערכת החיסון ומכיל מאות רכיבים המסייעים בהגנה על התינוק מפני זיהומים. כמו כן, הנקה נמצאה כמפחיתה סיכון למוות בעריסה, אלרגיות ואסתמה, זיהומים באוזניים, דלקות במערכת העיכול, והיא מהווה ערובה לשיפור יכולות קוגניטיביות ולשמירה על משקל תקין בהמשך החיים.
3 צפייה בגלריה
לצד היותו קריטי לשמירה על גדילה והתפתחות, חלב אם גם מחזק את מערכת החיסון
לצד היותו קריטי לשמירה על גדילה והתפתחות, חלב אם גם מחזק את מערכת החיסון
לצד היותו קריטי לשמירה על גדילה והתפתחות, חלב אם גם מחזק את מערכת החיסון
(צילום: shutterstock)
במידה שאין אפשרות להזין את התינוק בחלב אם, יש לבחור עבורו תחליף מזון לתינוק ולהכינו על פי הוראות ההכנה בלבד.

מוצקים: עם מה מתחילים?

בגיל שישה חודשים עד שנתיים מוח התינוק ממשיך להתפתח ולהבשיל במהירות. הוא לומד שפה, מפגין התפתחות מוטורית וכישורים חברתיים ועבור כל אלה המזון הוא דלק הכרחי, שאחראי גם על מימוש הפוטנציאל הקוגניטיבי בהמשך חייו. חוסר של רכיב מזון עלול לפגע בפוטנציאל הגדילה שלו ולהשפיע על בריאותו העתידית.
בתקופת "הטעימות" התינוק הוא כמו דף חלק הפתוח לספיגה של טעמים חדשים, וזה הזמן להציע לו מזונות בריאים ואיכותיים ולא מזונות עתירי סוכר או מעובדים
יש לזכור כי בתקופה זו מתחילות טעימות והתינוק עובר לאט ובהדרגה מתזונה המבוססת על חלב לתזונה מבוססת מוצקים, לומד להכיר טעמים ומרקמים חדשים ומפתח את תפקודי הפה, הכוללים לעיסה ובליעה. מומלץ להתחיל עם טעימות של ירקות ולא פירות על מנת לא להרגיל את התינוק לטעם מתוק. ניתן להוסיף לירקות הטחונים בשר או עוף העשירים בחלבון, ברזל ואבץ, רכיבים שחשובים להתפתחות תקינה.
הורוביץ מציינת כי בתקופה זו התינוק הוא כמו דף חלק הפתוח לספיגה של טעמים חדשים, וזה הזמן להציע לו מזונות בריאים ואיכותיים ולא מזונות עתירי סוכר או מעובדים. חשוב לחשוף את התינוק לפירות, ירקות, דגנים מלאים ושומן בריא כמו טחינה ואבוקדו. גם אם נראה שהתינוק בהתחלה לא אוהב מזון מסוים, הקפידו על חשיפה עקבית.
3 צפייה בגלריה
 חשוב לחשוף את התינוק לפירות, דגנים מלאים ושומן בריא, אבל להתחיל עם ירקות
 חשוב לחשוף את התינוק לפירות, דגנים מלאים ושומן בריא, אבל להתחיל עם ירקות
חשוב לחשוף את התינוק לפירות, דגנים מלאים ושומן בריא, אבל להתחיל עם ירקות
(צילום: shutterstock)
כמו כן, ככל שהתינוק גדל והופך לפעוט, חשוב שתקפידו גם אתם לצרוך בבית מזונות בריאים ולא תוותרו על ארוחות משפחתיות. דוגמה אישית היא כלי משמעותי ביותר להגדלת מגוון המזונות שילדכם יסכים לטעום, וכן להעמקת הקשר ביניכם.