קוצר הראייה (מיופיה) נחשב כבר לאפידמיה, מכיוון ששכיחותו בעולם עולה בכל שנה בצורה תלולה. התארכות גלגל העין שמלווה את קוצר הראייה גורמת למתיחה של הרשתית וליצירת שכבת הדמית (כורואיד), דבר המהווה סיכון לסיבוכים שונים.
קראו עוד:
התופעה מתפתחת בעיקר בקרב ילדים ובני נוער עד גיל 18, שכן היא קשורה בגדילה ובהתארכות של גלגל העין. החמרה בקוצר הראייה אצל ילדים עלולה לגרום לבעיות עיניים חמורות, כגון קרעים, היפרדות רשתית, גלאוקומה ופגיעה קשה בראייה, כך שיש צורך חיוני לעצור את התופעה כבר בגיל צעיר. אחת הדרכים לכך היא אטרופין.

יעילות של 50%

האטרופין הוא תכשיר ידוע, שהרפואה עושה בו שימוש בטוח זה שנים רבות, ושמשפיע על מערכת העצבים. ברפואת עיניים הוא משמש להרחבת האישונים, ולפעמים משתמשים בו גם כתחליף לרטייה. הטיפול בטיפות אטרופין מדוללות, בריכוז 0.01%-0.05%, נמצא כאפקטיבי ביותר לעיכוב קוצר ראייה: מחקרים מראים יעילות של 50%.
כבר לפני שנים החלו חוקרים לבדוק את השפעת האטרופין על קוצר הראייה. ונמצא כי טיפול של שנתיים באטרופין בריכוז של 0.01% מפחית את התקדמות קוצר הראייה בכ-60% עם תופעות לוואי מינימליות, אבל לא עוצר את התארכות גלגל העין, שעלולה לגרום סיבוכים. למרות חוסר ההצלחה בכך, האטרופין בריכוז של 0.01% נחשב לטיפול יעיל בקוצר ראייה, ולפני שש שנים המליץ עליו ארגון הבריאות העולמי. במדינות רבות באסיה, ובהן הודו, האטרופין בריכוז זה הוא תרופה מקובלת לטיפול בקוצר ראייה, ובסקר עולמי של רופאי עיניים שנערך לאחרונה נמצא כי 66% מרופאי העיניים בעולם רושמים אטרופין בריכוז 0.01% לטיפול בקוצר ראייה באופן סדיר.
האטרופין פועל לעיכוב קוצר הראייה בכמה מישורים. ראשית, הוא חוסם את מנגנון האקומודציה, שמשפיע על התקדמות התופעה. האטרופין שנספג בעין גם מעכב את גדילתו של גלגל העין: הטיפות המוזלפות ישירות לעין עוצרות את גדילתה ומאטות את ההתקדמות של קוצר הראייה.
1 צפייה בגלריה
אטרופין קוצר ראייה טיפות עיניים
אטרופין קוצר ראייה טיפות עיניים
הטיפות המוזלפות ישירות לעין עוצרות את גדילתה ומאטות את ההתקדמות של קוצר הראייה
(צילום: shutterstock)

זהירות, תופעות לוואי

באחד המחקרים שנערכו בנושא השתתפו 438 ילדים בני ארבע עד 12 שסובלים מקוצר ראייה. הם חולקו באופן אקראי לטיפול באטרופין בריכוזים נמוכים שונים או פלצבו וקיבלו טיפול בשתי העיניים מדי לילה. לאחר שנה של מעקב נמצא שריכוז של 0.01% אטרופין מפחית קוצר ראייה. לאחר שנתיים של מעקב התברר שריכוז של 0.05% הוא היעיל ביותר. בגלל מחקר אחר שנערך באותה תקופה בו התברר שכל ריכוז אטרופין שהוא גבוה מ-0.02% עלול לגרום לתופעות לוואי, עדיין יש העדפה לטיפול בריכוז של 0.01% בלבד, אך ריכוז זה לא עוצר את התארכות גלגל העין.
מחקרים שנערכו בשנה האחרונה מראים שריכוזים גבוהים יותר מ-0.01% הם בעלי פוטנציאל גבוה למניעת התארכות של גלגל העין לאחר שנה. ריכוז של 0.025% מפחית ב-0.12 מ"מ, ושל 0.05% מפחית ב-0.21 מ"מ.
נכון ל-2020 נערכו יותר מ-30 מחקרים קליניים שבחנו ריכוזים שונים של אטרופין כטיפול בקוצר ראייה, והתקווה היא שהתוצאות שלהם יבהירו סופית מהו הריכוז האופטימלי לטיפול בקוצר ראייה עם יכולת להפחית את התארכות גלגל העין – ותופעות לוואי מינימליות.
ד"ר ליאת גנץ היא ראש התוכנית לתואר שני באופטומריה ובמדעי הראייה במכללה האקדמית הדסה; ארזה פרוכטר היא אופטומטריסטית, חברת ועד מועצת איגוד האופטומטריסטים