אחרי פסיקת בית המשפט לערעורים בניו יורק שקבע אתמול (ג׳) כי בני משפחת סאקלר יקבלו מעתה חסינות מלאה מפני תביעות אזרחיות, נמשך המאבק על הסרת הנצחתם בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, זאת לאחר שמוסדות רבים בעולם כבר הסירו את שם המשפחה.
בין מוסדות האמנות והאקדמיה שהפסיקו את הנצחתה של המשפחה ניתן למנות את מוזיאון הגוגנהיים והמטרופוליטן בניו יורק, הלובר בפריז, המוזיאון הבריטי ויקטוריה ואלברט בלונדון, אוניברסיטאות ייל, אוקספורד ו-NYU. בארץ, כאמור, מתנהל מאבק נגד אוניברסיטת תל-אביב בדרישה שהשם סאקלר יוסר מבניין הפקולטה לרפואה.
1 צפייה בגלריה
סאקלר תל אביב
סאקלר תל אביב
בעולם כבר הסירו, בארץ עדיין מנציחים
( צילום: עדן פוקס)
לדברי עדן פוקס, מוביל ה״מאבק להסרת הבושה שלנו עם סאקלר״, פסק הדין החדש לא יפסיק את המחאה. פוקס מעביר בימים אלה עצומה המופנית להנהלת אוניברסיטת תל אביב עליה חתומים בין השאר אנשי סגל של האוניברסיטה, רופאים וסטודנטים של המוסד. ״אין עוררין על הזוועות של המשפחה. עסקת הטיעון לא אומרת שהפשעים לא נעשו, היא רק אומרת שהם מקבלים חסינות. זה לא יפסיק את המאבק שלנו. אנחנו נפעיל לחץ ציבורי, נעשה הפרות סדר, נגיע לבית הספר לרפואה ונעצור את הבושה״.
קראו עוד:
פסק הדין למעשה מעניק למשפחה את ההגנה הגורפת שהיא דורשת מזה שנים, למרות שאינו מגן על המשפחה מפני תביעות פליליות, אם אי פעם יוגשו כאלה. אלא אם כן יתקבל ערעור בבית המשפט העליון - סיכוי לא סביר, לפי הערכות מומחים משפטיים, הסכם פשיטת הרגל חוסם למעשה אלפי מקרי תביעה נגד החברה ששיווקה אופיואידים, ועוד כ-400 תביעות אישיות נגד בני משפחת סאקלר עצמם.
על פי ההסכם, פדרו פארמה תעבור ארגון מחדש ליישות חדשה - Knoa Pharma - שתייצר תרופות לטיפול בהתמכרות לאופיואידים, ובמקביל תמשיך לייצר תרופות אחרות, כולל משכך הכאבים OxyContin - אותה תרופת אופיואידים שנוצלה לשימוש לרעה וגרמה למגפת התמכרות ברחבי העולם ובארצות הברית בפרט.
״פסק הדין הזה לא מפתיע, הוא רק אשרור של פסיקות קודמות. הכוחות שפעלו לטובת המשפחה היו ענקיים. זה הכוח של הקפיטליזם״, אומר פוקס. ״רודי ג'וליאני (ראש העיר ניו יורק לשעבר ועורך דינו של הנשיא לשעבר טראמפ - ד.א.) בעצמו היה הסנגור הראשי שלהם. עם כמות הכסף שהם שפכו על התיק הזה היה ברור שאף אחד לא יכול נגדם. בשיא של ציניות הם לקחו את כל הכסף מחברת הפארמה שלהם והכריזו על פשיטת רגל. ריצ׳ארד סאקלר בעצמו הודה בכך. הם עדיין שווים מיליארדים אבל הם נמלטו שנים משיני החוק בגלל עסקת טיעון בהיקף חסר תקדים״.
מאוניברסיטת תל אביב לא התקבלה תגובה.