סערה בעקבות חשיפת ynet בדבר החלטת משרד הבריאות לעצור את הניתוחים הקיסריים "הצרפתיים", שזוכים בשנים האחרונות להצלחה בארץ. על רקע פרסום ההנחיה החדשה שהועברה מהמשרד לבתי החולים במוצ"ש, ושאוסרת בשלב זה על ביצוע הניתוחים, בכירים במערכת הבריאות טוענים כי מדובר במהלך שנובע מאגו ומאובדן הכנסה לבתי החולים, ובראשם איכילוב, שמפסידים תקצוב בשל מספר הנשים הגדול שבחרו בשנים האחרונות לעבור את הניתוח "הצרפתי" בבתי חולים בנצרת באופן פרטי.
קראו עוד:
במסגרת הניתוח, החיתוך נעשה בצדי השריר במקום במרכז הבטן. אחת הטענות המרכזיות היא שהרופאים שמבצעים את הניתוחים הללו לא הוזמנו להביע את עמדתם או להציג נתונים על הצלחת הניתוחים או על סיבוכים הכרוכים בהם. עתירה לבג"ץ בנושא כבר החלה להתגבש אתמול (א') על ידי קבוצה של עשרות נשים, והיא תוגש כנראה בימים הקרובים.
את העתירה מוביל עו"ד גלעד יצחק בר-טל ממשרד עורכי הדין קטן בר-טל טלמור. במכתב ששלח אתמול לשר הבריאות אריה דרעי ומנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש, נכתב: "אין ספק כי חובתו של משרד הבריאות לוודא כי הטיפולים הרפואיים המסופקים לציבור בישראל, בין אם במסגרת הרפואה הציבורית או הפרטית, יהיו בטוחים למטופלת, ייעשו בצורה קפדנית וראויה ולא יביא לסיכון מיותר של המטופלות, ואולם לא ניתן אלא לתהות מה הביא את משרד הבריאות להנחות באופן שרירותי על עצירה מוחלטת ומידית של כל פרוצדורה המבוססת על השיטה הצרפתית.
"מאחר שאין בנמצא כל עדות המצביעה על נזק בעקבות הניתוחים מהשיטה הצרפתית, ולא ידוע על תלונות שהתקבלו בנושא, וממילא הדבר אף לא נקבע בהנחיית משרד הבריאות שלעיל, הרי הפסקת כלל הניתוחים לאלתר הינה מעשה הלוקה בחוסר סבירות קיצונית ואף נעדרת כל לגיטימציה מקצועית".
עו"ד גלעד יצחק בר-טלעו"ד גלעד יצחק בר-טל

"החלטה מרתיחה ומקוממת"

נשים שילדו בניתוח "צרפתי" בשנים האחרונות יוצאות נגד ההחלטה לא לאפשר את קיום הניתוח בארץ. לדבריהן, הניתוח שינה לחלוטין את חוויית הלידה שלהן. "הלידה הראשונה של בני הבכור הייתה טראומתית", אומרת אנג'ל קינן, בת 39 מתל אביב. "כששמעתי על הקיסרי 'הצרפתי' לקראת הלידה של בני השני, ידעתי שזו הצלה. בשבילי זה היה הפתרון האולטימטיבי. הלכתי לד"ר ישראל הנדלר מבית החולים האנגלי בנצרת, והוא ניסה לשכנע אותי ללדת טבעי, ממש לא ניסה לשווק את הניתוח 'הצרפתי'. בסוף נכנסתי לפיילוט באסף הרופא.
"בניתוח 'הצרפתי' לא חותכים את הקו הישר הבטני, וזה מאפשר לבטן להחלים טוב יותר. בנוסף, לא חיברו אותי לקטטר, כך ששעתיים אחרי הניתוח כבר הלכתי והתנהגתי רגיל. מחברות שלי שעברו ניתוח קיסרי רגיל, אני יודעת שההחלמה קשה, שלא לדבר על הצלקת המכוערת. בניתוח 'הצרפתי' ההחלמה קלה, ומכל בחינה שהיא, זה ניתוח פשוט יותר. אני לא מבינה מה האינטרס לבטל כזה דבר. זה מרתיח ומקומם".
2 צפייה בגלריה
אנג'ל קינן
אנג'ל קינן
אנג'ל קינן עם בנה אחרי הניתוח הקיסרי "הצרפתי" שבו הוא נולד. "שעתיים אחרי הניתוח כבר הלכתי והתנהגתי רגיל"
מוסיפה נעמה אליהו, בת 37 מתל אביב, שילדה בן לפני כשנתיים בניתוח "צרפתי" בנצרת: "ההיריון שלי היה תקין, אבל העובר היה במנח עכוז, ולכן ידעתי שאני מיועדת לניתוח קיסרי או לניסיון של היפוך העובר. ברגע שידעתי שאני מיועדת לקיסרי, נפלו עליי השמיים. שוחחתי עם חברות, ושמעתי מהן בעיקר חוויות רעות. הן סיפרו שהשיקום ארוך וכואב. אני, לעומת זאת, הייתי שעה אחת בלבד בהתאוששות, ואחרי שעתיים כבר הלכתי למקלחת ולשירותים באופן עצמאי. אחרי יומיים הייתי מסוגלת לנהוג שעתיים מנצרת הביתה. אני לא מכירה הרבה נשים שעברו קיסרי והשתקמו במהירות כזאת".
2 צפייה בגלריה
נעמה אליהו
נעמה אליהו
נעמה אליהו עם בנה שנולד בניתוח קיסרי "צרפתי". "אחרי יומיים הייתי מסוגלת לנהוג שעתיים מנצרת הביתה"
סיון רביב, שילדה פעמיים בניתוח קיסרי רגיל ופעם נוספת בניתוח קיסרי "צרפתי", אמרה היום (ב') לאולפן ynet כי אלו שתי חוויות שונות לגמרי. "הניתוח 'הצרפתי' יותר טוב, יותר ידידותי לאישה", טענה. "בניתוח 'הצרפתי' מתייחסים ליולדת, רואים אותה, מאפשרים לה להשתתף בלידה, במקום שהכול ייעשה מעליה כמו בניתוח קיסרי רגיל. היולדת היא חלק מהלידה".
ד"ר ישראל הנדלר, רופא בכיר בבית החולים האנגלי בנצרת, מומחה למיילדות ולהיריון בסיכון ומי שהביא את הניתוח הקיסרי "הצרפתי" לישראל, יוצא נגד החלטת משרד הבריאות. "החלטה כזו צריכה לבוא לאחר שלכל הצדדים ניתנה ההזדמנות להציג את עמדתם בנושא ואת הנתונים", הוא אומר. "אני רוצה להאמין במשרד הבריאות ומקווה שנציגיו ישמעו את הנתונים האמיתיים שבידינו, כך שתתקבל החלטה שיותר מותאמת למציאות. ההנחה שבניתוח 'הצרפתי' יש פגיעה בתינוקות, אינה מבוססת. שיעור הטראומה בקרב תינוקות שנולדו בניתוח הזה הוא כמעט אפס, דומה לניתוח קיסרי רגיל. בתיאור הנזק כביכול שמדברים עליו, ההתייחסות הייתה לסימן על הרקה של התינוק שנותר בחלק מהמקרים בגלל הכפות שבהן משתמשים במהלך הלידה. הכפפות הללו לא לוחצות על הראש ולא מפעילות כוח. לפעמים הן משאירות סימן, ואנשים בוחרים להציג את זה כסיבוכים, אבל זה לא כך.
ד"ר ישראל הנדלר, שהביא לארץ את הניתוח "הצרפתי": "ההנחה שבניתוח הזה יש פגיעה בתינוקות, אינה מבוססת. שיעור הטראומה בקרב תינוקות שנולדו בניתוח הזה הוא כמעט אפס, דומה לניתוח קיסרי רגיל"
"אנחנו מסבירים לנשים את העניין הזה. הן גם רואות את זה בסרטון טרם הלידה, אז אין כאן שום דבר שמנסים להסתיר. הכול שקוף. זה ניתוח טוב שיש בו בשורה. אנחנו מאמינים שנצליח לשכנע את הגורמים הרלוונטיים לקבל את ההחלטות הנכונות כשנציג להם את הנתונים האמיתיים".

"דיווחים על שריטות לתינוק"

לדעת ד"ר יוסי טובבין, מנהל מחלקת חדרי לידה ויולדות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, אין מספיק נתונים לגבי הסיבוכים והסיכונים הכרוכים בניתוח הקיסרי "הצרפתי". "אנחנו לא יודעים אם הניתוח הזה יותר מסכן את היולדת או את התינוק, אבל מאידך - אין ספרות מקצועית שאומרת שהוא בטוח", הוא אומר. "הוועדה של האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה כתבה שהניתוח הזה יותר מורכב וארוך, והנתונים מעידים שיש פגיעה בשלפוחית השתן, ושחילוץ העובר הרבה יותר קשה ומורכב מאשר בניתוח רגיל, ולכן בכ-90% מהמקרים נזקקים למלקחיים כדי לחלץ אותו. בניתוח רגיל מחלצים את העובר באמצעות היד, ואילו בניתוח 'הצרפתי' נזקקים למכשיר, ויש דיווחים על שריטות. מעבר לכך, אין מחקר שמראה שההתאוששות לאחר הניתוח יותר מהירה וקלה".