בעידן הקורונה, רבבות עלולים לסכן את בריאותם בשל הצום, ובהם חולים מאומתים, חולים כרוניים בעלי מחלות רקע, וגם לעיתים נשים ההרות. אז למי אסור בשום פנים ואופן לצום, איך צריך ליטול את התרופות, מה עם נשים הרות ונשים בטיפולי פוריות, ומה לגבי חולי קורונה ומתחסנים?
קראו עוד:

האם חולי קורונה יכולים לצום?

מאומתי קורונה שאינם סובלים מתסמינים, יכולים לצום כרגיל. עם זאת, חולה קורונה מאומת הסובל מתסמיני חום גבוה, שיעול וקשיי נשימה, פטורים מצום. "לרבים יש הרצון להקפיד ולקיים את מצוות הצום", אומרת ד"ר הדר דסקין, מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, ומנהלת רפואית של חמ"ל קורונה בכללית, "אלא שלצום השפעות רבות על מערכת החיסון, סכנה להתייבשות וסיבוכים רפואיים נוספים. הדבר רלוונטי במיוחד נוכח צפי לחידוש מנייני החצרות הכוללות תפילה שעות רבות תחת השמש הקופחת. ולכן חולה הסובל מתסמינים משמעותיים ובמיוחד חום שיעול או קוצר נשימה, צריך להימנע מצום".
"אין הנחיות מסודרות עדיין שנוגעות לחולי קורונה", מוסיפה ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי העמק, "ולכן הכל נתון לשיקול דעת. אני ממליצה להיוועץ ברופא המטפל. אך באופן עקרוני, אם חולה הקורונה סובל מתסמינים קלים, כמו איבוד חוש טעם וריח, נזלת, עייפות קלה, אין הוראה גורפת להימנע מצום. במקרה של תסמינים מערכתיים משמעותיים, אסור לצום".

האם מותר לצום אחרי חיסון?

ד"ר חזן: "אם המחוסן חש באופן כללי בטוב, והוא חיוני ועירני, אין מניעה לצום. יש להקפיד על שתייה מספיקה שעות לפני הצום".
4 צפייה בגלריה
השנה שהייתה קורונה חיסונים חיסון מחסן חוסיין דיאב
השנה שהייתה קורונה חיסונים חיסון מחסן חוסיין דיאב
אין מניעה לצום אחרי חיסון לקורונה
(צילום: אורי דוידוביץ)

האם מחלימים שסובלים מ"קורונה כרונית" יכולים לצום?

במקרה כזה יש להיוועץ ברופא המטפל. באופן כללי, מסבירה ד"ר דסקין, במידה והמחלים נחלש מאוד, יש להמיר את הצום לאכילה ושתייה לשיעורין, כלומר אכילה ושתייה בכמות מדודה מראש, לרוב סביב 30-40 מ"ל ולפרקי זמן קצובים.

האם חולי מחלות כרוניות יכולים לצום?

צום ממושך כמו זה של יום כיפור עלול ליצור בעיה רפואית עבור מי שסובל ממחלות כרוניות כגון יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, סוכרת, מחלת לב איסכמית, אי ספיקת כליות וכבד ומחלות ממאירות.
לחולים שסובלים ממחלות אלו לא מומלץ לצום ביום כיפור ובכלל, מאחר שהצום עלול לגרום למצבים מסכני חיים עקב ירידה חדה בלחץ הדם, שינויים במשק המלחים בגוף, ירידה ברמת הסוכר בדם וגם הפרעות קצב לב או אירועים מוחיים.

האם נוטלי תרופות משתנות יכולים לצום?

לחולים שנוטלים תרופות באופן קבוע עקב מחלות כרוניות, במיוחד כשמדובר במשתנים, מומלץ לא להפסיק את הטיפול הקבוע ללא אישור הרופא המטפל. בכל מקרה, אם הוחלט להשהות את הטיפול למשך 25 שעות הצום, יש להיוועץ ברופא המטפל כדי להתאים את שעות קבלת התרופות ואת התזונה והשתייה לפני ואחרי.

האם לנשים בהיריון מותר לצום?

לדברי פרופ' טל בירון, ככלל לנשים הרות לא מומלץ לצום: "כתוצאה מהצום נוצרים בגוף גופיפי קטו, אשר לפי עבודות שונות, אינם בריאים למוחו המתפתח של העובר. בנוסף, ההתייבשות והצום, מעלים סיכון להתפתחות של צירים מוקדמים ואף ללידה מוקדמת על סיבוכי הפגות הנלווים לה".
פרופ' בירון מוסיפה כי בהיריון חלה ירידה בלחץ הדם וברמות הסוכר, העלולים להחליש את האישה ההרה: "צום והתייבשות, מחמירים תופעות אלו ובימות הצום אנו מטפלים במיונים בלא מעט בהרות שנחלשו, התעלפו או חוו צירים מוקדמים".
לדברי פרופ' בירון, הצום בעייתי במיוחד לנשים המצויות בהיריון בסיכון גבוה על רקע חשש מלידה מוקדמת, לנשים עם הריונות מרובי עוברים ובהריונות של נשים עם סוכרת שכן כל התופעות שתוארו, חמורות יותר אצל הרות אלו. נקודה בעייתית נוספת של צום בהיריון נובעת מכך שהשינויים ההורמונליים מגבירים את קרישיות היתר, המוחשת גם בעקבות ההתייבשות.
"לנשים הרות בריאות עם הריונות שאינם בסיכון גבוה הצום פחות מסוכן", מציינת פרופ' בירון, "ועל אף שההמלצה היא להימנע מצום, יש נשים שהצום ביום כיפור חשוב להן באופן כה משמעותי שהן מתקשות לקבל את ההמלצה שלא לצום. להן קיימת האפשרות, שיש לה אף גיבוי הלכתי, לשתות ולאכול מעט כדי לשמור על בריאות העובר ועדיין לקיים את מצוות הצום. ישנם פוסקים המתירים ואף מחייבים את המעוברות והמניקות לשתות לשיעורין, הכוונה לשתייה מועטה של מים ושל נוזלים מזינים כמו יוגורט, מרק עוף צח, חלב וכדומה".
מי שבוחרת לצום ובמהלך היום מרגישה עייפות, חולשה, תחושת עילפון או תחושת צירים, מתבקשת להפסיק את הצום. אם אין שיפור בתחושות - יש לפנות לבדיקה.
ובכל מקרה, לנשים חולות קורונה הרות, לא מומלץ לצום. פרופ' בירון: "בנוסף לסיכון של כלל ההרות, להן יש סיכון להחמיר את החולשה הקיימת כחלק ממחלת הקורונה".
4 צפייה בגלריה
אישה בהריון. להתייעץ עם הרופא לפני הצום
אישה בהריון. להתייעץ עם הרופא לפני הצום
אישה בהריון. להתייעץ עם הרופא לפני הצום
(צילום: shutterstock)

האם נשים בטיפולי פוריות יכולות לצום?

לדברי פרופ' בירון, בטיפולי פריון עדיין אין עובר ולכן אין סיכון להיריון. עם זאת, צום עלול להחמיר את תופעות הלוואי של הטיפולים ההורמונליים והתייבשות מעלה גם אצלן סיכון לתופעות של קרישיות יתר על סיבוכיה כי גם הן מטופלות בהורמונים, וכאמור, רמות גבוהות של הורמונים מעלים את הסיכון לקרישיות.

האם ניתן להפסיק טיפול אנטיביוטי בחג?

אם הוא ניתן למצבים מסכני חיים, אין להפסיקו בשום אופן. במקרים קלים יותר, כגון דלקת גרון ודלקת בדרכי השתן, ניתן להתייעץ עם הרופא ולבקש את אישורו ללקיחת התרופות בסעודה המפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום הכיפורים.

מהן ההמלצות לנוטלות גלולות למניעת היריון?

עבור מי שנוטלות גלולות להפסקת היריון אין כל בעיה: ניתן לקחת את הגלולה בסעודה המפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום כיפור.

האם נשים מיניקות יכולות לצום?

לא מומלץ שנשים שמיניקות באופן מלא, ללא תוספת מזון לתינוקות, יצומו. עליהן לשתות לסירוגין לאורך כל יום כיפור מחשש שכמות החלב תקטן. אם האישה מיניקה בשילוב מזון לתינוקות, אין איסור לצום, אולם מומלץ להישאר במקום ממוזג ולהימנע ממאמצים מיותרים. ובכל מקרה, כל אישה הרה חייבת להתייעץ עם הרופא בנוגע לצום.

האם חולים שנוטלים תרופות פסיכיאטריות יכולים להפסיק למשך הצום?

לחולים המטופלים בתרופות פסיכיאטריות לא מומלץ להפסיק את הטיפול מחשש ממשי לסכנת חיים. אם בכל זאת אתם מעוניינים להפסיק את הטיפול התרופתי הפסיכיאטרי, יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

האם יש חולים שיכולים לשמור על צום חלקי?

לחולים במחלות מעי דלקתיות מומלץ להקפיד על שתייה לסירוגין ולהימנע מצום מוחלט. בנוסף, חשוב לשים לב שיש תרופות שנטילתן דורשת אוכל או שתייה ולכן מומלץ שלא להחליט זאת על דעת עצמכם אלא להתייעץ עם הרופא בנוגע לכל כדור ספציפי - אם תוכלו לבלוע אותו ללא נוזלים או שנוזלים הם חובה.

ומה באשר לחולי סוכרת?

בעבר נאסר על חולי סוכרת איסור מוחלט לצום, אבל כיוון שיש כמה סוגי סוכרת והטיפולים די מגוונים, כל חולה צריך להתייעץ עם הרופא המטפל שלו כדי שיתאים את הטיפול ויקבע אם הצום מותר ובאילו נסיבות.
4 צפייה בגלריה
לטפל בכאב הראש במהלך הצום
לטפל בכאב הראש במהלך הצום
לטפל בכאב הראש במהלך הצום
(צילום: shutterstock )

מה מומלץ לעשות למי שסובל ממיגרנה וכאבי הראש במהלך הצום?

הצום אכן גורם לכאבי ראש, בעיקר בשל ההתייבשות שגורמת להרחבת כלי דם בראש, בדומה למתרחש בהתקף מיגרנה. מלבד נטילת תרופות כמו אקמול, נורופן ואופטלגין, ניתן להתייעץ עם הרופא לגבי שימוש בתרופה ארקוקסיה. התרופה, המשמשת לטיפול בדלקות מפרקים, נמצאה יעילה גם למניעת כאבי ראש במהלך הצום.
יש לשים לב לכך שחלק מהתכשירים דורשים את נטילת הכדור על קיבה מלאה, מתוך כוונה להפחית את הפגיעה ברירית הקיבה. בנוסף, לחלק מהתכשירים יש חלופות בדמות נרות להחדרה דרך פי הטבעת.

איך לזהות מצב של התייבשות?

צום מכניס את הגוף למצב של דהידרציה, כלומר – התייבשות. מצב זה מגביר את הסיכון לפגיעה במערכות הגוף, ולהיווצרות של אבנים בכליות. סימני התייבשות הם מצב חירום רפואי, ומתבטאים בחולשה, ישנוניות, בכאבי ראש, טשטוש ראייה, אי מתן שתן מעל 10 שעות, בחילות, הקאות, חולשה עד לאיבוד הכרה ופרכוסים.
בסיכון מוגבר נמצאים תינוקות וילדים שלא צמים, נשים בהריון וקשישים. כדי לצמצם את הסיכון להגעה למצב כזה, על הצמים להישאר במקומות מוצלים וממוזגים ככל האפשר. בכל מצב החשוד להתייבשות, יש להזמין מד"א.

מה לעשות אם יש צורך בטיפול רפואי ביום כיפור?

במקרי חירום יש להזמין מד"א בטלפון 101. בשאר המקרים ניתן לגשת למר"מים המרכזיים שיישארו פתוחים במתכונת שבת. חולים כרוניים צריכים לוודא כי ברשותם תרופות ליום הכיפורים עצמו. מומלץ לוודא כי בבית גם תרופות בסיסיות שאינן מצריכות מרשם, כמו תרופות להורדת חום ושיכוך כאבים. במקרה הצורך ישנה כוננות בתי מרקחת תורניים, אותם ניתן למצוא באתר ומוקד העירייה של היישוב בו אתם מתגוררים.