זה לא חדש שהספורט טוב לבריאות בכל הגילים וגם בגיל השלישי, אבל מחקר שמתבצע בימים אלה מוצא קשר ישיר בין אושר ואיכות חיים לבין פעילות ספורטיבית תחרותית כמו משחקי כדורשת בליגת "מאמאנט גולד". מי שעורכת את המחקר היא ד"ר ריקי טסלר מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל. השבוע היא התראיינה בנושא לאולפן ynet כשלצדה הוכחה חיה לאמיתותם של ממצאי המחקר - גונדי יהודית אברמסון, בת 72, שמשחקת כדורשת בליגה הזו.
קראו עוד:
"ממצאים ראשונים מעלים שנשים שבוחרות להשתתף בפעילויות של 'מאמאנט גולד' יותר מאושרות, יותר שבעות רצון מהחיים. איכות החיים שלהן גבוהה יותר", אומרת ד"ר טסלר.
ברמה של שינוי מהותי? "אנחנו עוד לא יכולים להגיד אם השינוי מהותי, כי המחקר עוד לא הסתיים, אבל אנחנו רואים הבדלים בתפיסת ההון החברתי של הנשים האלה. מאמאנט זה לא רק ספורט. זו קבוצה, זה מייצר חברה".
אברמסון, הספורטאית בת ה-72, סיפרה שבצעירותה שיחקה בכל משחקי הכדור האפשריים, אבל לפני שנים הפסיקה - עד שגילתה את מאמאנט. "אמרו לי שזה לאמהות, אז שאלתי, מה עם הסבתות? כך נפתחה קבוצה לסבתות".
1 צפייה בגלריה
מאמאנט גולד
מאמאנט גולד
עושים ספורט בגיל השלישי. "רוצים להגיע לנשים שעוד לא נחשפו למסגרת הזאת, ולהזמין אותן להצטרף"
מה יותר מעצים, הפעילות הספורטיבית או הקשר החברי שנוצר? "גם וגם. יש פה איזושהי אחווה שאפשר להשוות אותה לאחווה שנוצרת בין גברים במילואים. נוצרת קבוצה שיש מכנה משותף טוב ורחב בין חברותיה. כשאנחנו נפגשות, אנחנו מתעניינות זו בזו ברמה האישית, במשפחה, בנכדים".
יש אצלכן נשים שאין להן ניסיון ספורטיבי? "אני לא בטוחה. אני חושבת שכל מי שנמצאת שם, אוהבת את הכדור. יש אהבה גדולה לכדור אצלנו".
ד"ר טסלר: "אנחנו מניחים שמי שמגיעה ל'מאמאנט גולד' היא בעל רקע ספורטיבי קודם. עכשיו אנחנו רוצים להגיע לנשים בגיל השלישי שעוד לא נחשפו למסגרת הזאת, ולהזמין אותן להצטרף".
למה משחקים ב"מאמאנט גולד" רק כדורשת ולא פינג פונג או טניס? "כדורשת הוא ספורט קהילתי עממי שמחבר את כולן. יש שיתוף פעולה בין השחקניות, יש איזושהי אחווה, חדווה הדדית. זה לא ספורט אינדיווידואלי, אלא קבוצתי לגמרי. יש עבודת צוות מאוד טובה".
אברמסון: "אחת החברות שלי בקבוצה אמרה לי יום אחד, 'הגיל הוא רק מספר'. אני אימצתי את המשפט הזה באהבה רבה. זה נכון".
הנכדים מבסוטים? "הם מאוד גאים בי".
באים למשחקים? "עדיין לא. היה יום אחד שלא יכולתי להגיע אליהם, כי היה לי משחק, אז הם שאלו, 'מה, את אוהבת את הכדורשת יותר מאשר אותנו?' זה היה מביך, אבל אני לא מוותרת על כדורשת".