הזדקנות האוכלוסייה מצד אחד, והגידול המתמשך במחסור במשאב אנושי רפואי מהצד השני, מטילים עומס עצום על מערכות הבריאות בכל העולם, עומס שצפוי לגדול יותר ויותר בשנים הקרובות. ללא שינוי מהותי בעלויות השירותים הרפואיים ובשיטות העבודה, מדינות רבות יתקשו להמשיך ולשאת בנטל הכלכלי, ונגישות השירותים עלולה ללכת ולהצטמצם. איום משמעותי כזה יורגש עוד יותר במדינות מתפתחות ואף במדינות שבהן התשתיות הרפואיות מאתגרות מלכתחילה.
גם בפיליפס, כתאגיד מוביל בעולמות הרפואה, מבינים שהדרך היחידה להגיע לשינוי הזה הוא באמצעות חדשנות טכנולוגית משמעותית.
עוד בנושא:

ישראל - האוקיינוס הכחול של עולם הטכנולוגיה הרפואית

אסטרטגיית האוקיינוס הכחול היא אסטרטגיה עסקית להתמודדות בשוק תחרותי - גישה שהגו והציגו בספרם רב המכר הפרופסורים לאסטרטגיה וו. צ'אן קים ורנה מאובורן בשנת 2004. האוקיינוס הכחול מתאר אסטרטגיה עסקית שבה נפתחות הזדמנויות חדשות עם פוטנציאל גידול ורווחיות משמעותיים ביותר. כזו היא מדינת ישראל עבור עולם הטכנולוגיה הרפואית.
מזה כ-22 שנה מקיימת פיליפס העולמית פעילות עסקית ענפה בישראל, והאתר הישראלי הוא מרכז מצוינות במחקר ופיתוח ובייצור מתקדם, בדגש על פתרונות תוכנה, בינה מלאכותית, טכנולוגיות בענן, גלאים ומכשור CT מוביל.
מנכ"ל פיליפס ישראל  ליאור בונפיס ליאור בונפיס צילום: פוטו יהב
הטכנולוגיות המתקדמות שפיליפס ישראל מפתחת ומייצרת בתחום המכשור הרפואי וכלי התוכנה וה-AI המתקדמים פרי פיתוחה, מייעלים ומשפרים את האיכות הרפואית של עבודת הצוותים הרפואיים ומאפשרים להם לסייע ליותר מטופלים באופן יותר מדויק. בדיוק מה שכל מדינה זקוקה לו היום כמו אוויר לנשימה ותקופת משבר הקורונה היא הדוגמה הבולטת ביותר לכך.
לפיליפס ישראל שיתופי פעולה אסטרטגיים עם בתי חולים וארגוני בריאות מובילים בישראל, עם מוסדות אקדמיים מובילים בתחום הרפואה ועם שחקני מפתח באקוסיסטם הטכנולוגי - קרנות הון סיכון וחברות סטארט-אפ. החברה הקימה בשיתוף עם "טבע" את קרן SANARA Ventures הפעילה ומשקיעה בעולמות ה-Health Tec.

AI - הלב הפועם של יכולות האולטרסאונד החדשות

השגת תמונות אולטראסאונד לב באיכות גבוהה יכולה להיות מאתגרת, בשל תנועתו המתמדת של הלב ומיקומו העמוק בבית החזה, ולכן איכות הפיענוח תלויה מאוד בניסיונם של מפעילי האולטראסאונד. לאחרונה השלימה פילפס מהלך עסקי וכיום היא מחזיקה בבעלות מלאה בחברת DiA Imagining Analysis הישראלית, שלה טכנולוגיה חדשנית שמספקת פתרונות תוכנה מבוססי בינה מלאכותית (AI) לאולטראסאונד לב.
4 צפייה בגלריה
פתרונות תוכנה מבוססי בינה מלאכותית (AI) לאולטראסאונד לב
פתרונות תוכנה מבוססי בינה מלאכותית (AI) לאולטראסאונד לב
פתרונות תוכנה מבוססי בינה מלאכותית (AI) לאולטראסאונד לב
(צילום: פיליפס)
הטכנולוגיה מדמה באופן אוטומטי את האופן שבו העין האנושית מזהה גבולות ותנועה של הדמיות אולטראסאונד. הטכנולוגיה מאושרת על-ידי ה-FDA האמריקאי וכבר נמצאת בשימוש בעשרות מדינות ברחבי העולם, בעיקר בתחום הקרדיולוגיה. כלים אלה משפרים את אובייקטיביות הפענוח של בדיקת האקו לב, באמצעות צמצום השונות בין מפענחים וייעול מהירות ודיוק הפענוח. הודות לה, רופאות ורופאים בכל רחבי העולם יכולים כיום להתחבר מרחוק למערכות אולטראסאונד לב, להדריך ולייעץ זה לזה בזמן אמת, גם אם אחד נמצא בישראל ואחרת באוסטרליה.
4 צפייה בגלריה
פתרונות תוכנה מבוססי בינה מלאכותית (AI) לאולטראסאונד לב
פתרונות תוכנה מבוססי בינה מלאכותית (AI) לאולטראסאונד לב
משפרת את אובייקטיביות הפענוח של בדיקת ה-US ללב
(צילום: פיליפס)

חוד החנית של טכנולוגיות האבחון

Spectral CT היא טכנולוגיה אבחנתית ייחודית שהומצאה בישראל ואב הטיפוס הראשון שלה אף נבדק בישראל, במרכז הרפואי הדסה עין כרם, בהובלת הרדיולוג פרופ' יעקב סוסנה. הטכנולוגיה מאפשרת אבחון טוב יותר באמצעות CT מאחר שהיא מציעה מידע רב יותר על הרכב הרקמות, מעבר לזמין בסורק CT רגיל.
4 צפייה בגלריה
מרכז התפעול באתר הייצור של פיליפס חיפה - בקרה על הייצור והאיכות של מערכות ה-CT
מרכז התפעול באתר הייצור של פיליפס חיפה - בקרה על הייצור והאיכות של מערכות ה-CT
מרכז התפעול באתר הייצור של פיליפס חיפה - בקרה על הייצור והאיכות של מערכות ה-CT
(צילום: פיליפס)
באמצעות ה-CT הספקטרלי ניתן להבחין בין רקמות ולראות נגעים שקטנים מכדי לראותם במכשיר CT רגיל. המכשירים מיוצרים בפיליפס ישראל, במרכז הייצור בחיפה, והם חוד החנית האבחנתית כיום, לא רק בתחומי האונקולוגיה, אלא גם באבחון בעיות נוספות כמו פרפוזיה בשריר הלב בתחום הקרדיולוגיה ובתחומים רבים נוספים.
כנס בינלאומי גדול שנערך השנה בליון, צרפת, עסק בשינוי המהותי ביכולות האבחון הודות למכשיר הספקטרל CT. בין היתר, השתתפו בו פרופ' דואק ופרופ' בויל, שבבתי החולים שלהם כבר הותקנה אב טיפוס של מערכת photon-counting CT - המהווה את הדור הבא של סורקי ה-CT. המערכת של פיליפס ישראל מאפשרת הדמיה באיכות בלתי מתפשרת, רזולוציה גבוהה וקרינה נמוכה, והיא עתידה לשנות את הדרך בה יאובחנו חולי סרטן, מחלות לב וטראומה בשנים הקרובות.
4 צפייה בגלריה
ספקטרל CT - אבחון טוב יותר
ספקטרל CT - אבחון טוב יותר
ספקטרל CT. מידע רב יותר על הרכב הרקמות לעומת סורק רגיל (משמאל)
(צילום: פיליפס)

מנווטים באפליקציה מותאמת אישית להחלמה מסרטן

אין ספק שסרטן הוא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר של עולם הרפואה כיום. Oncology Pathways של פיליפס ישראל היא האפליקציה הראשונה שמשמשת מעין Waze לעולם הקליני עבור טיפול ממוקד בסרטן. באמצעות האפליקציה, הרופא המטפל יכול להזין נתונים קליניים של המטופל ולקבל דרכים טיפוליות מותאמות אישית לחולה, שיובילו אותו לטיפול האופטימלי או להתאמת ניסוי קליני במקרים של תרופה בהליכי פיתוח. האפליקציה פועלת בארה"ב, ובשנים הקרובות צפויה להיכנס לשימוש גם בישראל.
הכותב הוא נשיא פיליפס ישראל