את זה עוד לא ראינו: חוקרים צרפתים צילמו במיקרוסקופ אלקטרוני את פלישת נגיף הקורונה למוח של עטלף, ואת המהירות שבה הוא גורם ל"התפוצצות" של תאי המוח ולנזק בלתי הפיך. הממצאים עשויים להסביר את התסמינים הנוירולוגיים והפסיכיאטריים הרבים שתועדו בקרב חולי קורונה ושעלולים להימשך חודשים ואף שנים.
קראו עוד:
הממצאים שנראים בסרטון פורסמו בעיתון "ניו יורק טיימס", והם מספקים הצצה לאופן שבו הנגיף הופך תאי גוף למפעלים לייצור וירוסים לפני שהוא גורם לתא המארח למות.
כך זה נראה:
צילום: Sophie-Marie Aicher and Delphine Planas
הסרטון הופק על ידי סופי מארי אייכר ודלפין פלאנאס, וירולוגים ממכון פסטר בפריז, שזכו לאזכור כבוד בתחרות וידיאו מיקרוסקופית שנערכה בחסות חברת הצילום ניקון. הסרטון צולם במשך 48 שעות, כל עשר דקות, והוא מציג את נגיפי הקורונה בצורת כתמים אדומים המסתובבים בין מסה של כתמים אפורים - תאי המוח של העטלף. לאחר שתאי המוח נדבקים, הם מתחילים להתמזג עם תאים שכנים. בשלב כלשהו המסה כולה מתפוצצת, וכתוצאה מכך נגרם מותם של התאים.
החוקרים מעריכים שאפקט דומה מתרחש במוחם של בני אדם. העטלפים, החשודים כמי שהיו המאחסנים הראשונים של נגיף הקורונה, אינם חולים, בניגוד אלינו. מנגד, אצלנו נגיף הקורונה מסוגל להתחמק ממערכת החיסון ולמנוע מהתאים הנגועים להתריע בפני מערכת החיסון על נוכחות הפולשים.
המיוחד בסרטון הוא התגלית שלפיה נגיף הקורונה מאלץ תאים מארחים להתמזג עם תאים שכנים, מה שמאפשר לו להישאר בלתי מזוהה בזמן שהוא משתכפל. כך, בכל פעם שהנגיף צריך לצאת מהתא שאותו הדביק, הוא נמצא בסיכון להתגלות
המיוחד בסרטון הוא התגלית שלפיה נגיף הקורונה מאלץ תאים מארחים להתמזג עם תאים שכנים, מה שמאפשר לו להישאר בלתי מזוהה בזמן שהוא משתכפל. כך, בכל פעם שהנגיף צריך לצאת מהתא שאותו הדביק, הוא נמצא בסיכון להתגלות. בכך שהוא מאלץ תאים להתמזג, הוא מסוגל לעבור ישר מתא אחד למשנהו, להדביק יותר תאים ולגרום להרס נרחב.
התגלית עשויה להסביר גם את הפגיעה הנוירולוגית והפסיכיאטרית הנרחבת המדווחת אצל חולי קורונה. בין התסמינים הרבים שדווחו: הפרעות קשב וריכוז, בעיות שינה, הפרעות פסיכיאטריות כמו דיכאון וחרדה, כאבי ראש כרוניים, שכחה ועוד.