מקום לאופטימיות: למרות העובדה שישראל נמצאת במקום השלישי בעולם במספר המאומתים יחסית לגודל האוכלוסייה, ועל אף שמספר החולים קשה ממשיך לעלות - פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, מוצאת נקודות אור במצב הנוכחי. "יש ירידה במספר ההדבקות, וזה מעודד", היא אומרת היום (ב') לאולפן ynet. "מצד שני, עדיין לא הגענו לשיא התחלואה. אנחנו לקראת פתיחתה של שנת הלימודים ולקראת נסיעות לאומן. אני מקווה שאנחנו בפיק עכשיו, ושלא נגיע ליותר מזה".
קראו עוד:
פרופ' רהב אמרה שהיא מודאגת מפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. "מצד שני", הוסיפה, "אני חושבת שהעובדה שאין הרבה ימי לימודים בספטמבר תאפשר לנו לבדוק אם המערכת של הבדיקות הסרולוגיות עובדת".
לשאלה אם היא חושבת שב-1 בספטמבר ניתן יהיה לקבל תמונת מצב אמיתית של התחלואה באמצעות הבדיקות הסרולוגיות והמהירות, השיבה: "אני חושבת שזה ייתן משהו, אבל אני לא יודעת כמה זה יהיה מהימן. זה גם תלוי במשמעת של ההורים, שיקפידו לא לשלוח לבית הספר ילדים חיוביים, ושיעשו את הבדיקות. זה נורא תלוי במשמעת ובאחריות שלנו. נורא חשוב שכולם יהיו אחראים: הורים, מחנכים, מנהלי בתי ספר, רשויות מקומיות. כולם צריכים לקחת אחריות ולבדוק".
1 צפייה בגלריה
יפעת שאשא-ביטון
יפעת שאשא-ביטון
שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא-ביטון. "מערכת החינוך צריכה להיות מוכנה", אומרת פרופ' רהב. "היה מספיק זמן להתארגן"
(צילום: עמית שאבי)
בהמשך הריאיון התבקשה פרופ' רהב להתייחס לעובדה שיש בארץ הרבה אנשי הוראה שאינם מחוסנים ושאינם מחויבים לעבור בדיקות. "אני חושבת שזה ממש בלתי נסבל, ולא הייתי מאפשרת את זה", אמרה. "הייתי שמחה לשבת עם מורים כאלה, לבדוק, לראות. אולי יש מידע שהם לא יודעים. צריך לשבת ולבדוק מה קורה שם. צריך להתייחס למורים בהקשר הזה כמו לצוותי רפואה: בלי תו ירוק - חיסון או בדיקות מהירות - אי-אפשר לעבוד".
כשהיא נשאלה מה דעתה על כך ששרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, אמרה שאין מספיק מורים מחליפים, השיבה פרופ' רהב: "צריך להתארגן. אני לא מוכנה לשמוע: 'אין מורים מחליפים'. שיתארגנו. או שהיא תנסה לשכנע את המורים להתחסן. שתעשה משהו. מערכת החינוך צריכה להיות מוכנה. היה מספיק זמן להתארגן".
"חשוב שההורים יקפידו לא לשלוח לבית הספר ילדים חיוביים ושיעשו את הבדיקות. זה נורא תלוי במשמעת ובאחריות שלנו. נורא חשוב שכולם יהיו אחראים: הורים, מחנכים, מנהלים בבתי ספר, רשויות מקומיות. כולם צריכים לקחת אחריות"
פרופ' רהב גם נשאלה מה היא חושבת על כך שבני ה-40 אינם ממהרים למתחמי החיסונים, אף שיש להם אפשרות לקבל חיסון שלישי. תשובתה: "זה נכון שבגיל 40-30 התחלואה היא לא נורא קשה, אבל אני חושבת שיש כאן קטע של אחריות כללית. כשאנחנו מקבלים חיסון שלישי, זה גורם לירידה של התחלואה. בשיבא אנחנו מבצעים בדיקות נוגדנים, ואם מגיעים אנשים בגיל הזה עם רמת נוגדנים מאוד גבוהה, אני אומרת שאני לא בטוחה שהם מוכרחים למהר להתחסן: אפשר אולי לחכות כמה שבועות ולראות מה קורה.
"אבל ראינו שהחיסון השלישי הוא באמת בטוח, לא היו תופעות לוואי מיוחדות, ולמדנו מחיסונים אחרים שנדרשות שלוש מנות כדי שהחיסון יהיה טוב, אז יכול להיות שהמנה השלישית הכרחית. ברור שהיא מגינה על אנשים מבוגרים מפני תחלואה קשה".
גם פרופ' יהודה אדלר דיבר היום באולפן ynet נגד המורים הלא-מחוסנים. "אסור להם להגיע לבתי הספר", אמר. "הם מסכנים את התלמידים". צפו בדבריו: