רוב האנשים שחולים בקורונה סובלים ממנה במשך מספר ימים עד מספר שבועות, אבל יש כאלה שזה נמשך אצלם הרבה יותר זמן. "אני סובלת מנזקי הקורונה כבר כמעט שנתיים, ואני לא לבד", אומרת לאולפן ynet פרופ' שירה ילון חיימוביץ', דיקנית הסטודנטים בקריה האקדמית אונו. "כמעט בכל המחקרים נטען כי לפחות 10% מהמאומתים ממשיכים להתמודד עם תופעות לא פשוטות אחרי ההחלמה".
קראו עוד:
לדבריה, התופעות פוקדות גם אנשים שלא סבלו מתסמינים כלל בעת שחלו בקורונה. "אלו יכולות להיות תופעות קוגניטיביות שקשורות בזיכרון, בטווח ריכוז, ביכולת חשיבה, או תופעות פיזיות", היא מסבירה. "אנשים שהיו ספורטאים מדווחים שהם לא מצליחים לחזור לפעילות. יש להם דפיקות לב מואצות, קושי בהסדרת הנשימה, הזעות".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה ביה"ח רמב"ם
מחלקת קורונה ביה"ח רמב"ם
מחלקת קורונה בבית חולים רמב"ם. "בעולם מדברים על יצירת מרפאות רב-תחומיות למחלימים ולשורדי קורונה", אומרת פרופ' ילון חיימוביץ
(צילום: גיל נחושתן )
פרופ' ילון חיימוביץ אומרת שתופעות הפוסט קורונה לטווח ארוך מופיעות יותר אצל נשים, והשכיחות הגבוהה ביותר היא בגילים 30 עד 65. "אבל זה מופיע בכל הגילים, גם אצל ילדים ובני נוער", היא מדגישה. "אנחנו גם יודעים לומר היום שיש גורמי סיכון שקשורים יותר, כמו סוכרת סוג 2, אבל זה ממש לא מסביר את ההיקף העצום של התופעה. גם האומיקרון עלול לגרום לתופעות קוגניטיביות של ריכוז וחשיבה. על-פי המחקרים שנעשו בעולם, בישראל יש היום כ-400 אלף איש שמתמודדים עם השלכות של פוסט קורונה. אם לא יטפלו בהם עכשיו, יצטרכו לטפל בהם בעתיד או לפצות אותם על אובדן כושר עבודה".
"ריפוי בעיסוק יכול לסייע בהיבטים הקוגניטיביים. פיזיותרפיה נשימתית יכולה לסייע בהיבטים של מערך לב-ריאה. אני עצמי מתנסה בטיפול בתא לחץ, שמאוד מועיל"
האם יש טיפול שיכול לתקן את העיוותים שנוצרו בגלל הקורונה? "לתקן לגמרי, אני לא יודעת, אבל יש היום הצטברות של ממצאים שמעידים על דברים שניתן לעשות. המרפאות בעיסוק עובדות שנים עם אנשים עם מגבלות קוגניטיביות שונות, והן יכולות לסייע לאדם ליצור סדר יום למרות התשישות והפגיעות הקוגניטיביות. גם תרגול קוגניטיבי אינטנסיבי יכול לעזור. אני נמצאת כבר שנה בשיקום קוגניטיבי. הבעיה היא שרשויות הבריאות לא מפנות מספיק אנשים לטיפולים האלה. ריפוי בעיסוק יכול לסייע בהיבטים הקוגניטיביים. פיזיותרפיה נשימתית יכולה לסייע בהיבטים של מערך לב-ריאה. אני עצמי מתנסה בטיפול בתא לחץ, שמאוד מועיל.
"בעולם מדברים על יצירת מרפאות רב-תחומיות למחלימים ולשורדי קורונה. האבסורד הוא שאצלנו בישראל עושים בדיוק להפך: מצמצמים וסוגרים את מרפאות המחלימים במקום לפתח אותן יותר".