תגובה מהירה, מכשיר האקמו ושיתוף פעולה יעיל בין צוותי בית החולים סורוקה - הצילו את חייו של הנער עבד אלעציבי, שהגיע לבית החולים עם תסמונת הפוסט-קורונה (PIMS) ומצבו הידרדר במהירות בשל דלקת שריר הלב שבה לקה.
קראו עוד על תסמונת ה-PIMS:
לפני כשבוע וחצי התקבל עבד אלעציבי, בן 14 מפזורת חורה, למחלקת ילדים במרכז סבן לילדים בסורוקה, כשהוא סובל משלשולים והקאות. עשרה ימים קודם לכן הוא חלה בקורונה, לאחר שהספיק לקבל חיסון אחד בלבד. אלעציבי הגיע בשעה ארבע לפנות בוקר למיון אבל ארבע שעות אחרי כך מצבו הידרדר בפתאומיות והוא הועבר באופן בהול ליחידה לטיפול נמרץ ילדים, שם עבר החייאה.
"מערכת ההולכה של הלב לא עבדה. הלב פשוט לא עבד. חשבתי שתיכף הוא מת", מספרת ד"ר אביבה לויטס, מנהלת היחידה לקרדיולוגיה ילדים. "התקשרנו למחלקת ניתוחי חזה כדי לחבר אותו לאקמו. הרופאים רצו יחד עם הטכנאי וחיברו אותו מייד, והילד ניצל. זה ילד שנולד מחדש".
2 צפייה בגלריה
 עבד אלעציבי
 עבד אלעציבי
עבד אלעציבי עם אמו וד"ר אביבה לויטס
(צילום: הרצל יוסף)

"הבן שלי עכשיו בחיים כי כולם עשו מאמץ להציל אותו"

אלעציבי אובחן כסובל מדלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס) על רקע פימס (PIMS), דלקת רב-מערכתית, אשר מופיעה בקרב ילדים שהחלימו מקורונה. ד"ר אורן לב רן, כירורג חזה בכיר במחלקה לכירורגיית לב חזה בסורוקה, מסביר: "מצבו של הנער היה קשה מאוד והידרדר במהירות. הלב והריאות שלו הפסיקו לתפקד. לא היה מנוס מלחבר אותו לאקמו, מכשיר לב ריאה". הוא הועבר ליחידה לטיפול נמרץ במחלקה לכירורגיית לב-חזה וטופל בסטרואידים ובנוגדנים (אימונוגלובולינים) כפי שמקובל לטפל במקרים אלו, כשהרופאים גם השתילו לו קוצב לב זמני.
"שיתוף הפעולה הדרמטי בין כל הצוותים המטפלים, התגובה המהירה והחיבור למכונת אקמו השאירו את הנער בחיים ולמעשה הצילו אותו", הוסיפה ד"ר לויטס. "אם כל האנשים לא היו זמינים ולא הייתה היכולת המיידית להביא את כולם למקום - הילד לא היה חי".
אימו של הנער, לילה, ביקשה להודות לצוות הרפואי. "הבן שלי עכשיו בחיים כי כולם עשו מאמץ להציל אותו", אמרה, "כל מה שאגיד לא יתאר את מה שעבר עלינו ברגעים האלה שבהם הוא הידרדר. תודה לאל, בזכות אלוהים והרופאים, הבן שלי בחיים".
2 צפייה בגלריה
 עבד אלעציבי
 עבד אלעציבי
עבד אלעציבי עם הצוות הרפואי בסורוקה. מצבו היה קשה והידרדר במהירות
(צילום: הרצל יוסף)

חולה הפימס הקשה ביותר

לאחר כשבוע התייצב מצבו של הנער והוא השתפר משמעותית. בבדיקת אקו-לב השבוע במכון לב ילדים, ניכר כי התפקוד הלבבי שלו השתפר מאוד, והוא כבר לא נזקק לקוצב. ומה שהדהים עוד יותר את הרופאים היא העובדה שלא נצפתה כל פגיעה נוירולוגית. בסורוקה אומרים כי זה מקרה הפימס הקשה ביותר בו טיפלו. פרופ' אביב גולדברט, מנהל מחלקת ילדים ב׳ בסורוקה אמר: ״זהו חולה הפימס הקשה ביותר שטיפלנו בו במהלך תקופת הקורונה ואני גאה בתוצאה בצוות הרפואי. השילוב של הידע והידיים ניצח".
"בשבילי הוא נולד מחדש", אומרת ד"ר לויטס. "היו לנו מקרים של פימס בטווח גילאים של שנה וחצי עד 17. אנחנו מגלים את המקרים האלה במהירות במיון. אחרי טיפול - יש ילד חדש. ברגע שילד עבר קורונה והוא מתחיל לסבול משלשולים והקאות חייבים להגיע למיון", היא מבהירה, "מקסימום זה יהיה ביקור מיותר במיון. לא צריך לאבד ילד בגלל זה".