סוכרת סוג 2 מתפתחת כשהגוף כבר לא יכול יותר להשתמש ביעילות באינסולין שהלבלב מייצר – כלומר, לשמור על עמידות לאינסולין. כשהלבלב לא יכול לעמוד בקצב, ורמת הסוכר בדם עולה, יש חשש לטרום סוכרת ובהמשך לסוכרת סוג 2.
עוד על סוכרת סוג 2:
רמת סוכר גבוהה בדם עלולה להזיק לגוף ולגרום לסיבוכים חמורים כגון מחלות לב, אובדן ראייה, פגיעה בגפיים ומחלת כליות - כך שחשוב לשמור על רמות הסוכר בדם בטווחים המתאימים כדי להימנע מזה. לאנשים עם סוכרת סוג 2 מומלץ לשמור על רמת סוכר בדם של 80 עד 130 מיליגרם לדציליטר לפני הארוחה ופחות מ-180 שעתיים לאחר מכן. ויש פרמטרים נוספים שחשוב להיות מודעים להם.

טווחי הגלוקוז הרצויים

כחלק מהטיפול השגרתי בסוכרת, אדם נזקק בדרך כלל ל-A1c – בדיקת דם שמספקת מידע על רמות הגלוקוז הממוצעות בשלושת החודשים האחרונים. היעדים הרצויים משתנים בהתאם לגיל, למחלות הרקע, לתנאים הסוציו-אקונומיים, להיסטוריה של הסוכרת ולבריאות הכללית. עם זאת, מחקרים מראים שאדם יכול להפחית את הסיכונים לסיבוכי סוכרת על ידי שמירה על A1c של 7% ומטה.
אפשר ורצוי לקיים תהליך של דיון על ניהול המחלה עם הצוות של מרפאת הסוכרת, שבמהלכו יתאים הרופא לחולה תוכנית טיפול ייחודית עם טווחי הגלוקוז הרצויים.

כיצד למדוד ולנטר את רמת הגלוקוז בדם

יש שתי דרכים עיקריות שבאמצעותן אדם יכול לבדוק בעצמו את רמות הסוכר שלו. הראשונה היא דקירת אצבע. זה כרוך בהנחת רצועת בדיקה במד הסוכר, ולאחר מכן שימוש במחט כדי לדקור את האצבע. הדקירה תספק כמות קטנה של דם המשמשת לבדיקה. על ידי הנחת דם על רצועת הבדיקה, המד יכול לספק קריאת גלוקוז.
השיטה השנייה היא ניטור גלוקוז מתמשך (CGM) באמצעות מד סוכר רציף וללא דקירות באצבע. זה כולל הצמדת חיישן לזרוע, שאדם יכול לסרוק באמצעות הטלפון החכם. הנתונים יכולים להיות מקושרים ישירות לרופא המטפל, וכך ניתן להתאים טיפול מדויק.
1 צפייה בגלריה
סוכרת בדיקה רמות סוכר בדם
סוכרת בדיקה רמות סוכר בדם
אפשר ורצוי לקיים תהליך של דיון על ניהול המחלה עם הצוות של מרפאת הסוכרת, שבמהלכו יתאים הרופא לחולה תוכנית טיפול ייחודית
(צילום: shutterstock)

כיצד לנהל את הגלוקוז בדם

כשחיים עם סוכרת סוג 2, וצריך לנהל את הגלוקוז בדם, יש להקפיד על אורח חיים מסוים וליטול תרופות מסוימות. לפי המכון האמריקאי הלאומי לסוכרת ולמחלות עיכול וכליות (NIDDK), אנשים עם סוכרת מסוג 2 צריכים להקפיד על אכילת ארוחות מזינות, להגביל את מספר הקלוריות היומי (אם יש להם עודף משקל), לבצע פעילות גופנית, להימנע מעישון ולנהל לא רק את רמות הגלוקוז בדם, אלא גם את לחץ הדם ואת רמות הכולסטרול.
הרופא המטפל עשוי לרשום תרופות להורדת רמת הסוכר בדם. סוג התרופה הנבחר יהיה תלוי במספר שיקולים, כגון מטרת הטיפול, בריאותו הכללית של המטופל, האם אדם נוטל את התרופות שלו, וכו'.
פרופסור חוליו ויינשטייןפרופ' חוליו ויינשטיין
התרופות להורדת הסוכר בדם מתחלקות לשתי קטגוריות: תרופות דרך הפה ותרופות להזרקה. תרופות דרך הפה עשויות להיות בצורת טבליות או נוזל. בדרך כלל, אנשים החיים עם סוכרת סוג 2 מתחילים עם מטפורמין, המסייעת לכבד לייצר פחות גלוקוז ומאפשרת לגוף להשתמש באינסולין טוב יותר. תרופות אחרות דרך הפה פועלות בדרכים שונות להורדת רמות הגלוקוז בדם. לדוגמה, מעכבי אלפא גלוקוזידאז, כגון אקרבוז, פועלים על ידי חסימת ספיגת הפחמימות במעי הדק. תרופות אחרות, יעילות מאוד, גורמות לגלוקוז להיות מופרש מחוץ לגוף, דרך השתן.
רופא הסוכרת עשוי לרשום אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 – דמויי גלוקגון. תרופות אלו פועלות על ידי הגברת ייצור האינסולין והפחתת כמות הגלוקוז שהכבד משחרר. סוכרתי עשוי להשתמש בזה בשילוב עם תרופות אחרות. במקרים מסוימים, אנשים עם סוכרת סוג 2 עשויים להזדקק לזריקות אינסולין כדי לסייע בניהול טוב יותר של רמות הגלוקוז. זריקות אלו משמשות כתחליף או כתוספת לאינסולין הטבעי של הגוף.
הכותב הוא מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בבית החולים וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת