סוכרת היא מחלה מטבולית המתאפיינת בריכוז גבוה של סוכר (גלוקוז) בדם. בלטינית, שם המחלה הוא Diabetes mellitus ומשמעותו "שתן מתוק". מדוע? כי כאשר רמת הסוכר בדם עולה מעל לסף מסוים, היא גוברת על כושר הספיגה שלו בכליות, וכתוצאה מכך מופרש עודף הסוכר לשתן - מצב שנקרא גליקוזוריה.
הבעיה העיקרית בסוכרת היא חוסר יחסי או מוחלט של ההורמון אינסולין. האינסולין הוא חומר המיוצר בבלוטת הלבלב ומופרש לדם בתגובה לעלייה ברמת הסוכר ומעודד את ריבוי וגדילת התאים. האינסולין מאפשר את מעבר הסוכר מהדם אל תאי הגוף, שם נדרש הסוכר לצורך יצירת אנרגיה לתפקוד התקין של התאים. כלומר תפקידו העיקרי של האינסולין הינו ויסות הסוכר בדם.

צימאון, עייפות וכאבים - תסמיני הסוכרת

  • צורך תכוף בהטלת שתן - הכליות מפנות את עודף הגלוקוז מהדם, זה שבמצב רגיל היה אמור להיכנס לתאי הגוף.
  • יובש בפה ותחושת צימאון - ההשתנה התכופה מרוקנת את הגוף מנוזלים. ולכן חולים רבים חשים תחושת יובש בפה ובגרון.
  • רעב מוגבר וירידה במשקל למרות שאין שינוי בצריכת המזון - הסוכר שהיה אמור להיכנס לתאים, מופרש בשתן והגוף לא מקבל קלוריות ודורש פחמימות נוספות.
  • עייפות - אם אין סוכר - אין אנרגיה. סיבה משנית לעייפות היא השתנה תכופה בלילה שפוגעת באיכות השינה.
  • הפרעות בתחושה וכאבים בגפיים - תחושות שונות ולא נעימות ברגליים, נימול, תחושה של הירדמות בגפיים, מחלות והפרעות בעיקר בגפיים תחתונות, כאבים בכפות הרגליים. כל התסמינים הללו הם תוצאה של זרימת דם גרועה.
  • אין-אונות - כלי הדם המובילים דם לאיבר המין נפגעים מסוכר גבוה, כתוצאה מכך הם נסתמים או נסתמים חלקית ולא מובילים את כמות הדם הנדרשת.
קראו עוד על סוכרת:

סוכרת סמויה - תמרור אזהרה

בסוכרת סמויה רמות הסוכר בדם גבוהות, אך עדיין לא מגיעות לערכים לפיהם נקבעת אבחנה של סוכרת. סוכרת סמויה מעידה על סיכון מוגבר להתפתחות מחלת סוכרת מבוגרים (סוכרת סוג 2) חשוב לדעת שזהו מצב הפיך, שניתן לטיפול באמצעות תזונה ופעילות גופנית המותאמות לאיזון רמות הסוכר בדם.
סוכרת סוג 2 נוצרת על רקע תנגודת של רקמות הגוף לאינסולין. קודם לכן מופיע מצב של טרום סוכרת, ובו מתחיל תהליך של ירידה ברגישות הרקמות לאינסולין ועלייה הדרגתית ברמות הסוכר בדם. אצל הסובלים ממצב זה עולה רמת הסוכר לאחר צריכת פחמימות. בבדיקות הדם ניתן לראות רמות גבוהות של סוכר בדם, אך הן עדיין נמוכות יותר מערכים המאבחנים סוכרת.
כמחצית ממי שמאובחנים כבעלי סוכרת סמויה, עלולים לחלות בסוכרת בתוך ארבע-חמש שנים. ממחקרים שנעשו עולה כי כ-10 אחוזים מבעלי הסוכרת הסמויה יחלו בסוכרת סוג 2 כבר בשנה הראשונה לאחר גילוי הסוכרת הסמויה. הסיכון לחלות גובר בצורה משמעותית אצל אנשים שיש להם אחד או יותר מגורמי הסיכון הבאים: היסטוריה משפחתית של סוכרת; סוכרת הריונית (גם בעבר); השמנה בטנית; יתר לחץ דם; רמה גבוהה של טריגליצרידים בדם וכולסטרול גבוה.
1 צפייה בגלריה
סוכרת
סוכרת
כמחצית ממי שמאובחנים כבעלי סוכרת סמויה, עלולים לחלות בסוכרת בתוך ארבע-חמש שנים
(צילום: Shutterstock)

הסכנה בסוכרת סמויה

סוכרת סמויה אינה מתבטאת בתסמינים המפריעים בחיי היומיום, אך הגוף חווה הפרעות בתפקוד התקין: הוא אינו מסוגל להשתמש במאגרים של סוכר ואינסולין לשם יצירת אנרגיה כבעבר, תפקוד הלבלב נפגע והוא מתקשה בייצור כמויות אינסולין גדולות כאשר זה נדרש, וכן עלולות להופיע הפרעות בלב ובכלי הדם.
ניתן לאבחן סוכרת סמויה באמצעות בדיקות דם. בין התסמינים שלה ניתן למנות תשישות קבועה, חוסר ריכוז, עודף משקל והשמנה בטנית. מאפיינים נוספים שמלווים סוכרת סמויה הם דיכאון ושינויי מצב רוח, ולמרבית הסובלים מסוכרת סמויה יש BMI גבוה מהערך הרצוי. בבדיקות מעבדה מופיעה עלייה ברמות הכולסטרול והשומנים בדם וכן לחץ דם גבוה.
סוכרת סמויה היא מצב הפיך, וזו קריאת אזהרה למי שלוקה בה – לשמור על עצמו ולשנות את אורח חייו, שכן ניתן לטפל בה באמצעים השונים העומדים לרשותנו, כמו שינוי בתזונה, פעילות גופנית וגם חיבור למד סוכר רציף ללא דקירות, המאפשר לדעת את רמת הסוכר בדם בכל רגע נתון, וכך לאזן את רמת הסוכר בדם ולמנוע סיבוכים עתידיים מהסוכרת הגלויה.
פרופ' חוליו ויינשטיין הינו מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת