הגיים צ'יינג'ר נגד הקורונה מגיע לישראל: משלוח המנות הראשונות של התרופה פקסלוביד מתוצרת פייזר נגד הקורונה, שעשוי להיות הגיים צ'יינג'ר המשמעותי נגד המגפה לצד החיסונים, נחת לפני זמן קצר בישראל. למי היא מיועדת, איך היא פועלת, וכיצד תקבלו אותה?

מהי התרופה החדשה?

מדובר בתרופה פקסלוביד, תרופה אנטי ויראלית הניטלת בשילוב תרופה אנטי ויראלית ותיקה נוספת, שתיהן מעכבות מנגנונים שונים בחדירה ושכפול נגיף הקורונה.

מי אמור לקבל את הטיפול?

הטיפול מיועד לבני 12 ומעלה במשקל 40 קילוגרמים לפחות, הנמצאים תחת סיכון ללקות במחלה קשה או תמותה ממחלת הקורונה. את התרופות נוטלים בימים הראשונים מהופעת התסמינים.
2 צפייה בגלריה
פקסלוביד
פקסלוביד
פקסלוביד. גיים צ'יינג'ר לטיפול בקורונה
(צילום: Pfizer via AP)

כיצד ניתן הטיפול?

הטיפול מורכב משלושה כדורים הניתנים פעמיים ביום: שתי טבליות של התרופה האנטי ויראלית נירמטרלוויר, וכדור אחד של התרופה האנטי ויראלית ריטונאוויר. הן נלקחות יחד פעמיים ביום למשך חמישה ימים, בסך של 30 טבליות. הטיפול אסור לשימוש מעל 5 ימים.

איך מקבלים מרשם לתרופה?

את התרופה יקבלו רק חולי קורונה בגילאי 12 ומעלה, הנמצאים בקבוצת הסיכון לתחלואה קשה או חלילה לתמותה. מי שיידבק מקבוצות הסיכון יעבור קבלה טלפונית על ידי רופא קורונה שימליץ על מתן התרופה. ההמלצה תעבור להנהלה הרפואית במחוז הקופה שתאשר את ההמלצה ותשלח את התרופה לביתו של המטופל שבבידוד. כאמור, התרופה מיועדת רק לחולים בקבוצות סיכון.

איך פועלות התרופות על הנגיף?

הטיפול המשולב חוסם מנגנונים שונים בפעילות נגיף הקורונה, המונעים ממנו מלחדור לגרעין התא, ולנצל את החומר הגנטי ב-DNA כדי לבנות נגיפים נוספים. בשורה התחתונה, הטיפול האנטי-ויראלי חוסם את יכולתו של הנגיף להשתכפל, להרוס איברים בגוף ולהדביק אחרים.
התרופה של פייזר שייכת לקבוצת תרופות אנטי-ויראליות המכונה מעכבי פרוטאז, החוסמות אנזים שהקורונה זקוק לו כדי להתרבות. מנגד, התרופה של חברת "מרק" בשם מולנופיראוויר, שאושרה לפני כחודש ומונעת תחלואה קשה ותמותה בשיעור של כ-30 אחוזים, פועלת במנגנון פעולה שונה, שנועד להכניס שגיאות לקוד הגנטי של הנגיף.

מה היו תוצאות המחקר?

במחקר של פייזר נבדקו 1,219 חולים שאובחנו עם מחלת קורונה קלה עד בינונית, ושהיו בעלי לפחות גורם סיכון אחד לפתח מחלה קשה, כמו השמנת יתר או גיל מבוגר. מהמחקר נמצא כי 0.8% מאלה שקיבלו את התרופה של פייזר תוך שלושה ימים מהופעת התסמינים אושפזו, ואף אחד מהם לא מת עד 28 ימים לאחר הטיפול. מנגד, בקרב קבוצת הפלצבו שקיבלה תרופת דמה ללא חומר פעיל, אושפזו 7% מהחולים, מתוכם נמנו שבעה מקרי מוות.
השיעורים היו דומים גם עבור חולים שטופלו בתוך חמישה ימים מהתסמינים: 1% מקבוצת המטופלים בתרופה האנטי-ויראלית של פייזר אושפזו ואיש מהם לא מת, לעומת 6.7% בקבוצת הפלצבו שכללה 10 מקרי מוות. בחישוב סופי המצאים הראו כי הטיפול מפחית ב-89% את הסיכון לאשפוז או למוות במבוגרים הנמצאים בסיכון לפתח מחלה קשה.
2 צפייה בגלריה
פקסלוביד
פקסלוביד
פעמיים ביום, חמישה ימים
(צילום: AFP PHOTO / Pfizer)

מה תופעות הלוואי מהטיפול?

תופעות הלוואי האפשריות של פקסלוביד כוללות פגיעה בחוש הטעם, שלשולים, לחץ דם גבוה וכאבי שרירים. שימוש בתרופה במקביל לתרופות מסוימות אחרות או בחולי HIV וחולי כבד עלול לגרום לתופעות לוואי קשות ולכן דורש משנה זהירות.

האם התרופה פועלת גם נגד אומיקרון?

אף שהניסוי של פייזר בגלולה החדשה בוצע בנדבקים בווריאנט דלתא, בחברה עדכנו כי בניסויי מעבדה פקסלוביד הפגינה ביצועים טובים גם מול וריאנט אומיקרון מרובה המוטציות. התרופה נצמדת לאחד מחלבוני המפתח של אומיקרון הנקרא פרוטאז - בדיוק באותה יעילות כמו עם וריאנטים אחרים.