ברקע מצוקת הסטודנטים לרפואה שלומדים בחו"ל ושבו ארצה להתגייס למילואים ולאחר הנחיית משרד הבריאות בנושא – גיבשו בתי הספר לרפואה קריטריונים ייחודיים לקליטתם. "פורום הדיקנים של הפקולטות לרפואה שם לו למטרה לצמצם את הפגיעה בסטודנטים שגויסו בצו 8 מתוך הוקרה לתרומתם", צוין בהודעת בתי הספר שפורסמה הבוקר (יום ב').
"לשם כך, התקיימו דיונים מעמיקים, חלקם בהשתתפות גורמים חיצוניים, על מנת לגבש מתווה וקריטריונים מסודרים לשילוב הסטודנטים הנ"ל בפקולטות לרפואה בישראל". על פי הקריטריונים העדכניים, שמיועדים לאלו ששבו ארצה במיוחד על מנת להתגייס וגם עבור מי שטרם הספיקו לחזור או להתחיל את לימודיהם בחו"ל, רק מי שלומד במוסד שמוכר ברפורמת יציב יוכל לחדש את לימודיו או להתחיל את לימודיו בארץ. רפורמת יציב פוסלת הכרה בלימודים בשורה של בתי ספר לרפואה, בעיקר במדינות מזרח אירופה מ-2026 בגלל רמתם השנויה במחלוקת.
1 צפייה בגלריה
תרגול של סטודנטים לרפואה
תרגול של סטודנטים לרפואה
סטודנטים לרפואה בתרגול על בובה
(צילום: Shutterstock)
ועדה משותפת של כל בתי הספר לרפואה תדון בבקשות תוך התחשבות ברצון הסטודנטים. לשנה א' יש להציג ציון של יותר מ-700 בפסיכומטרי ואישור קבלה לבית הספר בחו"ל. לשנים ב' ו-ג' יש לעמוד בתנאי הקבלה לשנה א'. בשנה ד' יש להציג ציון של לפחות 680 בפסיכומטרי ולפחות 80 בתואר הראשון. הסטודנטים הללו ייקלטו במסלולים התלת שנתיים או הארבע שנתיים או השש שנתיים הקיימים, בהתאם להחלטת הוועדה. בשנים מתקדמות יותר, ניתן יהיה לעשות את הסבבים הקליניים בבתי חולים בארץ בהתאם להכרת משרד הבריאות בנושא.
יש לציין כי המתווה יחול גם על "מי שקרוב משפחה שלו מדרגה ראשונה נמנה עם קבוצת החטופים או החללים בטבח שאירע בשבת 7 באוקטובר". בנוסף, בתי הספר לרפואה צפויים לפרסם בקרוב מתווה ייחודי וחד-פעמי עבור סטודנטים ישראלים שלא התקבלו לאף אחד מבתי הספר לרפואה בישראל, טרם נרשמו לבתי הספר בחו"ל ושירתו במילואים. "הפורום סבור שיש לאפשר לאחדים מהם להיקלט בלימודי הרפואה בישראל יחד עם הקבוצה של הסטודנטים מחו"ל", צוין בהודעת בתי הספר.

"מקומם של הסטודנטים שנמצאים בחזית איתנו"

בחודש שעבר, הנחה משרד הבריאות את בתי הספר לקבל את הסטודנטים הלומדים בחו"ל ומשרתים במילואים, ברקע החשש שיחמיצו שנת לימודים בשל התגייסותם למילואים. ימים ספורים לפני קריאת משרד הבריאות, שלח סגן הדיקן בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, פרופ' רוני מימון, מכתב להנהלת משרד הבריאות וליו"ר איגוד הדקאנים לרפואה, ובו ביקש לקלוט סטודנטים לרפואה ישראלים הלומדים בחו"ל בפקולטות לרפואה בארץ: "ישראלים רבים קטעו את שהותם בחו"ל וחזרו לארץ להצטרף למעגל הלוחמים. בין אזרחים מיוחדים אלו נכללים סטודנטים לרפואה הלומדים בארצות מזרח אירופה. הם קטעו בבת אחת את שגרת לימודיהם וטסו לארץ להצטרף ליחידות הלוחמות".
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר אז כי "מקומם של הסטודנטים שנמצאים בחזית איתנו, בפקולטות בארץ יש לנו חובה מוסרית עליונה כלפי הסטודנטיות והסטודנטים שהגיעו לארץ בצו 8 בשל המלחמה כך שכל אחת ואחד מהם ימצאו מקום לימודים בישראל. החובה לפעול למען הסטודנטים משתלבת עם החובה שלנו להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה. במקביל אנו פועלים מול בתי החולים על מנת להבטיח שדות קליניים מספקים לצורך העניין".