בין חמישה לעשרה אחוזים מהנשים סובלות מאנדומטריוזיס בגיל הפוריות – מחלה גינקולוגית שרק לפני כשנה קיבלה הכרה על ידי משרד הבריאות כמחלה כרונית, המתאפיינת בכאבים קשים בבטן ובאגן. זו אחת המחלות הקשות והשכיחות בקרב נשים - מחלה דלקתית שבה תאים הדומים לתאים של רירית הרחם גדלים מחוץ לרחם, באיברים כמו החצוצרות, השחלות או באזורים אחרים בחלל הבטן ובאגן.
3 צפייה בגלריה
אחת המחלות השכיחות בקרב נשים. אנדומטריוזיס
אחת המחלות השכיחות בקרב נשים. אנדומטריוזיס
אחת המחלות השכיחות בקרב נשים. אנדומטריוזיס
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
הטיפול באנדומטריוזיס כולל בדרך כלל תרופות למניעת כאב, טיפול הורמונלי וכאשר הנגעים גדלים ואין מנוס - ניתוח להוצאתם. טיפולים אלו יכולים לצמצם את התפשטות המחלה, להפחית את התסמינים והכאבים, ולשפר את איכות החיים של המטופלת תוך ניסיון לשמר את הפוריות שלה, אבל השפעתם מוגבלת, והנגעים יכולים לחזור ולהתפשט שוב. בבית החולים רמב"ם החלו לאחרונה לטפל בדרך אחרת, שלטענתם יעילה יותר מניתוח רגיל.
מזה כמה חודשים מטופלות ברמב"ם נשים הסובלות מאנדומטריוזיס בניתוחי צריבה בלייזר. עד כה בוצעו כ-15 ניתוחים מוצלחים. ד"ר יורי פז, מנהל היחידה לאנדוסקופיה גינקולוגית, מסביר: "בכל פעם שאישה מדממת, כמו בזמן מחזור, הדבר גורם לחללים ציסטיים בשחלות ובסופו של דבר לכאבי מחזור וכאבים בביוץ. עם הזמן זה יכול להפוך לכאבים כרוניים שגורמים גם לבעיות פוריות וכאבים בזמן קיום יחסי מין. לרוב הטיפול הוא הורמונלי ובחלק מהמקרים הנשים מגיעות גם לניתוח".
3 צפייה בגלריה
ד"ר יורי פז, מנהל היחידה לאנדוסקופיה גינקולוגית
ד"ר יורי פז, מנהל היחידה לאנדוסקופיה גינקולוגית
השתלם בשיטה באיטליה. ד"ר יורי פז, מנהל היחידה לאנדוסקופיה גינקולוגית
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
השיטה הניתוחית הרגילה, מסביר ד"ר פז, כוללת הוצאה וחיסול של אותם מוקדי אנדומטריוזיס רומיטיוזיס והציסטות מהשחלות. "אבל צריך להבין שכל הוצאה של מוקד כזה של ציסטה גורמת לפגיעה ברקמה הבריאה מסביב, שגורמת לפגיעה בפוריות". לדבריו, "כמה שפחות נגרום להרס של הרקמה הבריאה תוך כדי הניתוח כך נגרום לפחות פגיעה בבריאות העתידית או ברזרבה השחלתית. ההבדל בין הניתוח הסטנדרטי לשימוש בלייזר הוא שאנחנו לא מוציאים את הרקמה של האנדומטריוזיס אלא צורבים אותה. הסיכון קטן יותר ויש פגיעה מינימלית ברקמה מסביב".
בבית החולים רמב"ם הבינו את הצורך בטיפול יעיל ובטוח יותר ושלחו את ד"ר פז למרכז באיטליה, כדי ללמוד שם את השיטה ולהביא אותה לארץ. "טכנולוגיית הלייזר ידועה המון שנים אבל לא היה לייזר צורב אלא רק לייזר חותך. היום הטכנולוגיה של הלייזר יכולה לצרוב, ולכן זו שיטה שנכנסת יותר ויותר לשימוש. היא קיימת כבר כארבע שנים ונכנסה אצלנו מינואר השנה".
ד"ר פז מציין כי יש לא מעט יתרונות לנשים המטופלות בניתוח הלייזר, הנעשה בגישה זעיר-פולשנית, לעומת הפתרונות הקיימים: חיתוך מדויק, פחות כאבים, החלמה מהירה יותר, מניעה של ניתוחים חוזרים, הטבה מהירה יותר ברמת הכאב לאחר הניתוח ועוד.

"כאבים משתקים ובלתי נסבלים"

"אני גיליתי על נגעי האנדומטריוזיס לפני כשבע שנים. עד אז הייתי א-סימפטומטית לחלוטין, כלומר לא היה לי אף כאב למרות שהממצאים היו מאוד גדולים", מספרת א', אחת מהמטופלות של ד"ר פז. "לפני כחצי שנה השתנו לי החיים והכאבים הפכו לבלתי נסבלים, כל הזמן ולא רק בזמן המחזור. כאבים שמשתקים אותך, את מתקפלת לחצי. זה מתחיל בבטן התחתונה ומקרין לגב, מלווה בשלשולים ולעיתים גם בצריבות בשתן. אלו כאבים שמשבשים לך את שגרת החיים".
א': "לפני כחצי שנה השתנו לי החיים והכאבים הפכו לבלתי נסבלים, כל הזמן ולא רק בזמן המחזור. כאבים שמשתקים אותך, את מתקפלת לחצי. זה מתחיל בבטן התחתונה ומקרין לגב, מלווה בשלשולים ולעיתים גם בצריבות בשתן. הלידה לא כאבה לי כמו הכאבים הללו"
א' עובדת בעבודה קדחתנית וחייבת להיות פעילה כל הזמן. "היו לא מעט פעמים שנאלצתי ללכת הביתה באמצע יום העבודה בגלל הכאבים. אני מאמינה שאחרות אולי היו פונות למיון, אבל אני לא כזאת. אני אלרגית להרבה תרופות אבל לקחתי הרבה משככי כאבים כי הכאב הוא בלתי נסבל. הלידה לא כאבה לי כמו הכאבים הללו. זה מרגיש כאילו משהו קורע לך את הבטן ומושך לכיוון האגן. אני עובדת בסביבה לחוצה וכל הזמן העירו לי שאני חסרת סבלנות ועצבנית ושאני הולכת מוזר. התחלתי לשים לב שאני כאובה כל הזמן. הבנות שלי היו יודעות שאי אפשר לדבר איתי אחר הצהריים כי אז זה שיא הכאבים ואני אמא מאוד פעילה. פתאום לא יכולתי לעשות כלום. הממצאים מאוד גדלו וכולם המליצו לי על ניתוח, ובסוף הגעתי לד"ר פז".
א' היא אחת מ-15 מטופלות שהספיקו לעבור את הניתוח החדשני בלייזר. "היה לי חשש בתחילה מהניתוח כי ראו שאחד הנגעים גובל ברקטום. גם הבנתי שאני כנראה אצטרך להיפרד מהשחלות והחצוצרות כי זה ממש חתך את החצוצרה משמאל וידענו שיש סיכוי כזה. זה אומר שאם ארצה אי פעם להיכנס להיריון נוסף זה יהיה חייב להיות בהפריה חוץ-גופית" מספרת א' על החשש שלה לאבד את הפוריות. "בסוף ד"ר פז הצליח לנקות הכול בלי לפגוע בשום איבר.
"עכשיו כמעט שאין לי כאבים. החיים מאז השתפרו פלאים. חזרתי לעצמי לגמרי, הילדים שלי קיבלו את אמא שלהם בחזרה. לא דמיינתי שאהיה ככה חודש אחרי הניתוח"
"ההתאוששות לא הייתה קלה אבל לעומת מה שחוויתי כל החודשים האחרונים - זה היה נסבל. עכשיו כמעט שאין לי כאבים. החיים מאז השתפרו פלאים. חזרתי לעצמי לגמרי, הילדים שלי קיבלו את אמא שלהם בחזרה. לא דמיינתי שאהיה ככה חודש אחרי הניתוח", מספרת א' ומוסיפה: "לא כולם מכירים את הטיפול הזה, אפילו לא הרופאים, וחשוב מאוד לבדוק את הטיפול כי האופציה השנייה יכולה גם לגרום לנזק".
3 צפייה בגלריה
מכשיר לטיפול לייזר באנדומטריוזיס
מכשיר לטיפול לייזר באנדומטריוזיס
המכשיר לטיפול בלייזר. ד"ר פז: "זה דור העתיד של הטיפול באנדומטריוזיס"
(צילום: בי"ח רמב"ם)
הניתוח מוצע כיום רק בבית החולים רמב"ם. ד"ר פז: "כל מטופלת שזקוקה לטיפול ניתוחי יכולה לבקש במסגרת סל הבריאות לעבור את הטיפול בלייזר. אני מאמין שבתוך זמן קצר בתי חולים נוספים ירכשו את המכשיר ויחלו להשתמש בו. מה שהכי חשוב כאן הוא עניין הפוריות. אנחנו יודעים שכאשר מצמצמים את הפגיעה ברקמה השחלתית הבריאה, זה אמור להבטיח יותר אחוזי הצלחה בפוריות עתידית, למרות שעדיין אין לנו נתונים מדויקים. כל מרכז רפואי גדול שמתעסק בנושא חייב להכניס היום את הטכנולוגיה הזאת, כי היא הרבה יותר טובה. זה דור העתיד של הטיפול באנדומטריוזיס".