ישראל היא מעצמת טיפולי פוריות: מדי שנה מבוצעים כאן כ-40 אלף מחזורי טיפולי פוריות. החברה הישראלית מתקשה להכיל משפחות ללא ילדים ואנו אוהבים לראות את עצמנו כמדינה המעודדת ילודה. זו כנראה גם הסיבה שבארץ אישה עד גיל 45 זכאית לעבור טיפולי פוריות על חשבון המדינה.
קראו עוד:
אחרי שהצגנו בפניכם את הסיכוי להרות בכל גיל והבנו גם למי מתאימה הזרעה מלאכותית ולמה לעיתים גברים צריכים להקפיא זרע, הפעם נעסוק בטיפולי פוריות שהם, יש לומר, תהליך מורכב, מסורבל ומתיש. בסיועה של פרופ' עינת שלום-פז, מנהלת היחידה להפריה חוץ גופית במרכז הרפואי הלל יפה, הכנו את המדריך לטיפולי הפוריות, מההתחלה הקשה - ועד החיוך הראשון.
3 צפייה בגלריה
פרופסור עינת פז-שלום
פרופסור עינת פז-שלום
אצל כ-10% מהזוגות יש יותר מגורם אחד לאי פוריות. פרופ' עינת פז-שלום
למי נועדו טיפולי פוריות? הטיפולים מיועדים לזוגות או יחידים הסובלים מאי-יכולת להרות בשל בעיית ביוץ, בעיית זרע או הפרעה בלתי מוסברת.
מהם הקריטריונים להגדרת ירידה בפוריות ומתי צריך להתחיל בטיפולי פוריות? 10-15 אחוזים מכלל הזוגות המנסים להרות, יחוו קושי. ירידה בפוריות מוגדרת כחוסר יכולת להשיג היריון לאחר יחסי מין סדירים במשך שנה. כאשר גיל האישה הוא מעל 35, ההנחיה היא לפנות כבר לאחר שישה חודשים של אי השגת היריון. יהיו זוגות שיאובחנו כבעלי בעיית אי פוריות, שבעטיה יחלו מידית בטיפולי הפריה חוץ גופית.
מהן הסיבות לאי פוריות בישראל? אי פוריות יכולה לנבוע מבעיה אצל האישה (כ-40% מהמקרים), אצל הגבר (כ-40% מהמקרים), או מסיבה בלתי מוסברת או משולבת (כ-20% מהמקרים). בכל מקרה, אצל כ-10% מהזוגות יש יותר מגורם אחד לאי פוריות.
סיבות לבעיות פוריות
אילו סוגי טיפולי פוריות קיימים בישראל? השראת ביוץ: טיפול הורמונלי הניתן לאישה במטרה ליצור ביוץ, במקרים שבהם האישה אינה מבייצת, בשאיפה לגייס זקיק אחד בדרך כלל ובכך להגדיל את הסיכויים להיריון. בטיפול זה ניתנים כדורים (איקקלומין או לטרוזול) דרך הפה למשך חמישה ימים, החל מהיום השלישי עד היום החמישי לווסת. במקביל, נערך מעקב אחר התפתחות הזקיקים בשחלות בעזרת אולטרסאונד.
זריקות הורמונליות יומיות: טיפול בזריקות הורמונליות יומיות המגרות את התפתחות הזקיקים בשחלה ובמטרה לגייס שניים עד שלושה זקיקים. הטיפול מחייב מעקב אולטרסאונד ודם להתפתחות זקיקים בשחלות.
הזרעה תוך רחמית: תהליך שבו מזריקים זרע לחלל הרחם, לאחר תהליכי הכנה מתאימים במעבדה.
מהם תהליכי ההפריה החוץ גופית? מטרת ההפריה החוץ גופית היא לשאוב ביציות מגוף האישה ולהפרותן בזרע בתנאי מעבדה. לאחר ההפריה מועברים העוברים אל הרחם, תוך מתן טיפול הורמונלי תומך. הטיפול מורכב מחמישה שלבים:
 שלבים הפריה חוץ גופית
מי זכאי לטיפולי הפריה? ישראל היא המדינה היחידה בעולם המממנת מספר רב של מחזורי טיפול במסגרת טיפולי פוריות. הטיפולים נכללים בסל הבריאות למבקשים להביא לעולם ילד ראשון ושני, וזכאים להם בני זוג ללא ילדים מנישואים נוכחיים או אישה המעוניינת בהורות יחידנית.
הטיפול ניתן לנשים בגילאי הפוריות ועד גיל 45 (ובמקרה של תרומת ביצית – עד גיל 54). אצל נשים בנות 39, ניתן לבצע טיפולי IVF כאפשרות ראשונה לטיפולי פוריות, תוך התייחסות לתכנון המשפחתי הרצוי.
מהן ההגבלות על הטיפולים? נשים שמלאו להן 42 שנים לא יבצעו יותר משלושה מחזורי טיפול עוקבים שבהם לא הגיעו לשלב החזרת עוברים (לא כולל החזרת עוברים מוקפאים מטיפולים קודמים).
על פי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות, לאחר ארבעה מחזורי טיפול ללא החזרת עוברים או לאחר שמונה מחזורי טיפול ללא השגת היריון, ייערך דיון של הצוות המטפל לגבי המשך טיפול בכל גיל. הגבלה זו אינה מחייבת הפסקת מחזורי טיפול בעתיד.
3 צפייה בגלריה
IVF
IVF
הטיפול ניתן לנשים בגילאי הפוריות ועד 45
(צילום: Shutterstock)
איך מתחילים? הגדרת האבחנה לאי פוריות וכן ההחלטה על טיפולי פריון, נעשות בשיתוף הגינקולוג או מומחה הפוריות בקהילה, ובדרך כלל לאחר ביצוע בדיקות שונות, בהתאם לבעיה שעלתה.
לאחר שניתנה ההפניה של הגינקולוג בקהילה, יפנו האישה או בני הזוג אל היחידה או המרפאה שבה יבוצע הטיפול. לשיחת הייעוץ (בה חשוב שישתתפו שני בני הזוג) יש להצטייד בטופס מהמבטח הרפואי ("טופס 17") ובהפניה מהגינקולוג. כמו כן, רצוי להצטייד בתוצאות הבדיקות, כפי שיפורטו להלן, כבר בפגישת הייעוץ הראשונה.

הבדיקות שצריך לבצע בקופת החולים לפני שמתחילים

הבדיקות הנדרשות מחויבות על פי חוק לשם ביצוע טיפולי פוריות. כולן, למעט בדיקות הסקר הגנטי, ניתנות לביצוע בקהילה (הפניה על ידי הגינקולוג או הרופא המטפל) וכלולות בסל שירותי הבריאות. הבדיקות הנדרשות כוללות בדיקות מעבדה שונות המבוצעות כהכנה לקראת העריון ומטרתן לשלול גורמים שעלולים לפגוע בהיריון או בסיכויים להרות, בבריאות האם או העובר.
בדיקות לאישה:
  • סוג דם כולל Rh, סקר נוגדנים
  • תפקודי קרישה וכימיה מלאה
  • נוגדנים לאדמת
  • נוגדנים ל-CMV ולטוקסופלזמוזיס
  • בירור קיום של מחלות זיהומיות כמו איידס, צהבת B וצהבת C
  • ספירת דם כללית
  • סוכר בצום
  • בדיקה גינקולוגית עדכנית, כולל משטח צוואר הרחם (Pap smear)
  • בדיקת כירורג שד/ממוגרפיה/אולטראסאונד שד
  • לנשים מעל גיל 40 ומעלה נדרשים גם אק"ג וצילום חזה
  • פרופיל הורמונלי בדם - הבדיקה מבוצעת ביום השלישי לווסת ומעיד על הרזרבה השחלתית
  • בדיקת AMH לרזרבה שחלתית, לפי שיקול דעת הרופא המטפל
  • בדיקות סקר גנטיות - בדיקות הנעשות בקופת החולים ומסובסדות על ידיהן, ומוצעות לכל אישה לפני היריון על פי המוצא העדתי שלה והמחלות הגנטיות השכיחות בכל עדה
  • בדיקת סקר גנטי מורחב - ניתן לבצע במכונים גנטיים באופן פרטי. בדיקה מקיפה זו סוקרת מגוון גדול יותר של מחלות גנטיות העלולות להיות מועברות מההורים לתינוק
בדיקות לגבר:
  • בדיקת זרע
  • בירור קיום של מחלות זיהומיות כמו איידס, צהבת B וצהבת C
טפסים נוספים הנדרשים:
  • צילום של תעודות הזהות של בני הזוג, כולל ספח
  • בני זוג שאינם נשואים צריכים להצטייד באישור עורך-דין על הסכם זוגיות
  • במקרה של אם יחידנית – אישור על פתיחת תיק בבנק הזרע
3 צפייה בגלריה
טור 19% טיפולי הפריה  IVF
טור 19% טיפולי הפריה  IVF
בטיפולי פוריות פרטיים, הערכת עלות מחזור טיפול ב-IVF היא כ-20,000 שקל, לא כולל עלות התרופות
(צילום: Shutterstock)

הטפסים הנדרשים לביצוע טיפולי הפוריות

על מנת לקבל אישור מקופת החולים יש למלא טופס הפנייה לטיפולי פוריות. טופס זה ימולא על ידי מומחה הפריון ויישלח לקבלת אישור על ידי קופת החולים. הטופס יכול להישלח על ידי רופא הפריון בקהילה או על ידי מומחה הפריון לאחר פגישת הייעוץ הראשונה.
1. טיפולי פוריות (כמו הזרעה):
טופס התחייבות של הקופה לבדיקות מעקב זקיקים באולטרסאונד, בדיקת רופא ובדיקות דם המבוצעות לפני טיפול ההפריה. לעיתים קופת החולים אינה מאשרת לבצע בדיקות מעקב אלו ביחידה, ואז בדיקות מעקב הזקיקים נעשות במרפאת הקהילה שאליה מופנית המטופלת.
2. בשלב הבא - הזרעה והשבחת זרע:
  • טופס התחייבות לביצוע הזרעה - עבור האישה
  • טופס התחייבות לרחיצת הזרע והכנתו להפריה (השבחה) - עבור הגבר. (בהפריה באמצעות בנק זרע, לעיתים התהליך מתבצע בבנק הזרע עצמו)
לצורך הפריה חוץ גופית ישנם שלושה טפסי התחייבות של הקופה בהתאם לשלבי הטיפול:
  • שלב א': מעקב זקיקים והתקדמות הטיפול עד ההחלטה על שאיבת הביציות
  • שלב ב': שאיבת הביציות, הפרייתן והחזרת העוברים
  • במקרה שבו מבוצע תהליך של החדרת זרעון בודד לביצית (מיקרומניפולציה) – נדרשת התחייבות נפרדת, שלישית
כמה עולה כל טיפול? טיפולים לזכאים (עד שני ילדים), ממומנים במלואם על ידי הקופה, למעט תרופות, המסובסדות באופן חלקי, וכל שנדרש הוא טפסי התחייבות כאמור לעיל.
זוגות שלהם שני ילדים ומעוניינים בילד נוסף, יכולים לפנות באמצעות שירות ביטוחי נוסף (שב"ן), בו קיימת השתתפות עצמית בגובה המשתנה בין מבטח רפואי למשנהו (לא כולל תרופות). בטיפולי פוריות פרטיים, הערכת עלות מחזור טיפול ב-IVF היא כ-20,000 שקל, לא כולל עלות התרופות שנעה בין כמה עשרות שקלים לאלפי שקלים בחודש.
צלחתם את הטפסים והבירוקרטיה? בפרק הבא של "בדרך להורות": טיפולי הפוריות שלב אחרי שלב.
ייעוץ רפואי : פרופ' עינת שלום-פז, מנהלת היחידה להפריה חוץ גופית, המרכז הרפואי הלל יפה