עונת החורף כבר החלה ורופאים בבתי החולים כבר מזהירים מפני עלייה צפויה בתחלואת הזיהומים הנשימתיים. ואולם, המלחמה משפיעה גם על דפוסי ההתחסנות נגד נגיף השפעת ומביאה לירידה דרמטית במספר המתחסנים. יש לציין כי החיסונים כבר זמינים לציבור בקופות החולים מזה למעלה מחודש.
על פי נתוני משרד הבריאות, בעונת החורף הקודמת היו בישראל 7,287 חולים מאושפזים מאומתים לשפעת ונפטרו 266 מאושפזים המאומתים, כ-80 אחוזים מהם היו מעל לגיל 65. ואולם, בדוח שהוצג השבוע בוועדת הבריאות של הכנסת צוין כי "ארבע הקופות מסרו לנו כי הן מזהות ירידה בשיעורי החיסון ברוב או בכל קבוצות האוכלוסייה בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה".
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים
חיסון חיסונים
ירידה ברמות ההתחסנות לשפעת
(צילום: shutterstock)
במכבי העריכו כי מדובר על ירידה של 30 אחוזים, בכללית עד כה התחסנו כ-45 אחוזים מבני ה-65 מעלה לעומת 52 אחוזים בשנה שעברה. עוד צוין בדוח כי "מאוחדת ולאומית לא סיפקו הערכה מספרית להיקף הירידה, אך ציינו שהירידה ניכרת בכל קבוצות הסיכון מלבד בקרב נשים הרות".

"הכול התעכב בגלל סגירת בתי הספר"

לדבריה של ד"ר חפציבה גרין, מנהלת מחלקה פנימית בבית החולים קפלן, "התחושה היא שיש קצת יותר אשפוזים נשימתיים ויש יותר עלייה בפניות בגלל זיהומים נשימתיים. זה עדיין לא גל השפעת. על פניו, יש לנו קורונה על פני השטח אך היא לא דומה למחלה של אז. אני מעריכה שעוד שבוע או שבועיים נראה אותם הרבה יותר. אנחנו היינו בעונה חמה מאוד עד עכשיו והיה לנו חם, אז לא ראינו את העלייה בזיהומים הנשימתיים אך כאמור בשבועיים האחרונים רואים את העלייה.
"אנחנו רואים כעת את ההתחלה של הזיהומים של החורף שהופיעו באיחור. בגלל המלחמה היינו יותר בבית והיו פחות מגעים. מנגד, אנשים לא מתחסנים, ולכן אני חוששת מאוד שתהיה לנו עונה קשה של שפעת. אני חוששת שבגלל המלחמה, פחות אנשים יתחסנו והתוצאה תהיה עלייה בשפעת. חד-משמעית".
גם בנגיף הנשימתי RSV שעלול להיות מסוכן בקרב תינוקות ומבוגרים – חלה עלייה משמעותית. "התחלואה ב-RSV התחילה לעלות עכשיו ובשבועיים או שלושה האחרונים יש מקרים. לא המון, אבל ברור שזו התחלה", אומר ד"ר טל ברוש, ראש היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד.
"רואים בילדים בכל הארץ וגם אצלנו תינוקות עם ברונכיוליטיס שנגרמת על ידי הנגיף וכעת אנחנו רואים גם מבוגרים. בבתי החולים אנחנו רואים את שני הגילאים. בשניהם יש מחלה קשה. בתינוקות מדובר על תינוקות שמגיעים לטיפול נמרץ עם ברונכיוליטיס (דלקת הסימפונות) ובקרב מבוגרים זה החל לעלות. שפעת יש ממש מעט, ו-RSV במבוגרים יש מעט ובילדים כבר הרבה. מעריך שבשבוע הבא כבר תחל העלייה בשפעת. לדעתי הכול מתעכב בגלל סגירת בתי הספר, אך עכשיו נשלם על העיכוב".