הבית הלבן אישר אמש (יום ד') שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן סובל בשנים האחרונות מתסמונת דום נשימה בשינה, ומחובר כבר כמה שבועות למכשיר ה-CPAP בזמן שהוא ישן. על פי דובר הבית הלבן, ביידן חשף כי הוא סובל מדום נשימה בשינה בדוחות הרפואיים מאז שנת 2008, והחל להשתמש במכשיר ה-CPAP לפני כמה שבועות. דיווחים שונים בתקשורת העולמית טענו כי בצידי פניו של ביידן נראו סימני החיבור למכשיר.
3 צפייה בגלריה
ביידן בפאנל על בינה מלאכותית בקליפורניה
ביידן בפאנל על בינה מלאכותית בקליפורניה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: Kevin Lamarque / Reuters)
עוד בנושא:
תסמונת דום נשימה פוגעת בעשרות אלפי ישראלים: התסמונת מתאפיינת בהפסקות נשימה חוזרות במהלך השינה, ובחלק מהמקרים גם לנחירות קולניות הפוגעות גם בשינה של בני המשפחה. התסמונת גורמת לא רק לפגיעה בשינה, אלא גם מהווה גורם לסיכונים בריאותיים משמעותיים ולעיתים אף קטלניים.
דום הנשימה מסוכן מאוד לסובלים ממנו: פרט לשינה הטרופה, שאינה נכנסת לשלבי שינה עמוקים, היא גורמת לעייפות במהלך היום, לעצבנות, פוגעת בריכוז ומגבירה את הסיכון לתאונות דרכים ותאונות עבודה. מעבר לכך, הוכח כי דום הנשימה מגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם, ובהם יתר לחץ דם, התקפי לב ושבץ מוחי.
3 צפייה בגלריה
הפרעת נשימה דום נשימה שינה איור
הפרעת נשימה דום נשימה שינה איור
הפסקות נשימה חוזרות במהלך השינה. דום נשימה בשינה
(איור: shutterstock)
"דום נשימה בשינה מאובחן בבדיקת שינה", מסביר ד"ר מארק בוכריס, מומחה אף אוזן גרון וניתוחי ראש-צוואר מהמרכז הרפואי רמב"ם. "במהלך הלילה המטופל מחובר לאלקטרודות במכשיר במעבדת שינה או במכשיר ביתי, והוא מודד את קצב הנשימה ורציפותה. הפסקות נשימה של 10 שניות ומעלה מעידות על דום נשימה, והתסמונת מחולקת לקלה בינונית וחמורה".
הבעיה המרכזית בטיפול בדום הנשימה היא המכשיר: מדובר במתקן ה-CPAP, הדוחס אוויר בלחץ לריאות ובכך מונע את התמט בדרכי האוויר ומאפשר את כניסת האוויר לריאות. המכשיר גם מודד את הנשימות. הבעיה היא שהוא מגושם, מאלץ את המשתמש בו לחבוש מסיכה אוטמת על הפנים וגם רועש מאוד. רק מעטים מהמשתמשים אכן מצליחים ליהנות משינה שקטה ורגועה, כשהם לבדם במיטה. כ-50% מהמשתמשים מפסיקים להשתמש בו במהלך השנה הראשונה. "אם המטופל לא מסתדר עם המכשיר, חושבים על פתרונות אחרים, כמו סד דנטלי שמקדם את הלסת מעט קדימה או ניתוחים של הלוע או הלשון", מציין ד"ר בוכריס.
3 צפייה בגלריה
CPAP
CPAP
מכשיר ה-CPAP. כ-50% מהמשתמשים מפסיקים להשתמש בו במהלך השנה הראשונה
(Oleg Golovnev, shutterstock)
לדבריו של ד"ר בוכריס, כ-80% מהסובלים מהתסמונת כלל אינם יודעים על כך: "הם סובלים במשך שנים מתסמינים כמו עייפות, ישנוניות, שינה לא רציפה, אבל לא חושבים להתלונן בפני הרופא או לגשת לאבחון. ביידן יצטרך כעת להיות במעקב רפואי שיוודא שהפסקות הנשימה פוחתות בזכות המכשיר. כל עוד הפרמטרים יהיו תקינים - לא צפויה פגיעה משמעותית במצבו הנשימתי".