לא מאפשרים לצוות הרפואי להתחסן: אבעבועות הקוף הולכת ומתפשטת, ודיווחים מתארים מהלך מחלה שכולל סבל רב עקב שלפוחיות מכאיבות, סכנת זיהומים, ובמקרים קשים גם מוות. אף שהרוב המוחלט של הנדבקים הם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, בסיכון גבוה נמצאים גם המטפלים שנותרים חשופים ללא הגנה, שכן משרד הבריאות מסרב לאפשר להם להתחסן ולהתמגן. אחד מהם – רופא עור, כבר נדבק במחלה.
מי שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר הם רופאי קהילה – רופאי משפחה וילדים הרואים את המטופלים לראשונה, אחיות, עובדי שינוע המעבירים את המבחנות למעבדה, והלבורנטים עצמם שמבצעים את הבדיקה. חלק מהם נמצאים בסיכון גבוה עוד יותר, מפאת גילם, או העובדה שהם נמצאים בדיכוי חיסוני.
רופאת משפחה מדוכאת חיסון: אני מגיעה לעבודה ורועדת מפחד. יש לי הרבה מטופלים גברים מהקהילה הגאה שלא יודעים אם נדבקו או לא, גם אלה שלא שסובלים משלפוחיות, עלולים להדביק אותי. וכל הדבקה כזו יכולה פשוט לסכן את חיי. זה פשוט אבסורד שדווקא אותנו, אלה שחשופים לחולים, משרד הבריאות פשוט מפקיר"
אחת מהם היא הילה (השם המלא שמור במערכת), רופאת משפחה באחת מקופות החולים בתל אביב, המטופלת בזריקה ביולוגית שמשייכת אותה לקבוצה בדיכוי חיסוני: "אני מגיעה לעבודה ורועדת מפחד", היא מספרת, "יש לי הרבה מטופלים גברים מהקהילה הגאה שלא יודעים אם נדבקו או לא, גם אלה שלא שסובלים משלפוחיות, עלולים להדביק אותי. וכל הדבקה כזו יכולה פשוט לסכן את חיי. זה פשוט אבסורד שדווקא אותנו, אלה שחשופים לחולים, משרד הבריאות פשוט מפקיר".
רופא נוסף שאף הוא איבחן כבר חולי אבעבועות קוף, סורב על ידי משרד הבריאות לקבלת החיסון.
קראו עוד:

איך מאבחנים?

נגיף אבעבועות הקוף מדביק לרוב עוד לפני פרוץ התסמינים שמתחילים כשבוע עד שבועיים לאחר ההדבקה: התסמינים מתחילים עם תקופת "פרודרום" בת כיומיים המלווה בחום גבוה, חולשה, כאבי שרירים, בחילות או הקאות, לאחריהם מתחילות להופיע שלפוחיות. בדרך כלל, הנגעים מופיעים תחילה באזור איבר המין או פי הטבעת ומשם מתפשטים לרחבי הגוף.
כדי לאבחן את המחלה, יש צורך לנעוץ מקלון לתוך שלפוחית, לפוצץ אותה, כך שהנוזל בתוך השלפוחיות ובו מיליוני וירוסים מיקרוסקופיים ייספג בקצה המקלון ומשם אל המעבדה. הדגימה נשלחת אל מעבדה נגיפית. כך שבכל בדיקה כזו של חולה פוטנציאלי, מעורבים רופא ראשוני המאבחן, לעיתים גם רופא עור המאשר את החשד, אחות המבצעת את הבדיקה, ועובדי מעבדה. כל חולה כזה כפי שאפשר להבין, חושף כחמישה אנשי צוות רפואי לסכנת ההדבקה.
1 צפייה בגלריה
מטוש אבעבועות הקוף
מטוש אבעבועות הקוף
אנשי הצוות הרפואי חשופים למחלה
(צילום:shutterstock)
משרד הבריאות מסר בתגובה: "אנו מחויבים לבריאותם של העובדים במערכת הבריאות. היחידה למניעת זיהומים הוציאה הנחיות ברורות כיצד עובדים יכולים להגן על עצמם, ולמרות עשרות אלפי מקרים שנדבקו בעולם, ההדבקה עקב חשיפה תעסוקתית נדירה ביותר. עם זאת, אנו ממשיכים לבחון את ההנחיות במטרה להגדיר את עובדי מערכת הבריאות שיקבלו את החיסון ויהיו מוגנים יותר".