מגפת אבעבועות הקוף ממשיכה להתפשט: מחסור עולמי בחיסון נגד המחלה הביא לעלייה במקרי ההדבקה, רובם בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. רבים מהנדבקים מדווחים על חום גבוה, כאבי שרירים, חולשה וכאבים עזים באזור הפצעים.
קראו עוד:
עד כה קיבלה רק תרופה אחת אישור חריג לטיפול באבעבועות הקוף, אלא שהיא כמעט לא נוסתה על בני אדם: המחקרים כללו רק ניסויים בבעלי חיים, ומהם מסיקים שהתרופה תהיה יעילה ובטוחה גם בטיפול בבני אדם. משרד הבריאות נמצא בהליכי רכש של התרופה, שתינתן במקרים חריגים של מחלה קשה מאוד.
התרופה נקראת TPOXX, והיא אושרה על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לטיפול באבעבועות שחורות, מחלה שנכחדה מהעולם וששייכת לאותה משפחה של נגיפים כמו אבעבועות הקוף. התרופה אושרה לטיפול באבעבועות שחורות במסגרת תהליך רגולטורי מיוחד הנקרא "חוק החיות", המאפשר ל-FDA לאשר תרופה בלי לבדוק אותה קודם בבני אדם. מכיוון שאבעבועות שחורות נכחדה מהעולם, לא ניתן היה לבדוק את התרופה על אנשים, והיא נוסתה על בעלי חיים.
2 צפייה בגלריה
TPOXX תרופה נגד אבעבועות הקוף
TPOXX תרופה נגד אבעבועות הקוף
התרופה TPOXX. נוטלים פעמיים ביום למשך 14 ימים
במהלך הניסויים קיבלו קופים וארנבים מנות קטלניות של אבעבועות הקוף. יותר מ-90% מאלו שטופלו בתרופה TPOXX, שרדו, בהשוואה לאחת מכל 20 חיות שטופלו בתרופת פלצבו. דיווחים של חולים ספורים שקיבלו את התרופה באישור חריג, הראו שהיא יכולה להקל על חום ועייפות ולהפחית את החומרה ואת הכאב הקשורים לנגעי אבעבועות הקוף. את התרופה נוטלים פעמיים ביום למשך 14 ימים.
כ-90% מהחיות שטופלו בתרופה, שרדו, בהשוואה לאחת מכל 20 חיות שטופלו בתרופת פלצבו. דיווחים של חולים ספורים שקיבלו את התרופה באישור חריג, הראו שהיא יכולה להקל על חום ועייפות ולהפחית את החומרה ואת הכאב הקשורים לנגעי המחלה
התרופה פועלת על ידי בלימת הווירוס מיצירת עותקים של עצמו לאחר שהוא מדביק את תאי האדם. התהליך מתבצע באמצעות חסימת יכולתו של הנגיף ליצור סביבו מעטפת לאחר ששכפל את עצמו בתא שהדביק, כשנוגדנים ותאי דם לבנים מסוג T מחסלים את התאים שנדבקו בנגיף המעוכב. ככל שמשתמשים בתרופה מוקדם יותר לאחר ההדבקה, כך יכולתו טובה יותר בעיכוב התפשטות הנגיף בגוף, בהדבקת תאים אחרים ובגרימת מחלה חמורה.
בארצות הברית כבר פוזרו מלאים של התרופה בבתי מרקחת ובתי חולים נבחרים, ועשרות מטופלים כבר החלו לקבל אותה באישור מיוחד של מומחים למחלות זיהומיות. מאחר שהחולים מחויבים בבידוד, הם מקבלים את התרופה לבתיהם באמצעות שליח, בדומה להתנהלות עם התרופה נגד קורונה. בארץ היא תינתן כנראה תחת אישור חריג במקרים של מחלה חמורה או לנדבקים הסובלים מדיכוי חיסוני ושנמצאים בסיכון גבוה להידרדרות מסכנת חיים.
2 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף
ישראל רכשה עד כה כעשרת אלפים מנות
(צילום: shutterstock)
עד כה נדבקו באבעבועות הקוף קרוב ל-32 אלף איש בכ-90 מדינות - בעיקר בארצות הברית, בדרום אמריקה ובאירופה. בישראל דווח עד כה על 176 נדבקים, כולם גברים, אחד מהם איש צוות רפואי. הנגיף דוגר מספר ימים עד שנגרמים התסמינים: זה מתחיל בחום, בחולשה ובכאבי שרירים, ויומיים אחר כך מגיעה פריחה המתפתחת לכדי שלפוחיות.
מרבית ההדבקות מתרחשות כנראה לפני הופעת התסמינים, כך שאין דרך למנוע הדבקה, מלבד התחסנות. אלא שהחברה הדנית המייצרת את החיסון נגד המחלה מתקשה לספק את הדרישה העצומה. ישראל רכשה עד כה 10,000 מנות חיסון, ומשרד הבריאות אישר לתת אותן לקבוצה מצומצמת של גברים המקיימים יחסי מין עם גברים ושנמצאים בסיכון הדבקה גבוה. בינתיים ניתן לחסן רק במנה אחת, אף שההנחיות קובעות שיש לחסן בשתי מנות כדי להשיג את היעילות הנדרשת.
צוות הטיפול במגפות שהתכנס בשבוע שעבר קבע שניתן לחסן בינתיים במנה אחת כדי להביא לבלימה מסוימת של התפשטות המחלה בקרב האוכלוסייה שבסיכון. בהמשך, כשיירכשו מנות נוספות, תינתן המנה השנייה
צוות הטיפול במגפות שהתכנס בשבוע שעבר קבע שניתן לחסן בינתיים במנה אחת כדי להביא לבלימה מסוימת של התפשטות המחלה בקרב האוכלוסייה שבסיכון. בהמשך, כשיירכשו מנות נוספות, תינתן המנה השנייה. במשרד הבריאות עוקבים אחר הנחיות חדשות של ה-FDA, שלפיהן ניתן להזריק כמות קטנה יותר של כל חיסון, וכך ניתן לחלק את החיסון לחמש מנות. עד כה חוסנו בארץ כ-2,500 איש.