שבץ מוחי, או אירוע מוחי, הוא מחלה של כלי הדם במוח, המתרחשת כשיש הפרעה פתאומית באספקת הדם לרקמת המוח. אירוע מוחי גורם לנזק נוירולוגי שיכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות ולעיתים גם עלול לגרום למוות. כיום מוגדר השבץ המוחי כגורם המוות השלישי בעולם המערבי, והשני באפריקה ובאסיה, אחרי סרטן. בישראל יש כ-18 אלף מקרים של שבץ מדי שנה, כשההערכה היא שכרבע מהחולים הם מתחת לגיל 60, רבע מעל גיל 80 ומחציתם בני 60 עד 80. שבץ מוחי עלול להופיע בכל גיל, כולל בקרב ילדים. רק בשבוע האחרון שיתפה הדוגמנית היילי בולדווין-ביבר (25) את עוקביה באינסטגרם כי חוותה תסמינים של שבץ מוחי בעקבות קריש דם שחסם עורק במוחה.
קראו עוד:
קיימים שני סוגים עיקריים של אירועים מוחיים: הראשון הוא אירוע מוח איסכמי, המתבטא בחסימה של כלי הדם במוח ומהווה 91% מכלל מקרי השבץ המוחי; השני הוא אירוע הנובע מדימום במוח, שהוא פחות נפוץ בישראל.
3 צפייה בגלריה
היילי ביבר
היילי ביבר
היילי בולדווין ביבר. קריש דם חסם עורק במוחה
(צילום: GettyImages)

הסיבות להתפרצות שבץ מוחי

שלוש הסיבות הנפוצות לשבץ מוחי הן:
  1. תסחיפים שמגיעים מהלב בגלל פרפור
  2. מחלות של הלב, כמו טרשת עורקים המערבת את העורקים בצוואר או במוח עצמו
  3. מחלה חסימתית של העורקים הקטנים של המוח
במקרים של שבץ מוחי אצל מטופלים צעירים יש לחשוב על אפשרויות נוספות כמו הפרעות מבניות בלב או חור במחיצה בין העליות (PFO), שדרכו קרישים מהרגליים יכולים להגיע למוח, קרישתיות יתר גנטית או מחלות גנטיות אחרות שגורמות לשבץ, כמו מחלת פברי או אחרות. יש לבדוק גם חשיפה לסמים, שכן סמים כמו קוקאין, אמפטמינים וסמי פיצוציה עשויים לגרום לאירועים מוחיים גם במקרה של שימוש חד פעמי.
אפשרות נוספת שיש לבדוק אצל מטופלים צעירים היא דיסקציה: מצב שבו קרע בדופן פנימי של כלי דם מוביל להיווצרות קריש דם שעשוי להגיע למוח ולגרום לשבץ מוחי. דיסקציה שכיחה יותר בגילים צעירים, והיא אחראית לרבע מכלל המקרים של שבץ מוחי בקרב צעירים. נמצא קשר בין שבץ בגיל צעיר לזיהום בנגיף הקורונה במספר מנגנונים, כולל פגיעה של הנגיף בלב ובכלי הדם, במוח ובצוואר.
3 צפייה בגלריה
שבץ מוחי
שבץ מוחי
סמים כמו קוקאין, אמפטמינים וסמי פיצוציה עשויים לגרום לאירועים מוחיים גם במקרה של שימוש חד פעמי
(צילום: shutterstock)

על מה חשוב להקפיד כדי לצמצם את הסיכוי לשבץ?

מניעה ראשונית של שבץ מוחי נעשית על ידי הפחתת גורמי הסיכון למינימום, זאת בעזרת שמירה על אורח חיים בריא עם תזונה ים תיכונית בריאה, שמירה על פעילות גופנית סדירה מדי יום והפסקת עישון, לצד טיפול תרופתי במידת הצורך. כך למשל, לחולים הסובלים מטרשת עורקים, מיתר לחץ דם או מכולסטרול גבוה - יינתן טיפול תרופתי כדוגמת תרופות להורדת לחץ לערכים של 130/80 וכן סטטינים עם הורדת ערכי הכולסטרול הרע (LDL) ומדללי דם כאספירין. במטופלים עם היצרות משמעותית של עורקי התרדמה (שני עורקים מרכזיים שעוברים בצוואר ומספקים דם למוח), ניתן לטפל הן על ידי ניתוח והן על ידי הכנסת תומכן (סטנט) לעורק המוצר ובכך לצמצם משמעותית את הסיכון לשבץ.
בניגוד לסברה הקיימת, כיום ברור כי אירוע מוחי הוא לאו דווקא קל יותר בגיל צעיר, ובמקרים שבהם נגרמות חסימות של כלי דם גדולים, התמותה בקרב צעירים אף גבוהה יותר לעומת מבוגרים
בניגוד לסברה הקיימת, כיום ניתן לומר בביטחון כי אירוע מוחי הוא לאו דווקא קל יותר בגיל צעיר, ובמקרים שבהם נגרמות חסימות של כלי דם גדולים, התמותה בקרב צעירים אף גבוהה יותר לעומת מבוגרים. אחוז גדול מאלו הלוקים בשבץ מוחי בגיל צעיר, נשארים עם נכות גדולה לכל משך חייהם. אמנם, הסיכוי לחזור לתפקוד סביר לאחר האירוע גבוה יותר בקרב צעירים, אך זו בהחלט מחלה בעלת תחלואה ותמותה משמעותיות גם בקרב צעירים, ולכן עולה החשיבות להכרה ולזיהוי של סימנים לשבץ המוחי.

מבחן FAST

חלק מהנפגעים משבץ מוחי אינם מודעים למה שעובר עליהם, וייתכן שאינם חשים בשינוי בהתנהגותם. לכן, כשמזהים את הסימנים, יש לפנות את הנפגע בדחיפות למיון, עדיף באמבולנס, על מנת לנסות לצמצם ככל הניתן את הפגיעה. ככל שהמטופלים יגיעו מוקדם יותר למיון לאחר התחלת התסמינים, גדל הסיכוי לצמצום הנזק הקבוע, כיוון שאפשר לטפל כיום במגוון טיפולים תרופתיים ופולשניים ובאמצעותם לפתוח את כלי הדם החסומים.
במקרים רבים, דווקא הסביבה היא זו ששמה לב כשאדם סובל משבץ מוחי, ומכאן חשיבותם של בני המשפחה והקרובים, לזיהוי האירוע ולהגעה מיידית לקבלת טיפול.
חלק מהנפגעים משבץ מוחי אינם מודעים למה שעובר עליהם, וייתכן שאינם חשים בשינוי בהתנהגותם. לכן, כשמזהים את הסימנים, יש לפנות את הנפגע בדחיפות למיון, עדיף באמבולנס, על מנת לנסות לצמצם ככל הניתן את הפגיעה
אחד הכלים החשובים שיכולים לסייע לסביבה כשקיים חשש לשבץ מוחי, הוא מבחן FAST:
FACE: בקשו מהאדם לחייך. אם החיוך שלו מעוות, או שאינו שווה בין שני צדי הפנים, קיים חשד לאירוע מוחי.
ARM: בקשו מהאדם להרים את שתי ידיו לפנים. אם ניכר קושי בהרמת אחת הידיים, או שהיד צונחת ולא ניתן להחזיקה למשך עשר שניות לפחות, ייתכן שמדובר באירוע מוחי.
SPEECH: שימו לב אם הדיבור שלו אינו תקין, האדם בולע מילים, צליל הדיבור שלו השתנה או שהוא לא מוצא את המילים.
TIME: בדקו כמה זמן עבר מאז שהתחילו התסמינים. חשוב להגיע כמה שיותר מוקדם לקבלת טיפול.
לסיכום, ניתן למנוע שבץ מוחי על ידי טיפול נכון בגורמי הסיכון ולמזער את הנזק הקבוע באמצעות טיפול הולם ומהיר בתרופות ובצנתור, אך כל זאת, בתנאי שהנפגע יגיע במהירות לחדר המיון. לאחר שכבר אירע שבץ, טיפול מונע משני עם איזון מיטבי של גורמי הסיכון בתרופות ושינוי אורחות חיים הוא הכרחי לשימור המצב ולמניעת נזק נוסף.
הכותב הוא מנהל היחידה לטיפול בשבץ מוחי במרכז הרפואי הדסה עין כרם