הדיאטה הים תיכונית נחשבת בשנים האחרונות לאחת מהדיאטות הבריאות בעולם, לא רק בהקשר של שמירה על משקל גוף תקין, אלא גם בכל הקשור למניעת מחלות והטיפול בהן. בשנתיים-שלוש האחרונות נוספה גרסה חדשה לתזונה הים תיכונית, שמתבררת כבעלת יתרונות בריאותיים מובהקים נוספים. מדובר בדיאטה הים תיכונית הירוקה, והיא צוברת עדויות מחקריות הקשורות לשיפור מדדי בריאות רבים. לאחרונה, במחקר משותף של אוניברסיטאות בן גוריון והרווארד, היא אף נמצאה כבעלת השפעה מיטיבה על תפקוד המוח. את המחקר הובילה פרופ' איריס שי, מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופרופסור נלווית באוניברסיטת הרווארד.
עוד על הדיאטה הים-תיכונית:

במה שונה הדיאטה הים תיכונית הירוקה מהגרסה המסורתית?

הדיאטה הים תיכונית המסורתית כוללת הרגלי אכילה שהתפתחו במשך דורות במדינות אגן הים התיכון. שיטת תזונה זו מתבססת על בישול ביתי בדגש על גידולים עונתיים ופחות מזון מעובד. המזונות עליהם מתבססת הדיאטה הם פירות, ירקות, שמן זית, אבוקדו, דגים, פירות ים, קמחים מלאים וקטניות, בשילוב של עוף ומדי פעם בשר בקר. יין יכול להשתלב במידה מתונה עם הארוחה. גם מוצרי חלב נכללים בדיאטה הים תיכונית, בדגש על יוגורט וגבינות ופחות על חלב ניגר.
3 צפייה בגלריה
דיאטה ים תיכונית ירוקה
דיאטה ים תיכונית ירוקה
דיאטה ים תיכונית ירוקה. גרסה בריאה יותר
(צילום: shutterstock)
הדיאטה הים תיכונית הירוקה היא גרסה חדשה יחסית המתבססת על הדיאטה המסורתית אך בכמה שינוים שהופכים אותה ליותר ידידותית לסביבה ולבריאה יותר. בגרסה זו נמנעים לחלוטין מבשר בקר, בשר כבש, נקניקים ובשרים מעובדים בכלל. במקביל, מוסיפים מאכלים ומשקאות בעלי ערכים תזונתיים גבוהים. מדובר במאכלים אשר לא נכללו במקור בדיאטה הים תיכונית המסורתית, אך הם משדרגים את התפריט היומי מבחינת הערכים התזונתיים, בדגש על העלאת כמות נוגדי החמצון מסוג פוליפנולים בתפריט.
3 צפייה בגלריה
דיאטה ים תיכונית ירוקה
דיאטה ים תיכונית ירוקה
דיאטה ים תיכונית ירוקה
(צילום: shutterstock)

היתרונות הבריאותיים של הדיאטה הים תיכונית הירוקה

מחקרים רבים, שהתפרסמו בשנים האחרונות, בחנו את השפעת הדיאטה הים תיכונית הירוקה על מדדי בריאות שונים ומצאו השפעה ישירה ומובהקת על:
  • איזון וטיפול ברמות סוכר – לא מעט בזכות צמח המנקאי שנוסף לתפריט הדיאטה.
  • יעילות כנגד מחלת כבד שומנית שאיננה נגרמת מאלכוהול (Gut)
  • מפחיתה בכ-50% את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם
  • מעלה את רמות הורמון הגרלין בצום (הורמון הרעב, המשפיע לטובה על הפחתת השמנה ושיפור ברגישות לאינסולין)
  • קשורה בהורדה מובהקת של היקף הבטן וירידה בשומן התוך בטני, הנחשב לסוג השומן המסוכן בגוף.

התזונה שמשפיעה על תפקוד תאי המוח

שיתוף פעולה בין אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע לבין אוניברסיטת הרווארד בארה״ב בדק את ההשפעה של תזונה ים תיכונית ירוקה על המוח. המחקר התפרסם לפני כשבוע במגזין המדעי The American journal of Clinical Nutrition ומראה קשר הדוק בין המזון שאנחנו אוכלים להזדקנות ולתהליכים ניווניים במוח.
מטרת המחקר הייתה לחקור את ההשפעה של תזונה ים תיכונית ירוקה, אשר נחשבת לעשירה מאוד בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים ומכילה כמות נמוכה של בשר אדום או מעובד, על תפקודי המוח בהקשר של הגיל ותהליכים ניווניים.
תוצאות המחקר הראו שינוים מובהקים בניוון המוח בתוך 18 חודשים, כגון ירידה בנפח ההיפוקמפוס והתרחבות נפח חללים צידיים, כאשר קצב הניוון הואץ משמעותית מגיל 50
במחקר השתתפו 284 איש בטווח הגילים 82-31, אשר קיבלו במשך 18 חודשים שלושה סוגים שונים של דיאטות, כולן עם חסר קלורי (היפו-קלוריות):
  1. דיאטה סטנדרטית המומלצת לפי ארגוני הבריאות בעולם.
  2. דיאטה ים תיכונית בתוספת אגוזי מלך.
  3. דיאטה ים תיכונית ירוקה - שכללה תוספת של אגוזי מלך, ארבע כוסות תה ירוק ביום ומשקה המכיל את צמח המנקאי (כתחליף ארוחה בערב). בנוסף, המשתתפים קיבלו הנחיות להגביל או להפחית את צריכת הבשר האדום בתפריט.
בנוסף להנחיות התזונה השונות, משתתפי המחקר קיבלו תוכנית לפעילות גופנית אירובית ומנוי לחדר כושר.
לנבדקים נערכו סריקות MRI מוחיות לפני ובתום הניסוי, בהן נמדדו נפחי אזורים במוח הקשורים להזדקנות טבעית. תוצאות המחקר הראו שינוים מובהקים בניוון המוח בתוך 18 חודשים, כגון ירידה בנפח ההיפוקמפוס והתרחבות נפח חללים צידיים, כאשר קצב הניוון הואץ משמעותית מגיל 50. החוקרים גילו הפחתה משמעותית בקצב ניוון המוח בקרב משתתפי הדיאטות הים תיכוניות, ובעיקר בקרב משתתפי הדיאטה הים תיכונית הירוקה.
כאשר חיפשו החוקרים את הגורם המשפיע ביותר על השינויים במוח, הם הסיקו כי השיפור בבקרת הסוכר היה הגורם המשמעותי להאטת הזדקנות המוח. השינוי ברמות הסוכר מיוחס לתזונה הים תיכונית הירוקה, וכבר דובר עליו במחקרים קודמים.
תוצאות המחקר מראות שצריכה מוגברת של תה ירוק, מנקאי ואגוזי מלך, לצד צריכה מופחתת של בשר אדום ומעובד, נקשרו באופן מובהק להאטה בסמנים האנטומיים במוח הקשורים להזדקנות מוחית. החוקרים הצליחו לזהות נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים בשתן שמקורם בתזונה הירוקה, ואשר נקשרו להאטת ההזדקנות המוחית.
ד״ר אלון קפלן, שהוביל תחום זה במחקר, ציין: ״הממצאים שלנו עשויים להצביע על דרך פשוטה, בטוחה ומבטיחה להאט את ניוון העצב הקשור לגיל, על ידי הקפדה על תזונה ירוקה ים תיכונית״.
תוצאות המחקר מראות שצריכה מוגברת של תה ירוק, מנקאי ואגוזי מלך, לצד צריכה מופחתת של בשר אדום ומעובד, נקשרו באופן מובהק להאטה בסמנים האנטומיים במוח הקשורים להזדקנות מוחית
נראה שבסיס הדיאטה הים תיכונית המסורתית, בתוספת מאכלים ומשקאות העשירים בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים, והפחתה בצריכת בשר אדום ומעובד, הם חלק מכוחה הבריאותי המובהק של הגרסה הירוקה. חשוב לציין כי מדובר במחקרים של השנים האחרונות בלבד, ודרושים עוד מחקרים ובחינה של היתרונות הבריאותיים שלה לאורך זמן. עם זאת, כבר עכשיו ניתן לזהות פוטנציאל בריאותי גבוה הקושר את הדיאטה הים תיכונית הירוקה עם שיפור מדדי בריאות, וישנו מקום לבחון אותה יותר לעומק בתפריט היומי של כל אחד ואחת מאיתנו.
יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc