השתלת ריאות ראשונה בישראל מתורמת בת 86 נערכה בשבוע שעבר בגבר בן 65 במרכז הרפואי שיבא, זאת במקביל לתרומת כבד, מאותה אישה, שהושתל בחולה קשה באיכילוב. "מבוגרים בני 80 ויותר יכולים לתרום איברים כי בריאותם טובה יותר, הודות לפעילות גופנית, תזונה נכונה ומודעות למניעת מחלות", הסבירה ד"ר גניה מחמיד, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי ברמב"ם.
1 צפייה בגלריה
קלרה אלקיים ז"ל
קלרה אלקיים ז"ל
"הנשמה שלה, הנשימה שלה, והלב הענק שלה הם תו זהב". קלרה אלקיים ז"ל
(צילום באדיבות המשפחה)
קלרה אלקיים ז"ל, בת 86 מקרית ביאליק, הגיעה בשבוע שעבר לבית החולים רמב"ם בחיפה עקב דימום מוחי, ולמרות מאמצי הרופאים להצילה הם נאלצו לבסוף לקבוע מוות מוחי. קלרה הייתה חתומה על כרטיס אדי לתרומת איברים ומשפחתה בקשה למלא את צוואתה, ולתרום את איבריה להצלת חיים.
קראו עוד:
בשיבא מציינים כי זו ההשתלה הראשונה בישראל של ריאות מתורם בגיל כה מבוגר. המושתל הינו גבר בן 65. "בעשור האחרון ישנה הבנה כי ריאות הן איבר עמיד היכול לתפקד באופן מלא ויעיל גם כאשר מדובר בתורם שבעבר לא נחשב כאידיאלי", מסביר ד"ר לירן לוי, מנהל השירות להשתלת ריאות בשיבא. "התורמת, פרט לגילה המתקדם, הייתה ללא היסטוריה של עישון ועם תפקוד תקין לחלוטין של הריאות. ואכן המושתל מתקדם ומחלים בהצלחה".
הכבד שהונצל מגופה של אלקיים, הושתל בבית החולים איכילוב, בחולה קשה שהמתין זמן רב להשתלה, בין היתר בשל סוג הדם הנדיר שלו. "כשקיבלנו הודעה על תרומה מבת 86 הבנו שזו הזדמנות עבורו. השתמשנו בטכנולוגיה חדשה לשיפור הכבד לפני ההשתלה", מסביר פרופ' ניר לובצקי, מנהל המחלקה לניתוחי כבד, לבלב והשתלות במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב). "מהלך ההשתלה היה תקין והכבד החל לתפקד מיידית. כעת החולה נמצא בשלבי החלמה".

תקרת הגיל נשברה

"בשנים האחרונות שברנו את תקרת גיל התורמים, הגיל כבר אינו קריטריון עבורנו, אלא תפקודי האיברים, כפי שהם נצפים בבדיקות המעבדה וההדמיה", מוסיפה ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות. "בכל פעם שמאותר מועמד במוות מוחי בגיל גבוה מ-80, אני פונה למשתילים ומציגה להם את נתוניו הרפואיים, וכמעט תמיד הם מאשרים להמשיך בתהליך, ולהציע למשפחה הליך של תרומת איברים".
"היא חיה מחוץ לקופסא, יצרה תקדימים בכל יום מחדש, ובתוך מציאות של ריחוק ופחד, היא יצרה מפגשים, אהבה, קרבה, שמחה וחיות אינסופית. כשהיה קושי היא תמיד אמרה לנו לנשום עמוק"
"אמא הייתה אדם מלא חסד, שמחת חיים ואהבת אדם", מספרת בתה של קלרה. "היא חיה מחוץ לקופסא, יצרה תקדימים בכל יום מחדש, ובתוך מציאות של ריחוק ופחד, היא יצרה מפגשים, אהבה, קרבה, שמחה וחיות אינסופית. כשהיה קושי היא תמיד אמרה לנו לנשום עמוק. הנשמה שלה, הנשימה שלה, והלב הענק שלה הם תו זהב בעולם הזה ובעולם הבא".