כל המחוברים למכונת לב־ריאה, "אקמו", הם מתחת לגיל 60, וכל החולים שנפטרו אחרי שהסתייעו בה – אינם מחוסנים. כך עולה מנתוני החברה הישראלית לאקמו.
מתחילת המגפה הפכה מכונת האקמו לאחד המדדים הבולטים למצב החמור והמורכב של הקורונה, כשחולים קשים מאוד חוברו אליה. כמחצית מהמחוברים לאקמו אינם שורדים ונפטרים כתוצאה מסיבוכים של המחלה.
קראו עוד:
מהנתונים עולה כי בחודשיים האחרונים, במהלך הגל הרביעי, חוברו לאקמו בסך הכל 31 חולי קורונה שמצבם הפך קריטי. למרבה הצער, חמישה נפטרו – וכולם לא היו מחוסנים. מנגד, שישה נגמלו מהמכונה.
בסך הכל שישה חולים מחוסנים חוברו לאקמו – כולם מעל גיל 60 שחוסנו לפני 6-4 חודשים. כל שאר 25 המטופלים במכונה – למעט אחד – היו בני 38 עד 60 ולא היו מחוסנים.
1 צפייה בגלריה
אקמו
אקמו
כל החולים שמחוברים לאקמו - לא מחוסנים
(צילום: זיו קורן)
"הדבר המרכזי שעולה מהנתונים הוא העובדה שהחולים שאינם מחוסנים הם הקשים ביותר", מסביר ד"ר יגאל כסיף, יו"ר החברה הישראלית לאקמו, "מדובר בקבוצת הגילים 40 עד 60 שמחוברים לאקמו. רק מתוכה נפטרו חולים, לעומת החולים המחוסנים שהם מבוגרים יותר, עם מחלות רקע, ועד כה אף אחד מהם לא מת. כל חמשת הנפטרים וכל מי שמחובר לאקמו מתחת לגיל 60 – אינו מחוסן. זה כל כך חד־משמעי וכל כך צועק, שרופאי האקמו היו נסערים במהלך סוף השבוע מהעובדה הזו, לאחר שסיימנו לרכז את הנתונים".
לדברי כסיף, "מכונת האקמו היא הביטוי הקריטי ביותר של המחלה, ושל ההתקפה הקשה של הנגיף על מערכת הנשימה והריאות. כשאנחנו מדברים על חולים קשים, בחלק מהמקרים מדובר בכאלה שמחייכים ומתקשרים. ששת המחוסנים היחידים שמחוברים למכונת אקמו הם מבוגרים מעל גיל 60 שחוסנו לפני 6-4 חודשים. אגיד את זה בצורה שהיא פחות בוטה: חיסון מגן ממוות, או לפחות מאקמו. מי שלא ראה חולה קורונה על אקמו לא מבין במה מדובר. אלה אנשים במצב טרגי שבימיהם האחרונים אפילו לא יכולים להיפרד מיקיריהם. חולי האקמו מדגימים את הצד הכי קיצוני של המחלה, וקרוב למחציתם נפטרים".
בימים האחרונים חוברו גבר בן 48 ואישה בת 51, לא מחוסנים, לאקמו בבית החולים וולפסון בחולון. "כל מי שחובר אצלנו לאקמו לא התחסן", אומר ד"ר אריה סורוקסקי, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בבית החולים. "אנשים שלא חוסנו, במיוחד הצעירים, מאוד פגיעים, וחלקם מגיעים למצב קשה. אם לחולה חסר חמצן בדם, אנחנו נותנים לו חמצן. וכשזה לא מספיק, מחברים אותו למכונת הנשמה. במקרים קיצוניים גם מכונת ההנשמה אינה מצליחה להציל את החולה, כי הריאות כל כך חולות שהן לא יצליחו לחמצן את הדם. במקרים האלה אנחנו מחברים לאקמו. רק אחרי שאני מדבר עם בני המשפחות של החולים שמחוברים למכונה, הם הולכים להתחסן".
בתוך כך, במסיבת עיתונאים שקיימו אתמול מול משרד הבריאות הזהירו שבעה מנהלי בתי חולים ציבוריים שיפסיקו לקבל החל מהיום חולי קורונה, בטענה שהופרו הסכמים עימם והם מתקשים להתמודד עם המגפה. למרות התוספת התקציבית שתקבל מערכת הבריאות, המנהלים אומרים שחסרים להם תקציבים כדי להעניק טיפול לציבור.
מנכ”ל בית החולים שערי צדק, פרופ’ עופר מרין, אמר כי החל מיום רביעי יעברו בתי החולים לעבוד במתכונת שבת. שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ”ל משרדו פרופ’ נחמן אש הגיעו למסיבת העיתונאים וקראו למנהלים לדון עימם במחלוקות.