מנהל המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, יקבל את פרס ישראל בקטגוריית "גבורה אזרחית". הוועדה שמינה שר החינוך יואב קיש המליצה על ד"ר קוגל בשל עבודתו במכון והפעולות שביצע בזיהוי חללים ונרצחים מאז 7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
ד"ר חן קוגל, זיהוי חללים במכון לרפואה משפטית, המכון לרפואה משפטית
ד"ר חן קוגל, זיהוי חללים במכון לרפואה משפטית, המכון לרפואה משפטית
ד"ר חן קוגל ניצח על המאמץ הלאומי לזהות נרצחים וחללים
(צילום: אביגיל עוזי)
ד"ר קוגל הגיב בהתרגשות על ההודעה: "אני מודה מאוד לוועדת פרס ישראל שהחליטה להעניק לי את הפרס בתחום הגבורה האזרחית. זה מרגש אותי וזה כבוד גדול עבורי. אולם, הפרס הזה אינו מיועד לי אישית, אלא לכל צוות המכון הלאומי, שעובדים איתי לילות כימים כדי לתת זכר לכל אותם האנשים שמתו, נרצחו ונטבחו באכזריות ולתת מזור למשפחותיהם, בין אם בשגרה היומיומית של מדינת ישראל ובין אם באירועים לאומיים שונים וכואבים.
"הפרס הזה ניתן על גבורה אזרחית, אך בימים אלו איני מסוגל להכניס עצמי תחת כותרת זו, שכן בחודשים האחרונים נתקלתי בגיבורים של ממש. באנשים שחירפו נפשם כדי להציל אחרים בעודם מוותרים על חייהם. באזרחים שנלחמו בגבורה על היותם ישראלים ויהודים, תושבי האדמה הזו.
"צוות המכון הלאומי עובד בחודשים אלו ללא הפסקה, בכבוד ובענווה, כדי לאפשר מעט מזור למשפחות הנרצחים. אני מודה לכל הצוות שלוקח חלק בתפקיד החשוב שממלא המכון במדינה, כשותף מרכזי בהליכי רפואה ומשפט לטובת עשיית הצדק וגילוי האמת. בימים אלו אני מוצא לנכון להשתתף בצערן העמוק של כל המשפחות שאיבדו את יקיריהם".
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר: "מאז 7 באוקטובר הצוותים הרפואיים כולם הפגינו גבורה אזרחית מעוררת השראה. אני גאה מאוד שעבודתו של המכון הלאומי לרפואה משפטית במשרד הבריאות זוכה להכרה זו. החל מאותו בוקר נורא, הצוותים במכון עבדו לילות כימים תוך הקרבה אישית ומסירות נפש גדולה על מנת לתת ודאות למשפחות הנרצחים. השנה האחרונה הדגישה בפני הציבור את העבודה המסורה של המכון בעצימות גבוהה במיוחד במלחמה, ואולם מסירותם של הצוותים הייתה תמיד, לאורך שנים רבות, באירועים נקודתיים ורחבים כאחד".
שר הבריאות אוריאל בוסו בירך את ד"ר קוגל, ואמר כי "עובדי המכון לרפואה המשפטית הזיזו את חייהם האישיים הצידה ועבדו מסביב לשעון כדי להשלים את משימת הקודש ולתת שם ופנים למאות מנוחים ואלפי דגימות שהגיעו מן תופת. הם עמדו במשימה הקשה בגבורה והקריבו מעצמם עבור הזולת. זוהי רוח המפקד. ד"ר קוגל מנהיג את המכון לרפואה משפטית כבר 11 שנים ברגישות, בענייניות ובצניעות. תמיד מוודא שהעבודה תתבצע במקצועיות מוחלטת וללא פניות. ד"ר קוגל הוא דוגמה ומופת לדרך שבה אמור לנהוג שליח ציבור מסור ואכפתי ואין ראוי ממנו לזכות בפרס ישראל".
ההודעה על זכייתו של ד"ר קוגל בפרס תופסת אותו בעיצומו של משבר חריף במכון לרפואה משפטית באבו כביר. שלושה רופאים בכירים במכון ובהם ד"ר מאיה פורמן, מנהלת היחידה לרפואה משפטית פתולוגית, מאיימים להתפטר בעוד פחות מחודשיים. הם נקבו בתאריך לסיום העסקתם בחודש מאי בשל העומס הרב שמוטל עליהם. אם יממשו את איומם, יישארו במכון רק מומחה אחד, המנהל ד"ר חן קוגל, רופא נוסף ועוד ארבעה מתמחים.
יחד עם ד"ר פורמן מאיימים לפרוש גם ד"ר אלון קריספין וד"ר הדס גיפס, כולם רופאים מוערכים מאוד שזכו להוקרה על עבודתם המקצועית. נזכיר שלפני כשלושה חודשים וחצי חשפנו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" את איומו של מנהל המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, לפרוש מתפקידו על רקע מצוקת כוח אדם קשה. בפגישה שקיים באותם ימים עם בכירי משרד הבריאות ובהם המנכ"ל משה בר סימן טוב, חשף את מצבו העגום של המכון שפועל עדיין בתנאים ירודים ובמבנה ישן שאינו הולם את עבודתו החשובה.
בהקשר זה אמר בר סימן טוב כי "לא ניתן להתעלם מכך כי לצד גילוי המסירות המקצועית, המכון לרפואה משפטית נמצא במשבר מתמשך המתבטא במחסור בכוח אדם ובתשתיות לא מתאימות. בשנה האחרונה התחלנו במשרד הבריאות בתהליכים להרחבת המכון הלאומי ולחיזוקו. הנחנו אבן פינה למכון חדש, איכותי וראוי. כעת, יחד עם משרד האוצר וההסתדרות הרפואית, עלינו לפעול לשיפור תנאי השכר של רופאי ועובדי המכון במטרה להרחיב את מעגל העובדים ולתגמל כראוי את פועלם. אנו נחושים להמשיך בכך על מנת להבטיח את קיומו של דור רופאים מצוין במכון כמו הדור הנוכחי ולהמשיך לתת מענה לצרכי מדינת ישראל, הן בשגרה והן בחירום".
2 צפייה בגלריה
המכון לרפואה משפטית קורבנות נרצחים מטבח 7 באוקטובר
המכון לרפואה משפטית קורבנות נרצחים מטבח 7 באוקטובר
בין הראיות המצמררות שנאספו במכון לרפואה משפטית: תושבים בעוטף נכפתו, נאזקו גם בכבלי חשמל, ואז נרצחו ביריות
(צילום: אביגיל עוזי)
בתקופה שלאחר מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר פעלו מומחי המכון לרפואה משפטית לילות כימים להשלים את הזיהוי הפתולוגי כדי להביא מעט מזור למשפחות האבלות וכדי שיהיה להן קבר לבכות עליו. כמה מהראיות המטלטלות שנאספו במכון נחשפו ב-ynet. בין היתר תועדה ילדה שנורתה בראשה מטווח אפס ואז נכרת ראשה. צילום הדמיה אחר חשף כיצד המחבלים שרפו אדם שקודם לכן דקרו אותו, ירו בו ודרסו אותו. כמה מהקורבנות נקשרו בכבלי חשמל שהמחבלים עקרו ממכשירים ביתיים. אחדים תועדו כשהם מנסים לגונן על ראשם בידיהם, ואז נרצחו ביריות.
ימים ספורים לאחר מתקפת הטרור, סיפר בריאיון לכתבתנו אריאלה איילון כיצד זוהו במכון אב ובנו מתוך גוש שרוף: "ראינו דברים חסרי תקדים. הרוע בהתגלמותו. מגוש שחור חרוך הצלחנו לזהות שמדובר באב שמחבק את הילד הקטן שלו. אחרי ששניהם נורו מקרוב, המרצחים שרפו את הגופות ועוד כרכו חוט ברזל סביבן. אי אפשר לכנות את זה 'אכזריות', כי זו מילה שלא ממצה מספיק את הסיטואציה. זה פשע נגד האנושות, לא פחות".
ד"ר קוגל חבר בוועדה שכבר קבעה את מותם של נעדרים בהיעדר גופה. בוועדה חברים גם ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות ד"ר הגר מזרחי, מנהל בית החולים שערי צדק פרופ' עופר מרין, אנשי צבא, משטרה ורב. יחד הם צפו בסרטוני מצלמות אבטחה ובסרטונים שהופצו ברשתות ובטלגרם, "אנחנו מקבלים את הממצאים וצריכים להחליט שני דברים: אחד, האם מי שאנחנו רואים בתמונה זה מי שאנחנו מדברים עליו? נניח שזו מצלמת אבטחה או מצלמת רכב, האם זה האיש, והאם האדם הזה מת. אנחנו מנסים על פי נתונים רפואיים לקבוע אם האדם הזה בחיים. על פי פציעות שאנחנו רואים, על פי תנועות נשימה, אם יש או אין, תנועות עפעפיים, סימנים שיכולים להיות בגופה לאחר המוות", סיפר בשעתו בריאיון ל-ynet.

לפני כשבועיים הונחה אבן הפינה למכון לרפואה משפטית שיוקם לצד המרכז הרפואי שמיר אסף הרופא. במקום המבנה המיושן, המוזנח והמיתולוגי באבו כביר שבדרום תל אביב, יוקם מבנה חדיש ועתיר טכנולוגיה מתקדמת לרווחת העובדים והמבקרים. במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר הוכח מעל לכל ספק שהמבנה באבו כביר בתל אביב שנחנך ב-1955 צר מלהכיל את כמות הגופות בשעת אסון. ד"ר קוגל אמר בטקס כי "המכון לרפואה משפטית הוא מוקד של מצוינות ושל עבודה מסורה ומלאת השראה. מי ייתן שהמכון שייבנה יהיה מוקד ידע ומקור משיכה לרופאים ומומחים וימשיך להיות שותף מרכזי בהליכי רפואה ומשפט לטובת עשיית הצדק וגילוי האמת".
כמויות הגופות ורמת הרוע שעימן התמודדו עובדי המכון לרפואה משפטית והמתנדבים שהגיעו לסייע הציפו גם קושי רגשי כבד: "אני לא זוכר אף אירוע כזה. הייתי בפיגועים קשים מאוד באוטובוסים, בתקופת האינתיפאדה השנייה, ולא היה אף אירוע שדומה לזה. לא ברשע ובמפלצתיות שיש שם, ולא בכמויות. באו אנשים ועשו פשוט פוגרום בתוך המדינה, ביהודים, וזה לא קרה אף פעם. אולי מאז מאורעות תרפ"ט בעצם", שיתף מנהל המכון לרפואה משפטית בריאיון ל-ynet שפרסמנו לפני כשלושה חודשים.