חולי דמנציה שסובלים מהפרעות התנהגות יוכלו לקבל מרשם לקנאביס רפואי. זאת, בעקבות מחקר של בית החולים לניאדו בנתניה לפני כשנתיים, שתוצאותיו פורסמו ב-ynet, שהראה שימוש בקנאביס רפואי משפר משמעותית הפרעות התנהגות שונות של החולים. המחקר, שנערך על ידי ד"ר ורד חרמוש - מנהלת האגף הגריאטרי בלניאדו ויו"ר האיגוד הגריאטרי בישראל - בשיתוף עם חברת תיקון עולם, הופך השבוע להתוויה רפואית רשמית של היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (היק"ר). מעתה יוכלו נוירולוגים, גריאטרים ופסיכיאטרים לתת מרשמים לקנאביס לחולי דמנציה הסובלים מהפרעות התנהגות.
קראו עוד:
הפרעות התנהגות הן חלק בלתי נפרד ממחלת הדמנציה ומייצרות עומס על החולים ועל משפחותיהם. רופאים נתקלים במטופלים רבים שנעשים אלימים פיזית ומילולית, יוצאים לשוטטויות תמוהות, יורקים או חוזרים על דבריהם פעם אחר פעם. ד"ר חרמוש, המטפלת בחולי דמנציה כבר שנים, בחנה השפעה של נטילת קנאביס רפואי עליהם. המחקר, שארך כשנה וחצי, כלל 64 מטופלים בגיל ממוצע של 80, והתוצאות היו חיוביות: אצל כלל המטופלים שופרו בממוצע שלוש הפרעות התנהגות, ואצל 72% חל שיפור דרמטי בהפרעה אחת לפחות - וכל זה בלי שאובחנו תופעות לוואי יוצאות דופן עקב נטילת הקנאביס.
המחקר, שארך כשנה וחצי, כלל 64 מטופלים בגיל ממוצע של 80, והתוצאות היו חיוביות: אצל כלל המטופלים שופרו בממוצע שלוש הפרעות התנהגות, ואצל 72% חל שיפור דרמטי בהפרעה אחת לפחות - וכל זה בלי שאובחנו תופעות לוואי יוצאות דופן
יודגש כי מדובר בנתונים ראשוניים, כך שיש צורך להמשיך לבצע עבודות מחקר בנושא.
1 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי. "תוצאות מחקר הופכות להתוויה רפואית רשמית", אומר מנכ"ל לניאדו
(צילום: Shutterstock)

ד"ר ורד חרמושד''ר ורד חרמוש
"אני שמחה שהיחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות קיבלה את תוצאות המחקר, ושכעת ניתן יהיה להפחית משמעותית סבל מחולי דמנציה", אמרה ד"ר חרמוש. "הליך המחקר הממושך בחן את יעילותו של מתן הקנאביס הרפואי, כמו גם את בטיחות ההתוויה, וכיום אין ספק בנוגע ליעילות ולבטיחות של מתן התרופה".
נדב חן, מנכ"ל לניאדו, אמר: "המחקר הוא אחת מאבני היסוד לפיתוח ולקידום הרפואה בכלל ובלניאדו בפרט. הסיפוק הגדול ביותר עבורנו הוא שתוצאות מחקר הופכות להתוויה רפואית רשמית. אני מברך את ד"ר חרמוש שהובילה את המחקר במשך תקופה ממושכת".
ד"ר ליהי בר-לב שליידר, החוקרת הראשית של חברת תיקון עולם, הוסיפה: "זן הקנאביס מסוג דמנטליפ הוכח כיעיל בהפחתת סימפטום מרכזי וקשה לטיפול בחולי דמנציה - הפרעות התנהגות. אנחנו מברכים את משרד הבריאות ובטוחים שהחלטה זו תהווה עוגן להכרה בדמנטליפ עבור דמנציה גם במדינות אחרות".