הערב (יום ד') מגיעה לשיאה פרשת הילדות מעזה בתל השומר ו-13 החולים הנוספים מעזה המאושפזים במזרח ירושלים. רופאים התייצבו למחות נגד החזרת שתי ילדות לעזה וקרוביהן שעשויה לצאת לפועל בשעות הקרובות. במקביל דחה בג"ץ ביממה את סילוקם של 13 חולים מבתי חולים במזרח ירושלים לעזה, וחייב את המדינה להשיב עד מחר.
אלו תושבי עזה שאמורים לשוב מתל השומר לרצועה:
  • ילדה חולת סרטן בעין אחרי טיפולים
  • אב של ילדה שגוססת
  • ילדה תורמת מח עצם לאחיה שאמה מלווה את הבן הנתרם. הילדה והסבתא יוחזרו לעזה, אם תתממש כוונת מערכת הביטחון
2 צפייה בגלריה
מפגינים נגד גירוש חולי סרטן בית חולים ספרא
מפגינים נגד גירוש חולי סרטן בית חולים ספרא
תושבי הרצועה עם צוותי רפואה שבאו להפגין למענם בבית החולים ספרא
(צילום: שמוליק דודפור)
לדברי הרופאים, "אנחנו פה כי אנחנו מטפלים בהם ולא יכולים לשלוח אותם למותם. אם לא רפואית אז רגשית, אם כי גם ברמה הרפואית. זו לא המלחמה שלנו והמלחמה היא לא איתם. הילדים מטופלים שקיבלו אישור להיות פה ממשרד הביטחון ולשהות בישראל. אם כבר, זה המקום של מדינת ישראל לנצל הזדמנות להיות אנושית בתוך הסיטואציה של מלחמה".
מוקדם יותר הגיש ארגון "רופאים לזכויות אדם" עתירה לבג"ץ בניסיון לקבל צו ביניים שימנע את הוצאת הילדים. כאמור, בג"ץ דרש מהמדינה להשיב עד מחר והקפיא את המצב - לפחות בבתי החולים במזרח ירושלים. מוקדם יותר חשפנו כאן שבשל החלטת מערכת הביטחון, ילדים ומבוגרים חולי סרטן ומחלימים מסרטן מעזה שמטופלים בבית החולים ספרא בתל השומר ובבתי חולים במזרח ירושלים אמורים לשוב ביממה הקרובה לרצועה.
הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה בעמותת "רופאים לזכויות אדם", אמרה ל-ynet: "מערכת הביטחון היא זו שאישרה את הכניסה שלהם אבל אני בכלל לא מתווכחת על זה. כל המשוואה הזו בעיניי איומה ונוראית, כלומר אם מישהו מתנהג רע אז אני גם צריכה להתנהג רע? הילדים האלה חפים מפשע". צפו בריאיון איתה:

היא הוסיפה: "מדובר בשלושה ילדים חולי סרטן, ויש גם פצועים מהמלחמה. אחד הפצועים הוא בן 82, לא מאשימים אותו הרי בכלום. במלחמה אתה מטפל, וקציני צה"ל יגידו לך את זה, בפצועים של האויב. אתה מטפל גם במי שלפני שנייה רצה להרוג אותך. אלו כללים. אי אפשר לומר לרופאים, אתם חלק מההענשה.
"הייתי רוצה שלא יהיו מלחמות ושחמאס יתנהג יפה, הייתי רוצה שישחררו את החטופים והשבויים, אבל זה לא קורה. לא אקח חלק ברוע הזה ואזרוק ילד קטנצ'יק שרק עבר השתלת מח עצם לעזה. אנחנו צריכים להיות גאות וגאים ברופאים ורופאות שלנו, בשיבא ובמזרח ירושלים, שאומרים 'הצלנו חיים וטיפלנו, אל תהרגו אותם'".
בין המאושפזים בבתי החולים במזרח ירושלים נמצאים גם כמה אזרחים עזתים פצועי המלחמה. לפי העתירה, החולים העזתים בבתי החולים במזרח ירושלים קיבלו הוראה להיות מוכנים לתזוזה בלילה שבין רביעי לחמישי ב-03:00. בעתירה לבג"ץ נגד הממשלה, שר הביטחון, מתאם הפעולות בשטחים והמנהל האזרחי, נכתב כי "העברתם של החולים ומלוויהם לרצועת עזה תגרום להם נזק בלתי הפיך, תסכן את חייהם ותסכל את האפשרות לדון בעתירה". ארגון רופאים לזכויות אדם ביקש מבית המשפט לקיים דיון דחוף בנסיבות העניין.
2 צפייה בגלריה
מפגינים נגד גירוש חולי סרטן לעזה בית חולים ספרא
מפגינים נגד גירוש חולי סרטן לעזה בית חולים ספרא
מפגינים בספרא נגד גירוש חולי סרטן לעזה
(צילום: שמוליק דודפור)

"העותרים", כך נטען, "הם כולם חולי סרטן או מלוויהם, אשר לא נמצא להם טיפול ברצועת עזה והופנו, עוד בטרם המלחמה לטיפול בישראל בהיתר. עם פרוץ המלחמה אותם חולים ומלווים נותרו בבתי החולים והמשיכו את הטיפול שלהם. כעת מבקשת המדינה להשיב את החולים ומלוויהם לרצועת עזה וזאת בטענה, כי הטיפול בהם הסתיים.
"מצב דברים זה הוא הרה אסור עבור החולים, משום שמשמעותו במקרה שלהם, השמתם בסיכון ודאי של אובדן חיים או פגיעה רפואית קשה, וזאת בשל היעדר האפשרות להמשיך לטפל בהם ברצועת עזה, היעדר האפשרות למעקב ברצועת עזה". העותרים גם הזהירו מפני חשיפתם של החולים במצבם הגופני הנוכחי, לתנאים ההומניטריים הקשים ברצועת עזה, "תנאים שאינם מתאימים לחולים במצבם, הזקוקים להמשך טיפול ולשהייה בסמוך למתקני רפואה מתפקדים".
עוד נטען כי "עניינה של העתירה בחובות אנושיות בסיסיות שמקומן אינו נפקד גם בשעת סכסוך ומלחמה. החובה להגן על בריאותם וחייהם של התושבים הפלסטינים ברצועת עזה, שאינם מעורבים בלחימה".
"גם כאשר התותחים רועמים, מוטלת על ישראל חובה לפעול על פי עקרונות המשפט הבינלאומי ועקרונות מוסר בסיסיים ועל פי פסיקת בית משפט נכבד זה ולא להעמיד בסכנת חיים חולים אשר כבר נמצאים בתחומה וכל שנדרש הוא להותירם כאן בלי שהדבר מהווה נטל על המדינה", נכתב בעתירה.
כאמור, ממש באותן דקות התחוללה דרמה בבית החולים ספרא לילדים. רופאה בשיבא סיפרה ש"מפנים אותם מבית החולים בניגוד לרצונם. מחזירים אותם לאיזור מלחמה וזה לא סביר. האנשים האלה היו כאן ועברו טיפולים ואין שום סיבה להחזיר אותם לאזור מלחמה. הילדה אמנם סיימה את הטיפולים אך היא צריכה מעקבים. ההנהלה פה נגד זה, אבל אין להם מה לעשות".

התגובה: "מחזירים את מי שלא נדרש לטיפול"

בישראל מאושפזים ילדים ומבוגרים חולי סרטן מהרצועה באופן קבוע ואולם, מאז 7 באוקטובר הם ומלוויהם נותרו בישראל ולא חזרו לרצועה. בין בתי החולים שבהם מאושפזים הילדים מעזה: ספרא בשיבא, שבו שוהים שני ילדים מעזה שחלו בעבר בסרטן ונמצאים במעקב בישראל וכן מלוויהם. רוב המטופלים נמצאים בבתי חולים במזרח ירושלים, בהם גם כמה שנפגעו בתקיפות צה"ל במהלך המלחמה. בימים האחרונים התבשרו בתי החולים שמי שאינם מטופלים והמלווים שלהם נדרשים לשוב באופן מיידי לרצועה.
גורמים המעורים בנושא טענו מוקדם יותר שהפנייה לתיאום מעברם של התושבים חזרה לרצועת עזה, הגיעה מבתי החולים ומתושבים שביקשו לשוב למשפחותיהם.
ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה: "טרם 7 באוקטובר 2023, היום שבו חמאס פתח במלחמה אכזרית ורצח כ-1,200 ישראלים, חטף מאות ישראלים נוספים לשטח עזה, והרס לחלוטין את מעבר ארז, תושבים עזתים היו יכולים לקבל אישור כניסה לישראל לצורך קבלת טיפולים רפואיים, תחת תנאים מסוימים.
"כעת, תושבי עזה ומלוויהם שקיבלו טיפולים רפואיים בבתי חולים בישראל, ואינם נדרשים להמשך טיפול רפואי כלל, מוחזרים לרצועת עזה. במקרים שבהם עולה צורך להמשך טיפול רפואי, המתפ"ש מתאם מול בתי החולים את המשך שהותם לצורך הבטחת בריאותם. מעברם של תושבי הרצועה חזרה לרצועת עזה יעשה באמצעות תיאום מול ארגוני סיוע בינלאומיים, ומול הכוחות בשטח". נציין כי גם הצלב האדום בישראל נכנס לתמונה".