"לקחת את זה על בטן ריקה? כמה זמן צריך לחכות אחרי התרופה לפני שאוכלים?", הנה דוגמה לשאלות שרבים מאיתנו שואלים. כמה רבים? לפי סקרים שונים, אחד מכל עשרה ישראלים קיבל המלצה לטיפול תרופתי עקב חוסר איזון של בלוטת התריס.
מדובר באיזון חשוב, כי הבלוטה הזו משפיעה על חיינו יותר ממה שרובנו חושבים. היא אחראית למעשה על קצב חילוף החומרים, ניצול האנרגיה והוויסות של חום הגוף באמצעות הורמונים שהיא מפרישה לדם. הבלוטה מושפעת מתרופות, תזונה, מצב נפשי ועוד. כאשר היא יוצאת מאיזון, חילוף החומרים ומאזן האנרגיה שלנו מוּאט או מוּאץ. שימוש לא נכון בתרופות או שילוב לא מוצלח עם תזונה ומתח נפשי, עלולים להוביל לקושי בשמירה על משקל בריא, ערכי שומנים וסוכר תקינים בדם, מצב רוח מאוזן, חיוּניוּת ועוד.
קראו עוד:

תת-פעילות: אילו מאכלים ומשקאות משבשים את הטיפול התרופתי?

יש מקרים בהם נטילת תרופה לבלוטת התריס, בשילוב עם מזון מסוים, עלולה לגרום לתגובה המשפיעה על יעילות הטיפול התרופתי. כך למשל:
  • שתיית קפה מיד לאחר נטילת תרופה לטיפול בתת-פעילות (לרוב אלטרוקסין, יותירוקס או סינתאירואיד) עלולה להקטין את השפעתה.
  • מתן תחליפי חלב אם על בסיס סויה בלי תוספת יוד לתינוקות, עלולים לשבש את הטיפול בתת-פעילות מוּלדת של בלוטת התריס.
למי שתלויים בתרופה לטיפול בתת-פעילות ואינם יכולים לאבחן באופן מותאם אישית את הקשר לתזונה, מומלץ ליטול את התרופה לפחות חצי שעה לפני ארוחת הבוקר או שעתיים אחריה, כדי לצמצם את האינטראקציה עם רכיבי מזון. כשמדובר בתוספי תזונה המכילים ברזל, מגנזיום וסידן, מומלץ להגדיל את הטווח הזה לכּארבע שעות.
2 צפייה בגלריה
שתיית כוס קפה
שתיית כוס קפה
חכו עם כוס הקפה אם אתם נוטלים תרופה לאיזון הבלוטה
(צילום: Shutterstock)
יחד עם זאת, הימנעות מוּחלטת ממזונות בריאים אינה מומלצת. אכילת ירקות טריים (שלא בסמוך לנטילת תרופות לתת-פעילות) תורמת להשגת הקצובה היומית המומלצת של ויטמין C (נוגד חמצון ידוע הנחשב כמעכב הזדקנות), ולצריכה נאותה של ויטמין A (חיוני לראיית לילה ומערכת החיסון). במקרים מסוימים היא מצמצמת את הסיכון לעצירות ואף מעכבת התפתחות סרטן. לכן, צריכת ירקות נכונה חשובה גם למטופלים בתרופות לבלוטת התריס.

יתר-פעילות: שימו לב לכמויות היוד

לעומת תת-פעילות של הבלוטה, יש לנו פחות מידע על תגובות תרופה-תזונה בנוגע ליתר-פעילות. עם זאת, יש מקרים שבהם נטילת תוספי תזונה או צריכת מזונות עתירי יוד מסוימים אינה מומלצת במקביל לטיפול התרופתי ליתר-פעילות של בלוטת התריס (בדרך כלל מרקפטיזול, מתימאזול או PTU).
2 צפייה בגלריה
מחקר יוד תינוקות במשקל גבוה
מחקר יוד תינוקות במשקל גבוה
עודף יוד בתזונה עלול להמריץ את הבלוטה יתר על המידה
(צילום: shutterstock)
הסיבה לכך היא שעודף יוד בתזונה עלול להמריץ את הבלוטה יתר על המידה ובמקביל לבטל חלק מהשפעת התרופות שנועדו להאט את פעילותה. לכן, חשוב שאנשים המטופלים תרופתית ביתר-פעילות, ואינם בטוחים כמה יוד הם צורכים, יבצעו אבחון רפואי-תזונתי אצל איש מקצוע ויוסיפו או יפחיתו באכילת יוד בהתאם למינון התרופתי ולצרכים שלהם.

כיצד ניתן לטפל נכון בחוסר איזון במקביל לטיפול תרופתי?

רבים מהנוטלים טיפול תרופתי לאיזון בלוטת התריס, אינם מוּדעים להשפעת הקשר תרופה-מזון על מצב הבלוטה. במקרים רבים, הטיפול שמוּצע להם מתרכז באיסור גורף על אכילת מזונות מסוימים לאורך זמן, במטרה למנוע אותן תגובות בין התרופות למזון, במקום לטפל באופן ממוקד ויעיל.
לכן, כצעד ראשון לטיפול מיטבי, כדאי לעשות בירור של תפקוד בלוטת התריס בכמה פעולות פשוטות:
  1. ביצוע בדיקת דם עדכנית לתפקודי בלוטת התריס.
  2. בדיקת התאמת המינון התרופתי בהנחיית אנדוקרינולוג/ית, רופא/ת משפחה או רוקח/ת.
  3. ביצוע אבחון תזונת בלוטת התריס על ידי תזונאי/ת מוסמך/ת.
אם אכן מתגלות תגובות תרופה-מזון (או חשד לכך) יחד עם חוסר איזון בלוטת התריס, כדאי לשקול רענון של המינון התרופתי ולשלב רפואה משלימה בטיפול בבעיה, בדגש על תזונה מותאמת אישית.
בעזרת מספר שינויים פשוטים בתזונה, ניתן לשפר את הסיכוי להתמודד בהצלחה חוסר איזון של בלוטת התריס (עם או ללא טיפול תרופתי במקביל). בלא מעט מצבים, מתברר שזו דרך עדיפה על פני הפסקת טיפול תרופתי על דעת עצמנו או התנזרות גוֹרפת ממאכלים מסוימים (כגון ירקות, פירות או מזונות המכילים סויה וגלוטן) והיצמדות לתפריטים קשוחים, שאינם משפרים את המצב הבריאותי לאורך זמן.
בשורה התחתונה, חוסר איזון בלוטת התריס שכיח מאוד בישראל ובעולם כולו ועלול לטמון בחובו סכנה לבריאות. כדאי להשקיע באבחון נכון ומותאם אישית של המצב הרפואי-תרופתי-תזונתי כדי לנסות לשפר את הבריאות - במהירות.
ד"ר יניב עובדיה הוא דיאטן קליני מוסמך המתמחה בבלוטת התריס; ד"ר נירית ברק אבירן הינה רופאה מומחית לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית, מטפלת במחלות בלוטת התריס