גלי ההדף שחוללו דברי נשיאות אוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת פנסילבניה (UPenn) ו-MIT בשימוע בקונגרס באשר למחדליהן בטיפול בגילויי אנטישמיות נמשכים במלוא העוצמה. הערב (יום ד') הצטרף לגינויים מנכ"ל ענקית התרופות פייזר, אלברט בורלא, שנזכר בבני משפחתו שנספו במחנה ההשמדה אושוויץ. הוא תהה בציניות אם מותם היה מספק "הקשר" לראשי האוניברסיטאות לגנות את התעמולה הנאצית.
"התביישתי לשמוע את העדות של שלוש נשיאות אוניברסיטאות בכירות", צייץ בורלא בחשבונו ברשת X. "לדעתי האישית, זה היה אחד הרגעים הבזויים ביותר בהיסטוריה של האקדמיה האמריקנית. לשלוש הנשיאות ניתנו הזדמנויות רבות לגנות רטוריקה גזענית, אנטישמית, שנאה והן סירבו לעשות זאת כשהן מסתתרות מאחורי קריאות ל'הקשר'".

בכך התייחס בורלא לדברים המקוממים של נשיאת MIT, סאלי קורנבלות', שנשאלה האם הקריאה לרצח עם של יהודים מפרה את קוד ההתנהגות של המוסד, והיא ענתה כי זה מפר את המדיניות רק אם זה מכוון ליחידים ולא בתור קריאה כללית פומבית. היא סירבה לענות לשאלה ב"כן" או "לא", וטענה שהיא לא שמעה קריאה לרצח יהודים בקמפוס. בהמשך נשאלה אם שמעה קריאות לאינתיפאדה, והיא ענתה: "שמעתי קריאות, אשר יכולות להיות אנטישמיות, אבל זה תלוי בהקשר".
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא נשיאת הרווארד קלודין גיי
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא נשיאת הרווארד קלודין גיי
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא ונשיאת הרווארד קלודין גיי
(צילום: EPA-EFE/WILL OLIVER, AP)
אלברט בורלא העלה זכרונותיהם של הוריו של אביו, אברהם ורחל בורלא, אחיו של אביו דוד ואחותו הקטנה גרסיאלה, שמתו כולם באושוויץ. "תהיתי אם מותם היה מספק מספיק 'הקשר' לנשיאות הללו כדי לגנות את התעמולה האנטישמית של הנאצים".
"מכיוון שדה-הומניזציה של הקורבנות מקלה על 'הגדרת ההקשר שלך' והצדקת כל דבר, הנה תמונה של גרסיאלה בורלא, שנספתה במחנה ההשמדה בגיל 17. לצערי, אף תמונה של סבי, סבתי ודודי - לא שרדה. אני עדיין תוהה כיצד נראו".
כאמור, השימוע בבבית הנבחרים האמריקני ממשיך להכות גלים. נשיאת אוניברסיטת Penn, ליז מגיל, אמרה בדיון שסיווג הקריאות כבריונות או אלימות תלוי בהקשר שלהן. חברת קונגרס נדהמה מהתשובה וניסתה להקשות עליה: "זאת השאלה הקלה ביותר. האם קריאות לרצח עם של יהודים הן בריונות והטרדה?". מגיל לא השיבה בחיוב גם בפעם השנייה: "אם הקריאה הופכת למעשה אז זאת הטרדה". בפעם השלישית, לאחר שנשאלה שוב, הודתה הנשיאה שקריאה לרצח עם אכן "יכולה להיות הטרדה".
נשיאת אוניברסיטת הרווארד, קלודין גיי, אמרה בשימוע כי "הסוג הזה של דיבור הוא מלא שנאה, פזיז ופוגעני, מתועב. זה מנוגד לערכים של הרווארד, אבל אנחנו מחויבים לחופש הביטוי אפילו של דעות פוגעניות ומעוררות שנאה".
אחר כך נאלצה לפרסם הבהרה בדף ה-X של האוניברסיטה: "יש כמה שהתבלבלו בין חופש הביטוי לבין הרעיון שאוניברסיטת הרווארד תמחל לקריאות לאלימות נגד סטודנטים יהודים. הרשו לי להיות ברורה: קריאות לאלימות או לרצח עם נגד הקהילה היהודית או נגד כל קבוצה דתית או אתנית הן מתועבות, ואין להן מקום בהרווארד. מי שיאיים על סטודנטים יהודים יישא באחריות למעשיו".