מאות ישראלים עוברים מדי שנה ניתוחים בכתפיים. מדובר בניתוחים שאינם נחשבים למסובכים בעולם הרפואה, אולם הצלחתם תלויה בעיקר בדבר אחד - השיקום שלאחר הניתוח. ההחלמה מהניתוח קשה וארוכה, ולמטופל חלק מרכזי בהצלחתו של השיקום, או בכישלונו.
קראו עוד:
"הכתף מהווה הסיבה השלישית בשכיחותה לפנייה לאורתופד", אומר הפרופ' ערן ממן, מנהל היחידה לכירורגיית כתף בבית החולים איכילוב. "הניתוח השכיח בתחום, בעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת, הוא תיקון קרעים בגידי הכתף, המכונים 'גידי השרוול המסובב'. הגידים מחברים את השרירים לעצמות, וככל שמשתמשים בהם יותר, יש יותר שחיקה שלהם וקרעים, בעיקר אחרי גיל 60".
ניתוחי הכתף מתבצעים היום בשיטת ארתרוסקופיה, שבאמצעותה מוחדרים ארבעה צינורות דרך חורים זעירים בכתף. באמצעות צינור אחד מתעדת מצלמת וידאו בזמן אמת את האזור המנותח, ודרך שאר הצינורות מוחדרים כלי ניתוח שבאמצעותם תופרים את הגידים לעוגנים שנקדחו בתוך העצם, מסלקים את המצבורים הדלקתיים שנוצרו, ומשייפים את עצם הכתף כדי למנוע קריעה עתידית.
"ניתוח של תיקון קרעים בגידים הוא פשוט יחסית", אומר פרופ' ממן. "המטופל משוחרר הביתה בדרך-כלל עוד באותו יום. החורים הזעירים נתפרים באמצעות חוטי תפירה נספגים ועליהם פלסטרים, ולא צפויים סיבוכים מיוחדים. הבעיה היא בהחלמה, שהיא מאוד קשה, בעיקר בגלל הכאבים העזים והמגבלות שנוצרות".
6 צפייה בגלריה
ניתוח כתף כתפיים
ניתוח כתף כתפיים
ניתוחי הכתף מתבצעים היום בשיטת ארתרוסקופיה, שבאמצעותה מוחדרים ארבעה צינורות דרך חורים זעירים בכתף
(צילום: shutterstock)
ואכן, זה לא קל. המנותח יוצא מחדר הניתוח עם מתלה, שאליו הוא נצמד 24 שעות ביממה למשך שישה שבועות. הליך הריפוי כרוך בכאבים, שגורמים לקושי לישון בלילה. למנותח אסור לנהוג, הוא נאלץ לתפקד רק עם יד אחת פעילה, ליטול תרופות משככות כאבים ולהיעדר מעבודתו לתקופה שעשויה להימשך שלושה חודשים.
"האדם שאחרי הניתוח הוא לא ממש אתה", אומר פרופ' ממן. "יש כאלה שמיד רוצים לחזור לפעילות, אבל לא יכולים. הם עייפים בגלל הלילות הלבנים ומתוסכלים בגלל המגבלה, השיקום הארוך והפיזיותרפיה האינטנסיבית. לכן אני ממליץ לאנשים להיערך לניתוח מראש".
"השיקום לאחר תיקון גידי כתף הוא ארוך", מוסיף עוז בן-צבי, הפיזיותרפיסט השיקומי של מרכז ההחלמה האורתופדי VLife. "הרופא המנתח בדרך כלל יגיד לכם מה מותר ומה אסור לעשות אחרי הניתוח, ותקבלו פרוטוקול כתוב של הפיזיותרפיה הנדרשת שבוע אחר שבוע. מעבר לזה, כדאי להתכונן מראש ולהכין את הבית ואת עצמכם".
קבלו מבחר טיפים שיעזרו לכם להגיע לניתוח כשאתם מוכנים יותר ומתוסכלים פחות.
6 צפייה בגלריה
ניתוח כתף כתפיים
ניתוח כתף כתפיים
"הכתף היא הסיבה השלישית בשכיחותה לפנייה לאורתופד"
(צילום: shutterstock)

מתלה

זהו מעין סד התולה את היד שלכם בזווית של כ-90 מעלות, כך שגידי הכתף ושריר הבייספס בזרוע לא ייתלשו מהתפירה שלהם לעוגנים - אותם ברגים הנעוצים בעצם וקושרים את הגידים עד שיתאחו עם העצם.
בישראל אין מבחר גדול של מתלים לרכישה, ואלה שקיימים, לרוב גורמים לכאבי גב וצוואר כשהיד שלכם תלויה עליהם 24 שעות ביממה. אם המנתח קבע שעליכם להיצמד למתלה אחרי הניתוח, כדאי לרכוש אותו מראש בחנות אורתופדיה לאחר שמצאתם שהוא נוח לכם. מבחר גדול יותר של מתלים מאלה שקיימים בארץ, ובמחירים זולים יותר, תוכלו למצוא באתרים בחו"ל כמו אמזון. מומלץ להצטייד במתלה נוסף, זול יותר, ושאינו ספוגי, לצורך המקלחת. כך תוכלו לחזור למתלה הקבוע ללא צורך לייבשו.
6 צפייה בגלריה
ניתוח כתף מתלה
ניתוח כתף מתלה
אם המנתח קבע שעליכם להיצמד למתלה אחרי הניתוח, כדאי לרכוש אותו מראש בחנות אורתופדיה
(צילום: shutterstock)

פיזיותרפיה

הצלחת הניתוח תלויה לא רק בפעולת המנתח אלא גם, ואולי בעיקר, בפיזיותרפיה שתבצעו במהלך השיקום שיימשך כחצי שנה לפחות. מטרות הפיזיותרפיה הן למנוע היווצרות של הידבקויות באזור הניתוח שעלולות לגרום ל"כתף קפואה" – מצב קשה שבו לא ניתן להניע את הכתף - ולאפשר קליטה טובה יותר של הגידים, זרימת דם לאזור ושיקום השרירים שהתנוונו לאחר הניתוח.
בדרך כלל ממליצים על פיזיותרפיה במכון של קופת החולים שלוש פעמים בשבוע, אולם בשל העומסים הכבדים על המכונים של הקופות, לא בטוח שיאפשרו לכם להגיע לעיתים כה תכופות. אם ברשותכם ביטוח משלים או ביטוח רפואי פרטי, תוכלו להוסיף טיפול שבועי אצל פיזיותרפיסט פרטי.
בשבועות הראשונים הפיזיותרפיה היא פסיבית - כלומר, הפיזיותרפיסט הוא זה שמניע את היד. לאחר כשבוע ניתן להסתייע בגלגיליות: מדובר במערכת המאפשרת לכם להניע באופן פסיבי את היד המנותחת באמצעות היד השנייה (ראו בסרטון למעלה). תרגיל מומלץ נוסף הוא מטוטלת, שבו שומטים את היד המנותחת ומניעים אותה במעגלים עם כיוון השעון ונגדו באמצעות שרירי הבטן והחזה (גם הוא מוצג בסרטון).
לאחר כשישה שבועות תתחילו להפעיל את שרירי הכתף באופן אקטיבי, וכל שבוע אתם אמורים לצפות להגדלה הדרגתית של הזוויות שאליהן אתם מגיעים.
6 צפייה בגלריה
פיזיותרפיה לכתף
פיזיותרפיה לכתף
הצלחת הניתוח תלויה לא רק בפעולת המנתח אלא גם, ואולי בעיקר, בפיזיותרפיה שתבצעו במהלך השיקום שיימשך כחצי שנה לפחות
(צילום: ד"ר איתי גל)

כאבים

זהו הקושי העיקרי לאחר ניתוח כתף: מאחר שזרימת הדם לאזור אינה מיטבית, השיקום ארוך וכולל כאבים. יש שיגדירו אותם ככאבי תופת, לפחות בשבוע הראשון שלאחר הניתוח. המנתחים ממליצים על נטילת משככי כאבים סביב השעון, כל ארבע שעות, בלי להמתין להגעת הכאב. כך ניתן לשלוט בכאב ולהפחית את עוצמתו. כדאי להיוועץ ברופא כאב שיוכל להמליץ על תרופות ולתת מרשם כדי שתוכלו להצטייד לפני הניתוח (את התרופות משככות הכאב עליכם לרכוש בעצמכם. לא תקבלו אותם מבית החולים לאחר הניתוח).
בחלק מהמקרים מבצעים כשלושה חודשים לפני הניתוח סדרה של הזרקות סטרואידים לעצב המשדר כאב לאזור הכתף, מה שעשוי להפחית את עוצמת הכאבים אחרי הניתוח באופן ניכר.
6 צפייה בגלריה
כאב כאבים כתף כתפיים
כאב כאבים כתף כתפיים
מאחר שזרימת הדם לאזור אינה מיטבית, השיקום ארוך וכולל כאבים. יש שיגדירו אותם ככאבי תופת, לפחות בשבוע הראשון שלאחר הניתוח
(צילום: shutterstock)

שינה

זוהי אחת הבעיות הקשות ביותר לאחר ניתוח כתף: אי אפשר לישון על הצד המנותח, והשכיבה עצמה כואבת מאוד. תיאלצו לישון על כורסה או על המיטה - אבל עם כריות הגבהה. כדאי לרכוש מראש כרית הגבהה (נקראת גם "כרית למניעת רפלוקס") בצורת משולש, המאפשרת להגביה את הראש. מתחת ליד המנותחת תצטרכו להניח כרית נוספת, שתקל על העומס באזור המנותח.
כדאי גם להיוועץ ברופא בנוגע לנטילת משככי כאבים, או לפי הצורך להסתייע בכדור שינה בימים הראשונים שלאחר הניתוח. חלק מהמטופלים מקבלים כדור מקבוצת התרופות האופיאטיות, הנחשבות למשככות כאבים רבות עוצמה. שימוש בכדורים אלה מלווה בפוטנציאל התמכרות גבוה, והם עלולים לגרום גם לבחילות, לעצירות, לישנוניות ולבעיות שיווי משקל בבוקר שלמחרת, כך שעדיף להימנע ככל האפשר משימוש בהם, או להשתמש במינימום האפשרי.
6 צפייה בגלריה
נדודי שינה
נדודי שינה
זוהי אחת הבעיות הקשות ביותר לאחר ניתוח כתף: אי אפשר לישון על הצד המנותח, והשכיבה עצמה כואבת מאוד
(צילום: shutterstock)

שגרת היום-יום

לאחר הניתוח תקבלו חופשת מחלה של כחודשיים, ולעתים יותר. אם אתם עוסקים בעבודה הדורשת פעילות עם הידיים, תצטרכו להיעדר לתקופה ממושכת יותר. לאחר הניתוח אסור לנהוג, משום שיד אחת מנוטרלת. החזרה לנהיגה היא לרוב לאחר שישה שבועות, סמוך למועד שבו המנתח יאפשר לכם להיפטר מהמתלה.
פעילות גופנית מומלצת כשבועיים לאחר הניתוח, אחרי התייעצות עם המנתח, אבל מותרים תרגילים בפלג הגוף התחתון בלבד, שאינם מסכנים בנפילה. תוכלו להתאמן על אופני כושר, בהליכה, כשהיד מוגנת עם המתלה.
(איך מצליחים להתלבש עם יד אחת? סרטון הדרכה)

לא תוכלו להתלבש בקלות, לפחות בשבועות הראשונים. ביוטיוב קיימים לא מעט סרטונים המדריכים כיצד ניתן להלביש חולצה עם יד אחת. בשל אי יציבות מומלץ להתקלח באמבטיה, כשהיד המנותחת נעזרת במתלה שניתן להרטיב. מתלה כזה ניתן למצוא ברשתות הפארם. הוא אינו נוח, אבל אפשר להיעזר בו לאמבטיה. באמבטיה עצמה ובכיורים כדאי להציב בקבוק סבון עם לחצן, שיקל עליכם להשתמש בו עם יד אחת. הייבוש לאחר המקלחת אינו פשוט, ובדרך כלל משתמשים במייבש שיער כדי לייבש את הגוף עם יד אחת.