בשיתוף סאנופי
אטופיק דרמטיטיס היא מחלה דלקתית כרונית שגורמת לעומס כבד על המטופלים, החברה ומערכת שירותי הבריאות. על פי הערכה בין שלושה לעשרה אחוזים מכלל המבוגרים וכ-20% מהילדים במדינות המערביות סובלים מהמחלה. כ-40% מהחולים סובלים מאטופיק דרמטיטיס ברמה בינונית עד חמורה.
מחקרים כלכליים שנועדו להעריך את העלות הישירה והעקיפה של המחלה מצאו שאטופיק דרמטיטיס גורמת לעלויות כלכליות עצומות למשק ולכלכלה. על פי הערכה ההוצאה הכספית כתוצאה מאטופיק דרמטיטיס נאמדת ב-30 מיליארד יורו באירופה: 15.2 מיליארד יורו היו כתוצאה מאובדן ימי עבודה או ירידה בפריון במשק, 10.1 מיליארד יורו היו קשורים לעלויות רפואיות כתוצאה מהמחלה ו-4.7 מיליארד יורו היו כתוצאה מהוצאות אישיות של חולים או בני המשפחה שלהם.
1 צפייה בגלריה
עלויות כלכליות עצומות למשק ולכלכלה. אטופיק דרמטיטיס
עלויות כלכליות עצומות למשק ולכלכלה. אטופיק דרמטיטיס
עלויות כלכליות עצומות למשק ולכלכלה. אטופיק דרמטיטיס
(צילום: shutterstock)
אטופיק דרמטיטיס בקרב מבוגרים מתבטאת בגרד בלתי נשלט, יובש בעור, בפריחה באזורים אופייניים המשתנים לפי גיל המטופל (באזורים אופייניים כמו מרפקים, שקעי ברכיים, צוואר, ידיים, מתחת לאוזניים, עפעפיים וכדומה) ולעיתים גם בגלדים והפרשה נוזלית בעור כתוצאה מדלקת או מזיהום. אבחון המחלה נעשה על ידי רופא עור או אימונולוג והוא נסמך על המאפיינים שרואים בבדיקה הגופנית.
על פי נייר העמדה החדש הוחלט שיש לעשות מאמצים על מנת להכיר באטופיק דרמטיטיס כמחלה שיכולה להתבטא באופן חמור. לדבריהם יש לפעול על מנת להעלות את המודעות בקרב הציבור הרחב, קובעי המדיניות ואנשי מערכת הבריאות
אטופיק דרמטיטיס עשויה להשפיע באופן מהותי על איכות חיים של החולים ברמה הפיזית, הרגשית והחברתית. מספר מחקרים הראו שהקושי המרכזי בהתמודדות עם מחלה הוא הגרד שהיא גורמת. תחושת הגרד העז עלולה להוביל לחוסר שינה משמעותי מאחר שהחולים מתגרדים באופן בלתי רצוני גם במהלך הלילה וכתוצאה מכך מתקשים להירדם ולישון ברציפות. כמן כן, הגרד עלול לגרום לפגיעה בביטחון העצמי של החולה בעקבות המראה הפיזי של העור. כל הגורמים האלו יכולים להביא לבעיות פסיכו-סוציאליות של הסובלים מאטופיק דרמטיטיס ועם הזמן הם עלולים להשפיע לרעה על בחירות החיים של המטופלים, כמו בחירת קריירה והחלטה לצאת ללימודים.

טיפולים שיכולים להביא לשליטה ארוכת טווח על המחלה

קבוצת עבודה של מומחים אירופאים בתחום אטופיק דרמטיטיס (European Atopic Dermatitis Working Group) שכוללת רופאי עור, כלכלני בריאות ונציגי חולים גיבשה נייר עמדה שיציג לציבור הרחב ולמקבלי ההחלטות את האתגרים המשמעותיים של הטיפול במחלה ואת האופן בו גופים שונים יכולים לשתף פעולה על מנת להפחית ולהוזיל את העלויות הגבוהות שגובה אטופיק דרמטיטיס.
על פי נייר העמדה החדש הוחלט שיש לעשות מאמצים על מנת להכיר באטופיק דרמטיטיס כמחלה שיכולה להתבטא באופן חמור. לדבריהם יש לפעול על מנת להעלות את המודעות בקרב הציבור הרחב, קובעי המדיניות, אנשי מערכת הבריאות וכדומה. לפני כשנה הכיר משרד הבריאות בישראל לראשונה באטופיק דרמטיטיס כמחלה כרונית.
מסקנה נוספת שהגיעו אליה המומחים היא שיש צורך להנגיש בצורה טובה יותר טיפולים שיכולים להביא לשליטה ארוכת טווח על המחלה ובכך להפחית את הנטל הקשור למחלה ולשפר את איכות החיים של החולים. כיום, קיימות מספר קבוצות טיפול לאטופיק דרמטיטיס: הימנעות מטריגרים ושימון העור בעזרת קרמי לחות שונים נמצאים בבסיס הפירמידה הטיפולית. בנוסף, טיפולים מקומיים המבוססים על סטרואידים, ניתנים בהתאם לחומרת המחלה, בהנחיה ובפיקוח של רופא. קיימים גם תכשירים מקומיים שאינם סטרואידים.
אמצעי נוסף להתמודד עם אטופיק דרמטיטיס הוא טיפול בפוטותרפיה (טיפול באמצעות קרני אור אולטרה-סגול). כאשר אמצעים אלה אינם מספקים, מוצעים למטופלים גם טיפולים אוראליים, מערכתיים, שמטרתם להחליש מעט את פעילות מערכת החיסון במידה מספקת להקלה על הדלקת.
בשנים האחרונות נוספו קבוצות טיפולים המספקות קו טיפולי נוסף ומשמעותי בתחום האטופיק דרמטיטיס - הטיפולים הביולוגים וקבוצת ה- JAKi. הטיפולים הביולוגיים החדישים מיירטים באופן ספציפי את המתווכים הדלקתיים המרכזיים שגורמים למחלה ומביאים להקלה משמעתית בתסמיני המחלה. קבוצת JAKi הינן תרופות שפועלות במנגנון שמעכב את אנזימי JAK הלוקחים חלק בתגובה הדלקתית.
מסקנה נוספת אליה הגיעו המומחים במסגרת נייר העמדה החדש קובעת שיש לעשות מאמצים על מנת לממן ולעודד מחקרים נוספים בתחום האטופיק דרמטיטיס בדרגה חמורה. לדברי המומחים מחקרים אלו עשויים להשפיע על החולים, על מערכות הבריאות ועל החברה כולה.
לסיום, ממליצים המומחים להבטיח גישה רב תחומית לטיפול ותמיכה תוך מתן עדיפות לתוכניות חינוך לחולים עם אטופיק דרמטיטיס קשה ולבני המשפחות שלהם; לעודד הכללה של צורכי המטופלים עם אטופיק דרמטיטיס - כולל צרכים פסיכו-סוציאליים בתוכניות טיפול ולנסות לייצר תוכניות תמיכה שיילחמו בסטיגמטיזציה של אנשים עם אטופיק דרמטיטיס ובסופו של דבר לנסות ולשפר את הגילוי המוקדם של המחלה על מנת למנוע מצב של פגיעה מצטברת לאורך זמן באיכות החיים של המטופל.
למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא המטפל.
מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי

The Butterfly Button