המלחמה מכניסה את כולנו לסטרס מתמשך, ותוצאותיו ניכרות היטב על פני העור שלנו. החמרת מחלת האקנה היא אחת התופעות הנפוצות בתקופות מסוג הזה.
הנתונים העדכניים מראים כי 85% מהאוכלוסייה בעולם המערבי, סבלו או יסבלו מאקנה בשלב זה או אחר, שמופיעה בדרך כלל על הפנים, הגב או אפילו העורף והכתפיים. מיקומים פחות נפוצים יהיו גם באזור הישבן או הקרחת. למרות שנהוג לחשוב שאקנה נפוצה רק בגיל ההתבגרות, הרי שאקנה יכולה להופיע בכל גיל, גם בגיל המאוחר, בעיקר כתוצאה משינויים הורמונליים, גנטיקה או נטילת תרופות.
2 צפייה בגלריה
אישה עם אקנה מסתכלת במראה
אישה עם אקנה מסתכלת במראה
סטרס יכול להחמיר את מצב האקנה
(צילום: shutterstock)

"הילחם או ברח" – תגובת הגוף למצב לחץ

כאשר הגוף והנפש שלנו נתקלים באיום חיצוני, נפשי או פיזי, מתעוררת תגובת "הילחם או ברח" מהסכנה. בשלב הזה מופרשים מבלוטת יותרת הכליה הורמוני הלחץ אל הגוף שלנו: קורטיזול ואדרנלין, שמטרתם לעזור לנו להתמודד עם מצב החירום.
לעור שלנו יש קולטנים להורמוני הלחץ, בעיקר כשמדובר במצב לחץ מתמשך כגון המצב העכשווי, והפעלתם גורמת לשינויים שונים בעור שלנו. כך יופיעו פתאום דלקות, נשירת שיער, אקזמה רוזציאה, החמרה במצב האקנה ועוד. גם כושר הריפוי נפגם וזאת כי הגוף עסוק בהתמודדות עם האיום והתגובות הגופניות שבאות בעקבותיו.
קראו עוד:

קשר דו-כיווני

הקשר בין מתח ואקנה הוא דו כיווני. אולם במחקרים הוכח כי המתח לא גורם ישירות להתפרצות אקנה אם אין לאדם את הנטייה לכך. אולם, כאשר קיימת הנטייה למחלת אקנה, הלחץ מחמיר אותה או גורם לה להתפרץ. כך שמערכת היחסים בין מתח ואקנה היא דו-כיוונית. כלומר, מחלת האקנה כשלעצמה יוצרת לחץ נפשי ומתח.
האקנה מעיקה גם ברמה הפיזית וגם ברמה הרגשית, היא עלולה לעורר סלידה עצמית וסלידה מהסביבה, לצד החשש מההצטלקויות והפיגמנטציה כתוצאה מהאקנה, שיגרמו להפרעה בביטחון ובדימוי העצמי.

פגיעה בתהליך הריפוי

השפעה נוספת של הסטרס על מצב האקנה הינה בשלב הריפוי. המתח הנפשי גורם לכך שריפוי פצעי האקנה יהיה הרבה יותר איטי. המשמעות: הפצעים נשארים זמן רב יותר על פני העור והם רגישים יותר להחמרה. זה גם אומר שנראה יותר פצעי אקנה בבת אחת על פני שטח נתון, משום שלוקח יותר זמן לכל פצעון להחלים במהלך ההתפרצות.
2 צפייה בגלריה
רמות חומרה של האקנה
רמות חומרה של האקנה
רמות חומרה של האקנה
(צילום: shutterstock)

מה גורם לאקנה?

אקנה מתרחשת כאשר עודפי שמנים, תאי עור מתים, חיידקים ולפעמים שיער חוסמים נקבוביות בעור שלך. עם זאת, הסיבה המדויקת למה זה קורה אינה ידועה בבירור.
בין הסיבות הידועות למחלת אקנה: הורמונים במהלך ההיריון ובשנות העשרה, תרופות מסוימות כולל גלולות למניעת הריון, היסטוריה משפחתית של אקנה.

סוגי אקנה – מהקל אל החמור

יש כמה סוגים של אקנה. הסוגים הקלים כוללים נקודות שחורות וראשים לבנים ונחשבים לאקנה דלקתי קל.
אקנה דלקתי בינוני עד חמור, כולל פצעונים ורודים קטנים יחסית וכואבים. במצב הבינוני יופיעו גבשושיות עם מוגלה ובסיס אדום.
אקנה חמורה מוגדרת כאשר יש גושים, ציסטות או צלקות. ציסטות וגושים גדולות, כואבות ועמוקות יותר בעור.

הטיפול באקנה

שיטות מסורתיות: תרופות אנטיביוטיות שהאפקט שלהן יעיל לפצעי אקנה בגיל בגרות בעודם מודלקים. תופעות הלוואי הן קלות וניתן לצלוח איתן מקרים של מחלת אקנה קלה יחסית.
תכשירים הורמונליים: פתרון הפועל להקטנת תהליך הפרשת החלב. הם כוללים אסטרוגנים במינון גבוה או נוגדי אנדרוגנים (מגיעים כגלולות למניעת הריון לרוב).
תכשירים כמו הרואקוטן ודומיו: נגזרת של ויטמין A הנועד לטיפול להפחתת הפרשת בלוטות החלב. ברוב המקרים המטופלים משיגים החלמה מלאה מהאקנה מאחר שמדובר בתכשיר מאוד פעיל אך לצד תופעות לוואי: יובש בעור ועלייה בשומני דם. בנוסף, התכשיר אסור לנשים בהריון ועל כן ההתאמה שלו מחייבת במרשם ומעקב קפדני מאוד של רופא העור אל מול המידע הרפואי של המטופל.
ד"ר סיון מרסרד"ר סיון מרסר
שימוש בחומצות: לרשות רופאי עור עומדת גם רקיחת מרשמים של שתי חומצות עיקריות המשמשות כטיפול פעיל לעור למשל, חומצה רטינואית המוכרת כרטין A, גם היא נגזרת של ויטמין A ומטרתה העיקרית היא שחרור פקקי חלב התקועים בתעלת זקיק השערה. היא עלולה לגרום לגירוי, יובש ודלקת של העור אך משפרת את מצב האקנה ברוב המקרים.
חשוב לציין כי יש לגלות סבלנות לאורך התהליכים המרפאים את מחלת האקנה. ברוב המקרים ניתן לראות שיפור לפחות לאחר 6-4 שבועות של טיפול מוקפד.
טיפול במכשור לייזר: טיפול לייזר מאפשר לפגוע בנגע ממנו מתפתחת מחלת האקנה. בנוסף, הוא מסיר את חומרי החלב העודפים שנותרו בנקבוביות, מקלף את העור ומחדשו בזכות השימוש באנרגיות המכשיר כך שלא משנה באיזה מצב המחלה נמצאת (פעילה, מתקדמת או מתחילה) – ניתן לשפר את מצב העור בצורה משמעותית. הטיפול נחקר ונבדק בשנים האחרונות ונמצא כיחיד היעיל גם לאקנה פעיל וגם לצלקות הנגרמות כתוצאה מהאקנה. הטיפול לא מתאים לנשים בהיריון או מניקות.
היגיינה שוטפת: חלק בלתי נפרד מהטיפול באקנה יצריך הרגלי היגיינה ושימוש נכון בתכשירי קוסמטיקה. שמירה על פנים נקיות, שימוש במוצרים על בסיס מים, מוצרי קוסמטיקה נקיים, שמירה על אזור הפנים ללא מגע של טלפון סלולרי, ידיים או כל דבר אחר שומני/ מלוכלך, לבישת ביגוד המפחית זיעה, וכמובן בשום שלב אין לגעת בפצעונים או לנסות לפוצץ אותם.
הכותבת היא מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר