אנדומטריוזיס - סיבה לאובדן כושר עבודה מלא. זו ההחלטה שהתקבלה לאחרונה בעקבות ערר שני שהגישה האישה. בקשתה של האישה (39) להכיר בחוסר יכולתה לעבוד בשל מחלותיה, נדחתה בתחילה על הסף.
בערעור שהגישה נטען כי האישה סובלת משורה של מחלות, וביניהן אנדומטריוזיס והידרדניטיס סופורטיבה (מחלת עור כרונית). אנדומטריוזיס פוגעת בכ-10% מאוכלוסיית הנשים בעולם, ומסבה להן כאבים קשים, וכן לנזקים בלתי הפיכים באיברים פנימיים, כתוצאה מדימומים, הידבקויות והצטלקויות.
1 צפייה בגלריה
כאבי מחזור
כאבי מחזור
אנדומטריוזיס. סיבה לאובדן כושר עבודה מלא
(צילום: Shutterstock)
קראו עוד:
בערעור הראשון, הכיר המוסד לביטוח לאומי באובדן כושר העבודה של האישה, אולם הכרתו הייתה חלקית בלבד (74% אי כושר). האישה, באמצעות עורכי הדין, נדב ליטמן ושי פלגי, ממשרד עו"ד דוד פייל ושות', הגישה ערעור נוסף לבית הדין לעבודה ועניינה נידון בשנית, שכן הוועדה לעררים לא התייחסה לכלל הנזקים שמחלת האנדומטריוזיס גרמה לאישה, בין השאר: פגיעה נפשית משמעותית, נזקים קשים לאגן כתוצאה מהידבקויות, קשיי שינה ושימוש נרחב בתרופות לשיכוך כאב.
בערעור השני טענה האישה שהיא סובלת מכאבים בלתי פוסקים באגן עם הקרנה לרגל ומנגעים ונפיחויות באזורים האינטימיים. עוד טענה כי מצבה הרפואי חמור עד כדי אובדן כושר העבודה והיכולת לבצע את עבודות משק הבית, ובשל כך, היא מתגוררת אצל הוריה.
לאחרונה, בהמלצת רופאיה, החלה האישה בתהליך של הקפאת ביציות, שלאחריו תעבור דיכוי הורמונלי. בערעור נטען כי מחלותיה פוגעות קשות באיכות חייה, ובשל הכאבים הקשים שמהם היא סובלת, היא נוטלת משככי כאבים רבים ועושה שימוש בקנאביס רפואי.
עוד נטען כי עקב הדימומים הפנימיים, היא נאלצת לבצע טיפולי ניקוז רבים תחת הרדמה מלאה, וכמו כן היא סובלת מחרדות, קשיי שינה וקשיי הסתגלות ומצב רוח ירוד המלווה בדיכאון.
"בשל מצבה, נמצאת האישה בטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי, אינה מוצאת עצמה מבחינה חברתית, מתקשה במציאת בן זוג ומרוכזת אך ורק בטיפול במצבה הרפואי ובהסתרתו. רופאה תעסוקתית, שבדקה את האישה במסגרת קופת החולים, קבעה חד משמעית, כי היא איבדה לחלוטין את כושרה לעבוד בעבודה מכל סוג"
הטיפולים והניתוחים הרבים שאותם עברה, נטען בערעור, לא שיפרו את מצבה, והיא מתקשה ללכת מרחק של יותר מ-300 מטרים בכוחות עצמה. "אין ספק שמצבה הרפואי והתפקודי פוגע באופן משמעותי ובלתי הפיך באיכות חייה וביכולה לבצע פעולות יומיומיות פשוטות", נטען בבקשת הערעור.
דוד פיילעו"ד דוד פיילצילום: אושי יובל
עוד נטען, כי בשל מצבה, נמצאת האישה בטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי, אינה מוצאת את עצמה מבחינה חברתית, מתקשה במציאת בן זוג ומרוכזת אך ורק בטיפול במצבה הרפואי ובהסתרתו. רופאה תעסוקתית, שבדקה את האישה במסגרת קופת החולים, קבעה חד משמעית, כי היא איבדה לחלוטין את כושרה לעבוד בעבודה מכל סוג. "האישה איבדה את מלוא כושרה להשתכר, וכי ההחלטה להכיר באי הכושר שלה רק באופן חלקי מדגימה חוסר הבנה מוחלט של מצבה הרפואי והתפקודי", נטען בערעור.
לאחרונה, כאמור, קיבלה ועדת העררים של המוסד לביטוח לאומי את ערעורה של האישה, וקבעה לה דרגת אי כושר עבודה בשיעור של 100 אחוזים עד יולי 2024, אז ייבדק אם חל שינוי במצבה.
"מדובר בהחלטה נדירה, המהווה בשורה של ממש לנשים רבות המתקשות לתפקד ולהתפרנס למחייתן", אומר עו"ד דוד פייל. "בעקבות ההחלטה, נשים רבות, שנמצאות במצב דומה, יפנו בוודאי למוסד לביטוח לאומי, על מנת שיכיר במגבלתן, שכן מדובר במספרים גדולים מאוד של נשים הסובלות מאנדומטריוזיס ברמות חומרה שונות".