מהמסכות כבר הספקנו לשכוח, צפויות הקלות גם בתחום הבידודים, אבל למרות אווירת סוף הקורס, הקורונה שוב מרימה ראש: במדינות רבות יש עלייה בשיעורי ההדבקה, וגם בישראל מתפרסמות לאחרונה ידיעות על עלייה במקדם ההדבקה. כל זה קורה בגלל שני וריאנטים חדשים שמתפשטים בעולם - BA.4 ו-BA.5. עלייה משמעותית במיוחד בשיעורי ההדבקה נרשמה בדרום אפריקה.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
דרום אפריקה חיסון קורונה התפרצות אומיקרון
דרום אפריקה חיסון קורונה התפרצות אומיקרון
מחסנים נגד קורונה בדרום אפריקה. הזנים החדשים אותרו שם בינואר ובפברואר האחרונים
(צילום: רויטרס)
הזנים החדשים הם נגיפי אומיקרון בעלי קומבינציה חדשה של מוטציות. BA.4 אותר בדרום אפריקה בינואר האחרון, ומאז הוא התפשט עד כדי 40% מהדגימות. BA.5 זוהה לראשונה בפברואר, והוא מהווה כיום כחמישית מההדבקות במדינה. אבל הזנים החדשים מתפשטים גם במדינות אחרות - באירופה, בארצות הברית וגם בישראל.
הווריאנטים דומים לאומיקרון BA.2, שהוא הדומיננטי כיום באירופה ובארצות הברית: יש להם מוטציות דומות על חלבון הספייק, אותו חלק של הנגיף הנצמד לקולטנים על תא האדם. לעומת זאת, מבנה המעטפת שלהם שונה.
בחודש שעבר סווגו שני הווריאנטים כ"מעוררי דאגה" על ידי רשויות הבריאות באירופה ובארצות הברית. עדיין לא ידוע עד כמה הם מסוכנים, אבל ברור שכמו כל הזנים בשושלת האומיקרון, הם מדביקים מהר יותר מהזנים הקודמים של נגיף הקורונה באמצעות היכולת להטעות את מערכת החיסון ולכן ההגנה החיסונית מתחלואה בזנים קודמים אינה יעילה דיה כנגדם. ואולם מכיוון שהם נוצרים מזנים כמו האומיקרון, המדענים סבורים שתת-זנים אלה יהיו ניתנים לחיזוי באופן מדויק יותר. זאת בהשוואה לזנים אחרים של הקורונה שנוצרו באופן עצמאי בעבר (קורונה קלאסית, דלתא, אומיקרון) והיו מנותקים זה מזה ואינם נחשבים תת-זן כמו BA.2.12.1 שהוא תת-וריאנט של אומיקרון.
יש גם חדשות טובות: על אף שהחלמה מאומיקרון לא מעניקה מספיק הגנה מהווריאנטים החדשים, מתברר שהנוגדנים שנוצרים בגוף בזכות החיסון דווקא מגינים במידה רבה - בעיקר מפני מחלה קשה. אלא שנכון להיום, רק 15% מאוכלוסיית העולם מחוסנים
בדרום אפריקה, שם אותר המספר הגבוה ביותר של מקרים, התסמינים היו דומים לאלו שנגרמו מ-BA.2. אולם מספר האשפוזים שם עלה רק במעט.
ֿאבל יש גם חדשות טובות: על אף שהחלמה מאומיקרון לא מעניקה מספיק הגנה מהווריאנטים החדשים, מתברר שהנוגדנים שנוצרים בגוף בזכות החיסון דווקא מגינים במידה רבה - בעיקר מפני מחלה קשה. אלא שנכון להיום, רק 15% מאוכלוסיית העולם מחוסנים, כך שהרוב המוחלט אינו מוגן.
מתי נגיף הקורונה יפסיק ליצור זנים חדשים? על פי ההערכות, מגפת הקורונה תישאר איתנו עד 2024 לפחות, זאת בשל העיכוב בחיסונים של מודרנה, פייזר ושאר החברות שעובדות על חיסונים מעודכנים נגד זני האומיקרון. על סמך הידוע ממגפות קודמות, עד שלא נגיע לחסינות עדר של 90% ויותר - כלומר, מצב שבו הרוב המוחלט של תושבי כדור הארץ מחוסנים נגד קורונה - הנגיף ימשיך ליצור מוטציות וזנים חדשים. והמצב הזה, של חיסון עדר, לא ממש נראה לעין.